Gå til innhold

trenger brødoppskrift

Anbefalte innlegg

Gjest trenger brødoppskrift
Skrevet

Bakte grovbrød idag. Alt så bra ut til de kom inn i ovnen. Da sank de sammen av en eller annen grunn. Også de som var så høye og luftige rett før de skulle i ovnen. Gir snart opp. Trenger en GOD oppskrift på et brød som man kan lage på en dag (ikke noe bløtgjøring av korn osv) som blir STORE. Håper noen kan hjelpe meg. Trenger brødselvtillit igjen. De siste forsøkene var ikke vært allverdens.

Skrevet

Brød som blir gode og fine:

Jeg slumper bare, men bruker ca 2 kg hvetemel, 1/2 kg grovt mel og 3 dl havregryn, en pakke tørrgjær.

Deretter blander jeg med vann som er så varmt at det _nesten_ er ubehagelig å ta i.

Så blander jeg i mixmasteren helt til deigen er i slik konsistens at den _akkurat ikke_ klistrer seg fast i veggen på bollen (det er bedre å ha den _for_ blaut enn _for_ tørr).

Så lar jeg deigen heve til den er stor, over toppen på bollen.

Etterpå hiver jeg deigen ut på benken, i litt mel, og deler den i tre.

Så kaster jeg deigklattene i hver sin smurte brødform, og trøkker de nedi med knyttenevene - og lar det heve til det blir sånne fine heve-sprekker på toppen av brødene.

Så steker jeg brødene på 200 grader i 50 min.

Resultatet blir nesten alltid bra - så takk til pappa som lærte meg denne oppskriften!

Gjest prex plutos
Skrevet

At brødene sank sammen kan tyde på at du brukte for mye gjær eller hevet deigen for lite

Gjest trenger brødoppskrift
Skrevet

At brødene sank sammen kan tyde på at du brukte for mye gjær eller hevet deigen for lite

Brukte en pakke tørrgjær, det som sto i oppskriften. Hevet den i over 2 timer før jeg etterhevet 45 min. Og de ble jo kjempefluffy før jeg puttet de i ovnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...