Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Du er rasist
Skrevet

Det forteller ingen intelligente mennesker noe som helst. Det utelukker kanskje ikke at det forteller _deg_ noe? Lær deg hva ordene du bruker betyr, lille venn.

"........................................"

At du har et behov for å forsvare bruken av det rasistiske ordet "jødepakk", får stå for din regning.

Ordet har dessverre lang fartstid -- blant rasister. Jeg ser at noen ønsker at ordet fremdeles kan/skal brukes.

• Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

30

• ShitDiddelyDo

18

• keinstein

18

• flisa

13

Mest aktive i denne tråden

Gjest Du er rasist
Skrevet

Som sagt: Slå opp ordet rasisme. Du er åpenbart ikke oppdatert.

Ordet rasisme gjelder ikke kun rase, men også religion.

Ergo er kristenpakk-sammenlignen helt på sin plass.

Jeg antar at du i din villfarelse opererer med ordboksdefinisjoner, som enhver med litt utdannelse vet ikke har særlig faglig tyngde. Du vil ikke finne noe støtte for dine primitive antagelser i relevant faglitteratur.

Det er ikke rasistisk å omtale noen som "kristenpakk" -- derimot er det usaklig og svært etnosentrisk.

Uansett er det tydelig at du forsvarer bruk av både "kristenpakk" og "jødepakk" -- og da er du faktisk helt på linje med SS-offiseren i Bjørneboes kjente dikt. Det mangler bare at du synes det er helt ok å omtale noen som "drittpolakk" også...

Jeg synes heller du burde ta avstand fra rasisme!

Til slutt litt folkeopplysning for deg (siden du tydeliogvis ikke har fulgt med i grunnskolen):

"rasisme, oppfatning eller sett av holdninger som bygger på forestillingen om at mennesket kan deles inn i distinkte raser og at disse kan rangeres som høyerestående eller laverestående på grunnlag av antatte sammenhenger mellom stiliserte biologiske og mentale eller kulturelle egenskaper" (SNL, 2006)

Kristendommen er representert blant medlemmer av alle "raser"...

For en rasist er dette muligvis vanskelig å forstå.

I rest my case.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg antar at du i din villfarelse opererer med ordboksdefinisjoner, som enhver med litt utdannelse vet ikke har særlig faglig tyngde. Du vil ikke finne noe støtte for dine primitive antagelser i relevant faglitteratur.

Det er ikke rasistisk å omtale noen som "kristenpakk" -- derimot er det usaklig og svært etnosentrisk.

Uansett er det tydelig at du forsvarer bruk av både "kristenpakk" og "jødepakk" -- og da er du faktisk helt på linje med SS-offiseren i Bjørneboes kjente dikt. Det mangler bare at du synes det er helt ok å omtale noen som "drittpolakk" også...

Til slutt litt folkeopplysning for deg (siden du tydeliogvis ikke har fulgt med i grunnskolen):

"rasisme, oppfatning eller sett av holdninger som bygger på forestillingen om at mennesket kan deles inn i distinkte raser og at disse kan rangeres som høyerestående eller laverestående på grunnlag av antatte sammenhenger mellom stiliserte biologiske og mentale eller kulturelle egenskaper" (SNL, 2006)

I rest my case.

Velkommen tilbake, mislykket, vincent og gud-veit hva du har kalt deg oppigjennom.

Gjest Du er rasist
Skrevet

Velkommen tilbake, mislykket, vincent og gud-veit hva du har kalt deg oppigjennom.

Istedenfor å komme med vås, kan du heller ta avstand fra rasisme!

Skrevet

Som sagt: Slå opp ordet rasisme. Du er åpenbart ikke oppdatert.

Ordet rasisme gjelder ikke kun rase, men også religion.

Ergo er kristenpakk-sammenlignen helt på sin plass.

Det som er interessant er at Caplex har endret sin definisjon. Men de har ikke enda inkludert religionsdiskriminering eller religionskritikk.

---------------------------

Caplex:

rasisme, syn el. holdning som bygger på antakelsen om at menneskene kan grupperes i raser hvorav enkelte er "høyerestående" og andre "laverestående". Antakelsen har intet vit. grunnlag, men brukes for å undertrykke og forfølge mennesker på grunn av deres "rase", hudfarge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav.

----------------

FN, 1966:

Rasisme: enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.

------------

Rasisme har, pr definisjon, fremdeles ikke noe med religion å gjøre.

Så du kan kritisere religion så mye du vil uten å være redd for å bli kalt rasist.

Skrevet

*LOL* :-)

".................................."

Skrevet

Min sønn har nettopp sett filmen "loose change" som påstår at amerikanerpakk (les de styrende i USA) satte dette i gang selv...

For å rettferiggjøre krigen mot Irak!

