Gå til innhold

Er alle menn like uvitende som min?


Gjest sjokkert

Anbefalte innlegg

Gjest sjokkert

Min mann og jeg hadde bestemt oss for å begynne å prøve etter nyttår. Jeg har nok vært mest ivrig så ble ganske glad da han i dag formidlet at han gjerne ville begynne litt før, i november.

Vi snakka litt om det og han sa noe om at det bare er en uke til november og jeg svarte at jo, men det er jo litt lenger til vi kan bli gravide, da de første dagene i november ikke er av de dagene jeg kan bli gravid. Kjæresten min skjønte ikke hva jeg mente og da jeg forklarte at man bare kan bli gravid ca 3 dg per mnd såg han svært overasket ut og svarte: "Er du sikker??". At det bare er ca 30% sjanse for å bli gravid når man treffer på dagen var ikke mindre overaskene for han.

Kjæresten min er 28 år og har frem til i dag gått rundt og trodd at han når som helst kan gjøre meg gravid.

Er dette komisk eller skremmende? Veit ikke menn bedre enn som så?

Mannen min ble med ett litt mer ivrig etter å prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke_så_sjokkert

Du har klokketro på sikre perioder, skjønner jeg. Dersom du hadde satset på det som prevansjon ville du fått høre at man i prinsippet kan bli gravid når som helst! Noen hevder jo til og med at de er blitt befruktet mens de hadde mensen... Har også hørt at en orgasme kan sette igang eggløsning... Så jeg vet ikke egentlig om han mannen din er så på jordet jeg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bare halvparten av menn over 50 vet hvor klitoris er, så kan du nok regne med at det er mer de ikke vet.

*ha ha*

(men er det sant altså? At bare halvparten vet det??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokkert? nei...

Du har klokketro på sikre perioder, skjønner jeg. Dersom du hadde satset på det som prevansjon ville du fått høre at man i prinsippet kan bli gravid når som helst! Noen hevder jo til og med at de er blitt befruktet mens de hadde mensen... Har også hørt at en orgasme kan sette igang eggløsning... Så jeg vet ikke egentlig om han mannen din er så på jordet jeg=)

Dette innlegget ble skrevet på helsenett.no av en lege der..

Du har rett i at fruktbarheten er høyest omkring eggløsningen. Den inntrer gjerne 14 dager før menstruasjon. Hvis det er 28 dager mellom hver blødning er, sannsynligheten for å bli gravid på de ulike dagene omtrent:

• de første seks dagene: 0 prosent

• syvende dag: 0,1 prosent

• åttende dag: 0,7 prosent

• niende dag: 2,5 prosent

• tiende dag: 5,5 prosent

• 11. dag: 10,4 prosent

• 12. dag: 14,6 prosent

• 13. dag: 16,9 prosent

• 14. dag: 17,3 prosent

• 15. dag: 14,1 prosent

• 16. dag: 9,1 prosent

• 17 dag: 4,9 prosent

• 18. dag: 1,9 prosent

• 19 dag: 0,5 prosent

• 20. dag: 0,1 prosent

• 21 - 28 dag: 0 prosent.

Vennlig hilsen

Christian Anker, lege

Det er med andre ord bare 6 dager pr mnd det er litt mer sjanse for å bli befruktet. Og rundt menstruasjonen er det 0%. Man skal med andre ord ikke tro alt man hører.

Det kan vel sikkert skje noe "ekstra ordinært" her som i alle andre situasjoner, men tror ikke det er noe som forekommer så ofte at vi bør begynne å betvile lege vitenskapen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ha ha*

(men er det sant altså? At bare halvparten vet det??)

Jopp.

Studenter fra UIO stilte seg opp ulike steder i Oslo og viste fram en "jordmorplakat" for at menn over 18 skulle peke på klitoris. De på 50 år lå på bare 50% treff. De enda eldre bommet enda mer. Hadde plakaten vist hele kroppen, så hadde den lille tappen vært enda mer "på bærtur" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange menn er slik. Jeg har aldri prøvd å bli gravid, da. Men de mennene jeg har vært borti har vist usedvanlig liten kunnskap om graviditet, om prevensjon og hvordan barn blir til, så jeg ble ikke overrasket av å lese innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemarsipangris

Jopp.

Studenter fra UIO stilte seg opp ulike steder i Oslo og viste fram en "jordmorplakat" for at menn over 18 skulle peke på klitoris. De på 50 år lå på bare 50% treff. De enda eldre bommet enda mer. Hadde plakaten vist hele kroppen, så hadde den lille tappen vært enda mer "på bærtur" :-)

De hadde ikke bare dårlige briller, evt dugg på brillene, da?

Eller var for blyge til annet enn å ta en rask titt og peke og forte seg å gå videre, rødmende i skjegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har klokketro på sikre perioder, skjønner jeg. Dersom du hadde satset på det som prevansjon ville du fått høre at man i prinsippet kan bli gravid når som helst! Noen hevder jo til og med at de er blitt befruktet mens de hadde mensen... Har også hørt at en orgasme kan sette igang eggløsning... Så jeg vet ikke egentlig om han mannen din er så på jordet jeg=)

Det er bare noen få dager hver måned at man kan bli gravid. Problemet med "sikre perioder" er jo at man ikke vet nøyaktig når disse dagene er. Men for de av oss som har nokså regelmessig syklus, går det an å utelukke visse dager i måneden med ganske stor sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig at menn er så uvitende, ja.

Nå virker jo mannen din ganske ivirg etter å få deg gravid, men det kan være lurt å ikke fokusere på akkurat disse dagene. Snakker av erfaring.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er helt greit at folk som ikke prøver å få barn tror at det går an å bli gravid "hele tiden" sånn at man også bruker prevensjon hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig at menn er så uvitende, ja.

Nå virker jo mannen din ganske ivirg etter å få deg gravid, men det kan være lurt å ikke fokusere på akkurat disse dagene. Snakker av erfaring.....

Sant, jeg gjorde den tabben for et par måneder siden. Stakkars, han fikk helt prestasjonsangst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg vart ganske himmelfallen over kva gemalen min ikkje visste om grunnleggande kvinnefunksjonar, også. *Spesielt* ettersom han er utdanna i helsefag...

Men han har i alle fall visst heilt frå starten av at ein ikkje kan bli gravid når som helst. Detaljane rundt det var det så som så med, da.

På den andre sida kanskje vi ikkje forstår så mykje om mannfolk, heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke han er så uvanlig. Skjønner jo egentlig godt at menn ikke tenker så mye på eggløsning osv. som vi gjør.

Hvor mye vet du om prostatitt og testikkelkreft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du vet f.eks. alt om en bilmotor som kanskje din mann vet mye om og som faller naturlig for dem ... :)

Man har ikke lært alt om bilmotorer på skolen... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så lenge man lever... :-)

Min samboer vet det meste om dette her, det lærte han da om på skolen. Jeg trodde det var normal viten, også blant menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er helt greit at folk som ikke prøver å få barn tror at det går an å bli gravid "hele tiden" sånn at man også bruker prevensjon hele tiden. :)

Godt sagt, kanskje man skulle endre seksualundervisningen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gravitasjon

Man har ikke lært alt om bilmotorer på skolen... :-)

Vi lærte ikke om detaljene rundt eggløsning da jeg gikk på skolen. Tror faktisk vi lærte mer om hvordan en motor fungerer enn om reproduksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...