Zarine Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Annårs?!!?!?! Giii deg! Anners kan jeg gå med på, men Annårs? Sier de det på den måten der du kommer fra? Her i Trøndelag er det vanlig at de eldre gjerne sier Ainners. Tenk deg sørlandsuttale, e-lyden blir veldig "djup" (uttalt langt inn) så skrivemåten "års" blir logisk om du tenker som ein sørlending. Om du tenker på trøndersk blir det merkeleg Men dette er eit namn med stor lokal variasjon. Eg har høyrd folk som har grøssa over vår uttale ( ann-dæsj ) mens eg sjølv syns at anners er minst like pussig, ann-dærrrs (m skikkeleg skarre-r), annårs og ainners har etter kvart blitt berre blitt nye variasjonar i ei lang rekke :-) Norsk er gøy :-D 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 og sørlandet. Skørr litt på r-en mens du sier ordet, og hør? Når jeg prøver på det blir det heller Annørs 0 Siter
Gjest prust Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Annårs?!!?!?! Giii deg! Anners kan jeg gå med på, men Annårs? Sier de det på den måten der du kommer fra? Her i Trøndelag er det vanlig at de eldre gjerne sier Ainners. Ja, vi sier kanskje enda mer Annårrrs, med skikkelig skarre-r, og ordentlig tydelig Å (men Å'en er veldig kort da) :-) En gutt i klassen til gutten min heter det, og han kalles Annårs! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Tenk deg sørlandsuttale, e-lyden blir veldig "djup" (uttalt langt inn) så skrivemåten "års" blir logisk om du tenker som ein sørlending. Om du tenker på trøndersk blir det merkeleg Men dette er eit namn med stor lokal variasjon. Eg har høyrd folk som har grøssa over vår uttale ( ann-dæsj ) mens eg sjølv syns at anners er minst like pussig, ann-dærrrs (m skikkeleg skarre-r), annårs og ainners har etter kvart blitt berre blitt nye variasjonar i ei lang rekke :-) Norsk er gøy :-D I heim-bygda til mannen min sier de gamle Andris til Anders :-) Den i-en er en blanding mellom I og E, men heller mest mot I.... Helt umulig når de gamle skal stave et ord for meg.... 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg uttaler det som jeg uttaler Hildur. 0 Siter
Gjest navnespørsmål igjen Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Vi vurderte navnet Anders da vi fikk gutt - men tok det vekk fordi mannen ville ha uttalt det slik det skrives, med tydelig D og E. Jeg ville ha uttalt det Annårs... Og vi ville ha navn på ungene våre som ble sagt på samme måte på Sørlandet og på Vestlandet :-) Det høres ut som mandalsdialekt. Er jeg på bærtur?. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Det høres ut som mandalsdialekt. Er jeg på bærtur?. Ikke helt - Kristiansand. I Mandal ville de vel sagt Annåårs, med fallende tone på Å'en :-) 0 Siter
Gjest måtte bare....:o) Skrevet 27. oktober 2006 Skrevet 27. oktober 2006 Jeg uttaler det som jeg uttaler Hildur. hiiiilduuur 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.