Gå til innhold

navnet Hilda, hvilket tonefall ville dere brukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Annårs?!!?!?! Giii deg! Anners kan jeg gå med på, men Annårs? Sier de det på den måten der du kommer fra? Her i Trøndelag er det vanlig at de eldre gjerne sier Ainners.

Tenk deg sørlandsuttale, e-lyden blir veldig "djup" (uttalt langt inn) så skrivemåten "års" blir logisk om du tenker som ein sørlending. Om du tenker på trøndersk blir det merkeleg :)

Men dette er eit namn med stor lokal variasjon. Eg har høyrd folk som har grøssa over vår uttale ( ann-dæsj ) mens eg sjølv syns at anners er minst like pussig, ann-dærrrs (m skikkeleg skarre-r), annårs og ainners har etter kvart blitt berre blitt nye variasjonar i ei lang rekke :-)

Norsk er gøy :-D

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

5

• morsan

4

• Zarine

4

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

og sørlandet.

Skørr litt på r-en mens du sier ordet, og hør?

Når jeg prøver på det blir det heller Annørs :P

Skrevet

Annårs?!!?!?! Giii deg! Anners kan jeg gå med på, men Annårs? Sier de det på den måten der du kommer fra? Her i Trøndelag er det vanlig at de eldre gjerne sier Ainners.

Ja, vi sier kanskje enda mer Annårrrs, med skikkelig skarre-r, og ordentlig tydelig Å (men Å'en er veldig kort da) :-)

En gutt i klassen til gutten min heter det, og han kalles Annårs!

Skrevet

Tenk deg sørlandsuttale, e-lyden blir veldig "djup" (uttalt langt inn) så skrivemåten "års" blir logisk om du tenker som ein sørlending. Om du tenker på trøndersk blir det merkeleg :)

Men dette er eit namn med stor lokal variasjon. Eg har høyrd folk som har grøssa over vår uttale ( ann-dæsj ) mens eg sjølv syns at anners er minst like pussig, ann-dærrrs (m skikkeleg skarre-r), annårs og ainners har etter kvart blitt berre blitt nye variasjonar i ei lang rekke :-)

Norsk er gøy :-D

I heim-bygda til mannen min sier de gamle Andris til Anders :-)

Den i-en er en blanding mellom I og E, men heller mest mot I....

Helt umulig når de gamle skal stave et ord for meg....

Gjest navnespørsmål igjen
Skrevet

Vi vurderte navnet Anders da vi fikk gutt - men tok det vekk fordi mannen ville ha uttalt det slik det skrives, med tydelig D og E. Jeg ville ha uttalt det Annårs...

Og vi ville ha navn på ungene våre som ble sagt på samme måte på Sørlandet og på Vestlandet :-)

Det høres ut som mandalsdialekt. Er jeg på bærtur?.

Skrevet

Det høres ut som mandalsdialekt. Er jeg på bærtur?.

Ikke helt - Kristiansand.

I Mandal ville de vel sagt Annåårs, med fallende tone på Å'en :-)

Gjest måtte bare....:o)
Skrevet

Jeg uttaler det som jeg uttaler Hildur.

hiiiilduuur

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...