Gå til innhold

Binde renten for hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Gjest haster litt
Skrevet

Jeg lurer på å be banken min om å omgjøre mitt boliglån til bindende rente. For hvor mange år vil det være lurt å binde renten?

Det gjelder et lån innenfor 60% av verdien på boligen, og lånet er på ca. 1,3 mill.

fuji1365380447
Skrevet

For at det skal lønne seg å binde renten, så må du tro at du er lurere enn bankens økonomer....

Det lønner seg nesten alltid å ha flytende rente, dersom du har råd til å håndtere en liten renteøkning.

Skrevet

Det lønner seg vanligvis aldri rent økonomisk å binde renten - og i hvert fall ikke sett over et lengre tidsperspektiv.

Men hvis en renteøkning over en kortere eller lengre periode vil kunne medføre at du ikke klarer å betale for deg, så kan det være fornuftig som en form for "forsikring".

Som et forsøk på spekulering i utvikling av rentenivå er det ikke fornuftig.

Da er det mindre risiko, og større potensiale, å spekulere i aksjer eller valutta.

Skrevet

Som de andre har vært inne på så er det sjelden man vinner på å binde renten. Men det kan likevel være lurt å gjøre det. Du må da betrakte binding av renta ut fra en "forsikringstankegang": Det er en forsikring mot renteøkninger, for å beskytte din private økonomi og sikre deg forutberegnelighet.

Det blir litt som å betale for kasko selv om du ender opp med å ikke ha bruk for den! :-)

Istedenfor å binde renta på hele lånet, kan du vurdere å binde renta på deler av det (selvvalgt brøk, f eks 50-50 eller 70-30 elelr hva du måtte ønske).

På den måten beskytter du privatøkonomien delvis mot rentenerdinger, men dersom rentene holder seg lave (lavere enn fastyrenten) har du fortsatt muligheten til å betale ned (ekstra) på den delen av lånet som har flytende rente.

Ekspertene mener sikkert så mangt om bindingstiden, og du bør derfor finne råd om dette fra noen annen enn meg.

Men rent umiddelbart skulle jeg tro at 3 år er minste tid du burde binde for, fordi kortere bindingstider koster for mye samtidig som det korte tidsperspektivet gir mer forutsigbarhet for situasjonen fremover også uten binding av renta.

Men kanskje fordelene ved binding begynner å svekkes etter 5-6 år med binding??

Jeg tviler på at bindin i f eks 10 år er noe å anbefale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...