Gå til innhold

Trenger desperat hjelp med søvn

Anbefalte innlegg

Gjest Trinerose

Jeg er ei jente på 22 år som nylig har fått drømmejobben min i ambulansen. Men problemet er att jeg ikke får lov å bruke imovae når jeg skal kjøre ambulanse. Jeg tok kontakt med primærlegen min og spurte om å få utredning på ett søvnlabratorium. Det var jo greit, men jeg kunne regne med over ett års ventetid. Jeg trenger eksperthjelp. Jeg har blitt foret opp med Imovane 7,5 mg i over fire år nå. Har prøvd å trappe ned og fulgt alle de vanlige rådene om fysisk aktivitet, bare bruke senga til søvn, avspenningsteknikker o.s.v men ingenting hjelper. Jeg sover ikke mer enn 4- 5 timer med Imovane men det er nokk for meg. Da er jeg frisk og opplagt om morningen. Men jeg har prøvd opp til flere ganger uten tabletter. Men da ligger jeg 4-5 døgn uten å sove i det hele tatt. Jeg blir da ganske susen i hodet og fjern. Og det er ikke forsvarlig av meg å gå på jobb da. Så det jeg da lurer på er om du har noen tips om hva jeg kan prøve. Finnest det noe behandlinssenter eller noe slikt? Jeg trenger hjelp nå, og kan ikke vente lenge fordi da mister jeg jobben min. Jeg gjør hva som helst for å komme ut av dette mønsteret!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25299-trenger-desperat-hjelp-med-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Trinerose.

Jeg vil anbefale melatonin 5 mg en time før sengetid kombinert med lysbehandling (egen lampe) eventuelt en tur i fri luft på minst 30 minutter hver morgen. Dette hjelper deg å stille den biologiske klokken som styres av epifysen som er en sentral kjertel i hjernen. Bruk dette i ca 14 dager og slutt hvis du ikke får effekt. Utfra egen praksis har jeg også erfart at akupunktur kan virke meget godt.

Gjest Trinerose

Kjære Trinerose.

Jeg vil anbefale melatonin 5 mg en time før sengetid kombinert med lysbehandling (egen lampe) eventuelt en tur i fri luft på minst 30 minutter hver morgen. Dette hjelper deg å stille den biologiske klokken som styres av epifysen som er en sentral kjertel i hjernen. Bruk dette i ca 14 dager og slutt hvis du ikke får effekt. Utfra egen praksis har jeg også erfart at akupunktur kan virke meget godt.

Dette hørtes innteresant ut! Men hvor får en tak i melatoni? Jeg fant ikke denne medesinen i felleskattalogen. Er det naturmedesin? Må jeg ha resept?

En annen ting er hva du mener med lysbehandling med egen lampe? Går det ann å bruke en vanlig leselampe? Eller er det noe spesial greier jeg må kjøpe? Og hvor får jeg tak i det?

Skal prøve rådene dine!

Dette hørtes innteresant ut! Men hvor får en tak i melatoni? Jeg fant ikke denne medesinen i felleskattalogen. Er det naturmedesin? Må jeg ha resept?

En annen ting er hva du mener med lysbehandling med egen lampe? Går det ann å bruke en vanlig leselampe? Eller er det noe spesial greier jeg må kjøpe? Og hvor får jeg tak i det?

Skal prøve rådene dine!

Melantonin får du bare på resept. Ang. lampen må du skaffe deg dagslyslampen, f.eks. sanolux.

Melantonin får du bare på resept. Ang. lampen må du skaffe deg dagslyslampen, f.eks. sanolux.

Jeg hadde selv store problemer med søvn over flere år. Det som reddet meg var en gammel venninde som var på besøk og lot meg få prøve Rivotril 0,5mg a 2 tabletter en time før jeg skulle legge meg for natten. Undere over alle undere så fikk jeg for første gang på flere år sove GODT en HEL natt igjennom uten "hangover" dagen etter.

Rivotril er en epilepsimedisin for barn og man blir IKKE avhengig av den ei heller sløv dagen etter!

Denne medisinen er resepbelagt og legene er uenige i hvorvidt den skal/kan brukes som sovemed. Man blir jo bare helt god og avslappet på en måte som virker normal, man blir IKKE ruset men "normalt" trett. LYKKE TIL.

Skal prøve rådene dine!

Kjære Trinerose.

Melatonin selges uten resept i mange land, inkludert USA, men i Norge må du ha resept fra lege. Når det gjelder lysbehandling finnes det spesielle lamper som egner seg for dette. Noen psykologer/psykiatere låner ut slike lamper, men de finnes å få kjøpt i spesialforretninger. Spør i større elektriske forretninger og der de selger medisinsk utstyr (bandasjist etc).

Annonse

Jeg hadde selv store problemer med søvn over flere år. Det som reddet meg var en gammel venninde som var på besøk og lot meg få prøve Rivotril 0,5mg a 2 tabletter en time før jeg skulle legge meg for natten. Undere over alle undere så fikk jeg for første gang på flere år sove GODT en HEL natt igjennom uten "hangover" dagen etter.

Rivotril er en epilepsimedisin for barn og man blir IKKE avhengig av den ei heller sløv dagen etter!

Denne medisinen er resepbelagt og legene er uenige i hvorvidt den skal/kan brukes som sovemed. Man blir jo bare helt god og avslappet på en måte som virker normal, man blir IKKE ruset men "normalt" trett. LYKKE TIL.

Kjære anjoe.

Det er hyggelig at du hadde så god effekt, men jeg er ikke helt enig i dine utsagn. Noen kan utvikle avhengighet av Rivotril som er slekt med medisiner som Valium og Vival. Det er også mulig å få hangover og produsenten advarer mot bilkjøring mens man bruker medisinene. Bortsett fra mot epilepsi brukes Rivotril mot nattlige kramper, for eksempel leggkramper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...