Gå til innhold

selvskading

Anbefalte innlegg

vet ikke om du er den rette til å svare på det jeg lurer på, men trenger kanskje noen råd uansett.

Jeg har blitt sammen med en jente nylig og hun har fortalt meg historier om barndommen hennes som jeg syntes er grusomme. Noe av dette er incest og flere selvmordforsøk. Hun har også gått til psykolog i noen år. Hun sier at hun aldri har hatt det så bra noen sinne som når hun er sammen med meg, noe jeg setter pris på å høre. Men igår så begynte hun å kutte seg opp på låret og var veldig lei seg.

Jeg forteller hvor mye hun betyr for meg og at jeg aldri vil gi slipp på henne. Men hvordan kan jeg være sikker på at hun ikke skader seg selv mer. Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253042-selvskading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest den slemme

Du kan ikke være sikker på at hun ikke skader seg selv mer. Det er kanskje til og med mest sannsynlig at hun kommer til å gjøre det flere ganger. Hvis det er noe en har drevet med over tid, så tar det tid og krever mye jobbing å slutte med det.

Det du kan gjøre er å få henne til å snakke med lege/psykolog/annen behandler om selvskadingen.

Vis at du bryr deg om henne, kanskje mest når hun faktisk ikke skader seg, selv om det kanskje kan føles absurd.

Dette liker du sikkert ikke å lese: Dessverre fikk jeg en litt dårlig feeling når du sier at hun sier at du er det beste som har hendt henne. Jeg kom til å tenke på splitting og projisering (du finner info. om du søker på det)m.m. Du er best eller verst...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253042-selvskading/#findComment-1999035
Del på andre sider

De kan du dessverre ikke vite. Kanskje er et ikke realistisk at hun noengang er på helt trygg grunn når det gjelder dette. Er så mange faktorer i dette. Hvordan hun fungerer ellers. Om hun går i behandling enda. Om hun har fått lære andre gode nok måter å håndtere det hun "løser" med selvskading.

Vil anbefale deg å lære så mye som mulig, om dette og om kjæresten din. Gjøre som du gjør, vise at du er glad i henne men samtidig innse din begrensing. Det er hun som har og må få ha ansvar for dette. Og hvis hun ikke klarer det, trenger hun proffesjonell hjelp, du kan ikke løse det for henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253042-selvskading/#findComment-1999050
Del på andre sider

Gjest jenta i 20 åra

Jeg tror jenta di er glad for å ha funnet kjærligheten, men forsatt har problemer med seg selv. Jeg skader også meg selv, men ikke så kjæresten min ser det, men han ser det etterpå. Og imellom da vi er sammen og jeg ønsker å skade meg selv, kan han trøste meg og "passe" på meg, slik at jeg føler meg trygg hos han og kan gråte på armen hans og da klarer jeg noen ganger å la være å skade meg selv. Men kanskje litt rart om hun skjærer seg opp mens du ser på, men jeg tror ikke det er noen tanke på å såre deg bak det. Vær der for henne, og la henne være lei seg sammen med deg, og la henne snakke om at hun ikke har det bra en dag. Men nyt de gode dagene å!! Må ikke bare fokusere på hennes problemer. Hvis hun ikke går til en behandler, kan det kanskje hjelpe henne om du blir med henne til legen og støtter henne i å skaffe en.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253042-selvskading/#findComment-1999112
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...