Gå til innhold

Krympe buksa mi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått ned drastisk i vekt i det siste egentlig, og ser at de fleste buksene mine har fått sagge-rumpe og vide lår. Dette er typiske stretch-bukser (bikbok, vero moda osv). De er også for lange i grunn. Er det mulig å få krympet dem ned en str? Vil det skje hvis jeg vasker dem på feks 60 grader, eller ødelegger jeg bare stretch'en da?

Ikke helt bra pengeforsyning for tiden, kan ikke enkelt og greit bare kjøpe 5 nye bukser heller:-)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg prøvde å vaske en sånn bukse en gang på 60 grader for å kryme,men ingenting skjedde. :( Irriterende når de blir så store, og vider seg ut etter en time. Prøv på 80 grader :P

lalala1365380457
Skrevet

tror du kan risikere og ødelegge stoffet da ja..du har ikke tilgang på tørketrommel eller symaskin da?

om du har tilgang på symaskin så er det bare å vrenge buksene, og sy inn et par cm fra knærne og opp på innsiden (innsiden av lårne om du skjønner hva jeg mener..) hvis du fortsetter sømmen også i skrittet vil buksa bli mindre i lårene og i rumpa.

Skrevet

Det funker ikke. De krymper litt i trørtrommelen, mendet er bare til du har hatt de på i et par timer.

Skrevet

Stoff krymper egentlig ikke. Ikke en gang ull krymper i virkeligheten.

Bomull er bare å strekke ut igjen før det tørker eller gå med det litt.

Gjest Strawberryblonde
Skrevet

Stoff krymper egentlig ikke. Ikke en gang ull krymper i virkeligheten.

Bomull er bare å strekke ut igjen før det tørker eller gå med det litt.

Kan du fortelle det til den nå bittelille ullgenseren min som havnet sammen med 60-graderstøyet?

Skrevet

Kan du fortelle det til den nå bittelille ullgenseren min som havnet sammen med 60-graderstøyet?

Jepp.

Men det spørs på definisjonen å krympe.

Når du vasker ull med vanlig såpe og varmt vann, smelter/oppløser du og fjerner lanolinet/fettet. Da spriker fibrene med skjellene sine. Dermed blir det masse mothaker på dem. Når du så beveger ulla i såpevannet, så haker alle mothakene på fibrene i hverandre. Da TOVER ulla seg som filt. Den pakkes sammen og stoffet blir hardere og tettere.

Fibrene krymper ikke. De er like lange.

Men plagget blir tovet sammen og blir mindre.

Bomull tover ikke, for det har ikke skjell, slik som ull, men glatte fibre, slik at du kan strekke plagget ut igjen til samme form. Sånn omtrent.

Men du kan krympe bomull med ammoniakk. Da -krymper- virkelig fibrene. En pengeseddel er laget av bomull, ikke papir, og jeg har selv krympet en 50-lapp til en pygmeutgave. Komplett med vannmerke og alt. Ikke lag oppstyr i Norges Bank med det.

Gjest Strawberryblonde
Skrevet

Jepp.

Men det spørs på definisjonen å krympe.

Når du vasker ull med vanlig såpe og varmt vann, smelter/oppløser du og fjerner lanolinet/fettet. Da spriker fibrene med skjellene sine. Dermed blir det masse mothaker på dem. Når du så beveger ulla i såpevannet, så haker alle mothakene på fibrene i hverandre. Da TOVER ulla seg som filt. Den pakkes sammen og stoffet blir hardere og tettere.

Fibrene krymper ikke. De er like lange.

Men plagget blir tovet sammen og blir mindre.

Bomull tover ikke, for det har ikke skjell, slik som ull, men glatte fibre, slik at du kan strekke plagget ut igjen til samme form. Sånn omtrent.

Men du kan krympe bomull med ammoniakk. Da -krymper- virkelig fibrene. En pengeseddel er laget av bomull, ikke papir, og jeg har selv krympet en 50-lapp til en pygmeutgave. Komplett med vannmerke og alt. Ikke lag oppstyr i Norges Bank med det.

Selvfølgelig. Dette visste jeg jo egentlig fra før av. Genseren er veldig søt nå da. Bitteliten og kompakt. En liten ullklump.

Skrevet

Selvfølgelig. Dette visste jeg jo egentlig fra før av. Genseren er veldig søt nå da. Bitteliten og kompakt. En liten ullklump.

Den blir en fin skureklut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...