"Min sønn har nettopp sett filmen "loose change" som påstår at amerikanerpakk (les de styrende i USA) satte dette i gang selv... For å rettferiggjøre krigen mot Irak!"

Det der er så dumt at det nesten ikke går an å le av, engang. Jada - jeg har sett en website som påstår at mennesker aldri har vært på månen, og at det bare er fake!

Skrevet

Gjør de det burde den vestlige verden også forstå israelernes dype hat mot palestinerne...

Ironi....

"................................."

Skrevet

"Min sønn har nettopp sett filmen "loose change" som påstår at amerikanerpakk (les de styrende i USA) satte dette i gang selv... For å rettferiggjøre krigen mot Irak!"

Det der er så dumt at det nesten ikke går an å le av, engang. Jada - jeg har sett en website som påstår at mennesker aldri har vært på månen, og at det bare er fake!

Jeg så filmen sammen med han og jeg ble ikke like imponert som han... Men det fremkom noen merkelige opplysninger. Når et fly styrter "overlever" da ingen deler? Er det normalt og ikke finne noen kroppsdeler av mennesker og heller ingen blod?

Skrevet

I rest my case.

"Jeg synes heller du burde ta avstand fra rasisme!"

Jeg henger opp en plakat ute på veien så alle kan se:

PSYKOPATFRI SONE!!

Er det dermed sagt at det er fullt av psykopater her omkring, at alle de som går forbi er det, en slags advarsel til de som går forbi? Hva om alle naboene også hengte opp slike langs veien, hva ville besøkende tro?

Det blir en frekk anklage av å ta avstand fra holdninger som andre ikke har.

Å oppfordre til å ta avstand fra rasisme er en politisk greie, ikke omsorg for noen. Og det tror jeg alle gjennomskuer. De som babler om dette er bare ute etter en slags respekt og gehør for politiske stndpunkter.

Dessuten er rasedebatten slutt for 20-30 år sida. De som fremdeles babler om dette har gått glipp av det hele. Når konklusjonene er klare, trenger vi ikke begynne på nytt.

Skrevet

Jeg så filmen sammen med han og jeg ble ikke like imponert som han... Men det fremkom noen merkelige opplysninger. Når et fly styrter "overlever" da ingen deler? Er det normalt og ikke finne noen kroppsdeler av mennesker og heller ingen blod?

Det er masse slike småting som påstås, og som brukes som "bevis" på konspirasjoner her. Men ingenting holder egentlig mer mål enn den offisielle versjonen. Og selv om jeg personlig tiltror USA ganske mye negativt, så tiltror jeg ikke regjeringen dette.

"........................................."

Skrevet

For ikke å snakke om alle jødene som ikke bor i Israel og har null innflytelse på den israelske regjeringen. :-)

"For ikke å snakke om alle jødene som ikke bor i Israel og har null innflytelse på den israelske regjeringen. :-)"

Javisst. Og så har vi styrtrike amerikanske jøder, som støtter regjeringen med så mye penger at sistnevnte blir nødt til å føre en israel-vennlig politikk hvis de ikke skal miste veldig mye støtte.

"......................................"

Skrevet

Opp igjennom tidene er det flere grupper som har ønsket å være herrefolk.

Nasistene sa at den ariske rasen (særlig tyskerne) var en overlegen rase. Jødedommen sier at Jødene er Guds utvalgte Folk, Muslimene sier at ikke-muslimer er annerangs vantro. Serberne har drømt om StorSerbia og påberopt seg overherredømme i kraft av iboende egenskaper.

Synd at Støre ikke støtter palestinerne. Ved å bare snakke om at begge parter har lik skyld i krigen, ser han helt bort fra årsaken til konflikten; Israels okkkupasjon og ekspansjon.

"Ved å bare snakke om at begge parter har lik skyld i krigen, ser han helt bort fra årsaken til konflikten; Israels okkkupasjon og ekspansjon."

Hva med det faktum at araberverdenen - inkl. "palestina " - gikk til krig mot israel dagen etter at de opprettet staten? Var det israel som begynte det også? Snakk om ensidig vinkling.

Hvis du ikke forstår, så prøver jeg å forklare deg at konflikten ikke startet etter israels okkupasjon i 1968, men flere tiår tidligere.

"....................................."

Skrevet

JØdene sier "Jødene er Guds utvalgte Folk" - ikke til å stå over andre - men til å bære de støreste byrdene - har du ikke fått med deg det da?

Bah, humbug!

De jødene som faktisk _mener_, den dag i dag, at de er "guds utvalgte folk", mener _selvfølgelig_ at de står over andre. Men det er ikke så mange som faktisk mener dette.

".........................................."

Skrevet

Det er masse slike småting som påstås, og som brukes som "bevis" på konspirasjoner her. Men ingenting holder egentlig mer mål enn den offisielle versjonen. Og selv om jeg personlig tiltror USA ganske mye negativt, så tiltror jeg ikke regjeringen dette.

