Gå til innhold

Får alle visdomstenner?

Anbefalte innlegg

Jeg blir inspirert av en tråd på forum for meldinger angående visdomstenner.

Er det vanlig at noen ikke får visdomstenner i det hele tatt? Altså at de finnes, men aldri vokser fram?

Jeg har tre som har langt fra å komme seg opp enda, og så har jeg en hvor 1/4 av overflaten synes, men det er rundt 6-7 år siden det første glimtet av overflaten kom til syne, så der går det ikke akkurat fort i svingene ;)

Er det slik at mange ikke får visdomstenner, eller er det bare jeg som ikke er vis nok? ;) Jeg er 22 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253549-f%C3%A5r-alle-visdomstenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig at de ikke har plass til å komme opp. Noen ganger ender det med at de må opereres ut (men ikke alltid - mener ikke å skremme deg).

Det er heller ikke alle som har anleggene til alle fire visdomstennene.

Selv har jeg to som ligger i vannskorpa omtrent som dine, og to som mangler, dvs. det er ingenting synlig på røntgenbildene. Like greit, for jeg har jo ingen plass til dem.

Jeg er omtrent dobbelt så gammel som deg og har klart meg fint uten den visdommen som evt. måtte sitte i disse tennene.

Njet, alle får ikke visdomstenner. Jeg har dem ikke. Og da mener jeg at jeg ikke har dem i det hele tatt, ikke at de bare ikke har kommet fram. De har tatt røntgen for å se om de ligger på vent, men neida. Har heller ikke tolvårs-jekslene nede, så jeg er nok en aldri så liten feilvare på tannfronten ;o)

Det er ikke uvanlig at de ikke har plass til å komme opp. Noen ganger ender det med at de må opereres ut (men ikke alltid - mener ikke å skremme deg).

Det er heller ikke alle som har anleggene til alle fire visdomstennene.

Selv har jeg to som ligger i vannskorpa omtrent som dine, og to som mangler, dvs. det er ingenting synlig på røntgenbildene. Like greit, for jeg har jo ingen plass til dem.

Jeg er omtrent dobbelt så gammel som deg og har klart meg fint uten den visdommen som evt. måtte sitte i disse tennene.

Jeg var hos tannlegen for nærmere to år siden, og røntgenbildene viste alle fire visdomstennene. Jeg spurte om det var slik at jeg hadde plass til dem, men det var hun ikke riktig sikker på. Hun sa at dersom det er plass til dem, så er alt vel og bra. Men dersom det skulle vise seg å ikke være plass til dem, så vil det være veldig mye verre å få dem ut på det tidspunktet, ettersom de da har hatt tid til å sette seg mer fast. Men jeg glemte å spørre om det var noen sjanse for at de ikke kom i det hele tatt. Satser på at jeg slipper unna! Om noen mnd er det vel tid for et tannlegebesøk igjen, så jeg får spørre da..:)

Annonse

Njet, alle får ikke visdomstenner. Jeg har dem ikke. Og da mener jeg at jeg ikke har dem i det hele tatt, ikke at de bare ikke har kommet fram. De har tatt røntgen for å se om de ligger på vent, men neida. Har heller ikke tolvårs-jekslene nede, så jeg er nok en aldri så liten feilvare på tannfronten ;o)

Hihi, 12-årsjekslene fikk jo til og med jeg :D Og visdomstennene er der en plass, de er bare litt redde for å vise seg fram. Forhåpentligvis forblir de så pysete, jeg klarer å tygge godt uten dem ;)

Jeg var hos tannlegen for nærmere to år siden, og røntgenbildene viste alle fire visdomstennene. Jeg spurte om det var slik at jeg hadde plass til dem, men det var hun ikke riktig sikker på. Hun sa at dersom det er plass til dem, så er alt vel og bra. Men dersom det skulle vise seg å ikke være plass til dem, så vil det være veldig mye verre å få dem ut på det tidspunktet, ettersom de da har hatt tid til å sette seg mer fast. Men jeg glemte å spørre om det var noen sjanse for at de ikke kom i det hele tatt. Satser på at jeg slipper unna! Om noen mnd er det vel tid for et tannlegebesøk igjen, så jeg får spørre da..:)

