Gå til innhold

Tørrgjær + grader

smurf78

Anbefalte innlegg

Pleier å ha vannet på 38 grader når jeg bruker tørrgjær, men på pakka står det faktisk 45-50 grader. Det syns jeg var veldig mye. Men idag bakte jeg brød på 40 grader og brødene har aldri blitt bedre? Psykisk? Blir det bedre dess høyere temperatur på gjæren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 grader gjelder fersk gjær. Tørrgjær trenger høyere temperatur for å "våkne til liv" :-)

Det gjelder ikke at jo høyere temperatur på gjæren jo bedre nei, hvis det blir for varmt dør gjærcellene, og da hever det ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. sist jeg bakte med tørrgjær glemte jeg å varme væsken og laget med kaldt vann. Og det ble kjempebra! Forstå det den som kan! Men det var lys gjærbakst da, bare fint hvetemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrgjær trenger litt varmere væske enn fersk gjær ja, det var først da mora til en kompis fortalte det at jeg klarte å bake ordentlige grovbrød. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid ganske varm væske når jeg bruker tørrgjør. Måler ikke temperaturen, men tror nok den ligger på rundt 50 grader. Gjærbaksten min hever seg alltid godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...