Med tusenvis av etterforskere og vitner som har nøstet på dette i årevis, både i inn- og utland, så er det ikke mulig å skjule et evt komplott. Et utall faktorer må stemme, og det lar seg ikke gjøre å regissere så presist med så mange mennesker.

Skrevet

Tull og tøys, dette er ikke noe "herrefolk-makt" - det viser jo historien. Jøder har i alle tider vært et fredelig folk - og er det i dag også, hva militæret gjør er en helt annen sak. Dette er grusomt! All krig er grusom og det er alltid de uskylde det går utover - og især går det utover den siden hvor de bruker kvinner og barn som skjold.

"Jøder har i alle tider vært et fredelig folk"

DEN var i overkant drøy, flisa.

Bibelhistorie? Jødene "gikk rundt" Jerikos murer, til de på magisk vis raste ned, og byen var deres? Du tror vel ikke det som skjedde var noe annet enn at de tok byen med makt og massakrerte hver eneste en av de som bodde der?

Skrevet

Nei - det er ikke underlig i det hele tatt. Sett deg inn i historien.

Hvilken historie? Den vinklingen som fremstiller israel som en uskyldig fredelig stat, som helt uprovosert ble angrepet av araberverdenen? Såvidt jeg vet, er det ingen seriøst og annerkjente historikere som støtter seg til den versjonen av historien. Og som andre her sier: Israel er et land - hvorvidt det er jøder er ravende likegyldig. Og det er et ganske så fascistisk land i sin gaza- og vestbreddenpolitikk.

Skrevet

Hvilken historie? Den vinklingen som fremstiller israel som en uskyldig fredelig stat, som helt uprovosert ble angrepet av araberverdenen? Såvidt jeg vet, er det ingen seriøst og annerkjente historikere som støtter seg til den versjonen av historien. Og som andre her sier: Israel er et land - hvorvidt det er jøder er ravende likegyldig. Og det er et ganske så fascistisk land i sin gaza- og vestbreddenpolitikk.

Et annet land okkuperte vestbredden i 19 år, ingen oiet og bar seg over det. Men det var arabere, og det er noe helt annet. De er kamerater. Det er hva JØDENE gjør som er interessant og fornærmende/ støtende.

Det er altså HVEM som gjør det, ikke hva de gjør.

Unnskyld de store bokstavene, men det er min oppfatning av debatten.

Israel har fått ansvaret for å være intelligent, behersket storebror og snill gutt enda de er omringet av fiender fulle av hat og primitive tendenser. Israel kan aldri bli storebror og oppdrager for arabere, men hadde de kunnet det, ville hele Midtøsten blomstret. Økonomien og eksporten fra Israel er større enn hele araberkalottverdenen til sammen. Til og med finske Nokia alene er større enn arabernes økonomi.

De har grunn til å føle seg underlegne. Ingenting vokser i arabiske hender.

Importen fra Israel til Norge ser ut til å bli doblet fra i fjor i flg en fugl.

Israel har 90% av importen fra palestinaområdet, så det er forunderlig at de vil slakte gullhøna. Uten Israel og konfliktene, så ville området vært ørken. Men når så mye hjelp og penger havner der, så kommer araberne for å høste. Det er det de er flinkest til: å være med å spise kake uten å ha vært med å bake den eller skaffe ingredienser. Ørken-nomade-kultur.

Skrevet

Det er vel rimelig nytt, vel? At du ikke tar side med israel i hele konfliten der nede? Ombestemte du deg etter folkemordet i Libanon?

Det er like lite nytt i det, som det er lite nytt i at du er en av de som tydligvis ikke klarer å skille mellom den store forskjellen i å støtte/kritisere eller vise forståelse for enkelthandlinger - og det å ta en klar stilling i en hel konflikt.

Du kritiserer samtidig andre for nettopp dette, men ser visst ikke at du gjør nøyaktig det samme selv.

Skrevet

"Og i tillegg er det fortsatt sånn at man skal være uhyre forsiktig med å uttale seg negativt om jøder. Da støtter man gjerne Hitler, osv. :)"

Det er jo en av klassikerne her inne, da :-) Hvor mange har ikke blitt stemplet som jødehatere gjentatte ganger, etter å ha uttalt seg kritisk eller negativt om staten Israel? Ok, ikke så mange - men flere enn de som faktisk _er_ jødehatere :-)

Og hvor mange har ikke blitt stemplet som brunskjorte, Israel-venn, nazist etc - bare fordi man har kritisert handlinger og holdninger av og blant palestinere?

Dette går begge veier prozak, og det vet du godt - ikke minst fordi du er en av de som gjør nettopp det.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...