Tannleger har litt forskjellig filosofi rundt det med visdomstenner som ikke kommer opp. Min tannlege sier at det ER en risiko (for betennelse) når de ligger sånn halvveis framme i årevis, men jeg har hittil tatt den risikoen. Og jeg er altså godt over 40 og har ingen problemer med tenner eller kjeve så langt.

Det er enklest å få ut de som sitter i overkjeven.

Det er selvfølgelig dem jeg ikke har...

Tannleger har litt forskjellig filosofi rundt det med visdomstenner som ikke kommer opp. Min tannlege sier at det ER en risiko (for betennelse) når de ligger sånn halvveis framme i årevis, men jeg har hittil tatt den risikoen. Og jeg er altså godt over 40 og har ingen problemer med tenner eller kjeve så langt.

Det er enklest å få ut de som sitter i overkjeven.

Det er selvfølgelig dem jeg ikke har...

Hehe...det skal ikke være enkelt! Men satser på at det ikke går betennelser eller noe i dem. Det er snart to år siden jeg var til tannlegen, så jeg skal bestille time igjen på nyåret, tenker jeg. Så får jeg høre hva de sier :)

Gjest Ulvinnen

Nei, alle får ikke visdomstenner. Min far er en av dem. Dessverre arvet jeg ikke hans tannsett.

Men det er bare en av mine visdomstenner som har trøblet. De tre andre ligger pent dekket av tannkjøtt, og tannlegen min mener at de vil fortsette med det.

Gjest huffamegsann

Mammaen min har faktisk ingen -tannlegen hennes har tatt røngtenbilder, men det er ingen tenner som venter på å komme opp heller.

Selvfølgelig arvet jeg ikke dette - jeg må operere ut alle fire om kort tid. *grøss*

Mulig det går an å bare ha noen også?

Nei, alle får ikke visdomstenner. Min far er en av dem. Dessverre arvet jeg ikke hans tannsett.

Men det er bare en av mine visdomstenner som har trøblet. De tre andre ligger pent dekket av tannkjøtt, og tannlegen min mener at de vil fortsette med det.

Jeg håper det gjelder meg også!

Annonse

Mammaen min har faktisk ingen -tannlegen hennes har tatt røngtenbilder, men det er ingen tenner som venter på å komme opp heller.

Selvfølgelig arvet jeg ikke dette - jeg må operere ut alle fire om kort tid. *grøss*

Mulig det går an å bare ha noen også?

Ja, det er noen her i tråden som sier de bare har noen, ikke alle fire.

Men jeg har alle fire, de har bare ikke våget seg fram (enda).

Neida. Ikke alle får visdomstenner. Men du er såpass ung at det nok kan komme flere ennå.

Men til tross for all "skremselspropaganda" rundt det i den tråden på Meldinger (føler meg litt skydig), så går det greit for de aller fleste.

Hihi, jeg skjønte forsåvidt nesten at ikke alle får det sånn som dere i tråden på Meldinger, men jeg blir jo selvsagt overbevist om at jeg kommer til å få det verst av alle ;)

Jeg har bare tre, den siste er ikke der, det er påvist ved røntgenbilde for en del år siden. Så nei - det er nok ikke alle som får visdomstenner. Noen får alle, noen får noen og noen får sikkert ingen. Det blir visst stadig vanligere at man ikke får alle.

Jeg har bare tre, den siste er ikke der, det er påvist ved røntgenbilde for en del år siden. Så nei - det er nok ikke alle som får visdomstenner. Noen får alle, noen får noen og noen får sikkert ingen. Det blir visst stadig vanligere at man ikke får alle.

Lenge leve evolusjonen :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...