Gå til innhold

Vurderer kriminalitet

Gjest dodraug

Anbefalte innlegg

dvs. å betale noen svart. Kan selvsagt hevne seg når jeg skal inn på Stortinget eller i Regjeringen, men...

Saken er at jeg kjøpte brukt leilighet for noen år siden, og nå synger både doen og badekaret på siste verset. Var innom rørleggerforretning for å for høre meg om to ting:

Nytt badekar.

Ny do.

Jeg har ikke allverdens inntekt, la det være sagt. Mulig alle andre har det og derfor ikke stusser, men...

Badekar - butikken hadde selvsagt ikke kar i aller laveste prisklasse, jeg må nok ut med ca. 2-3000 pluss front til ca. 1500. Altså blir det snakk om ca. 4500. I min naivitet spurte jeg om de da bringer karet til mitt hus og tar det gamle med seg? Jada, ikkeno' problem, det kom bare på 1500! Så for å skifte badekar koster det meg sammenlagt 6000...

Jeg har altså ikke bil.

Deretter spurte jeg om do. Så på en helt vanlig utgave, bare dosetet koster jo 700 kroner. Men jeg er ikke så nevenyttig at jeg uten videre kan klare å bytte doskål selv, hvor mye kommer det på om rørleggeren gjør det?

Jo, totalt, med jobben, doen (inkludert dosetet) og at de fraktet bort den gamle doen skulle de ha 6600,-.

Det betyr at jeg må bruke omtrent 1 månedslønn, over 12 000 kroner bare på å skifte ut do og badekar. Hvis jeg betaler hvitt. Ca. 5000 av dette vil være betaling for jobben, 7000 for varene.

Må tilstå jeg ser litt ekstra etter mulige håndtverkere jeg kan betale svart i disse dager...Maxbo selger do til under 1000-lappen, og jeg har er ikke dummere enn at jeg skjønner en pris på en do på over 3000 også gir penger i lomma på rørleggeren. Hvor lang tid kan utskifting av do og badekar ta for en mann? Jeg tror jeg kunne gjort jobben unna på etpar timer alene, om jeg bare visste hvilke rør jeg måtte skru på og av? Rørleggerforretningen ligger forøvrig etpar minutter unna?

Men - rett skal være rett - er de prisene jeg har fått oppgitt, "vanlige" priser - eller har jeg gått innom en som er litt ekstra dyr? Det er altså snakk om 1500 for å komme med nytt badekar og ta med seg det gamle, og 3300 for å skifte ut en do og ta det gamle med seg. Normal pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

streker paa veggen..!

Hehe, blir nok stress når Stoltenberg ringer ja ;)

Men kansje du kan få kjøpt no brukt badekar og do?

Vi har i allefall gammelt sett stående her så da er det vel muligens flere som også ikke har blitt kvitt det etter en oppussing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

streker paa veggen..!

Vi har i allefall gammelt sett stående her så da er det vel muligens flere som også ikke har blitt kvitt det etter en oppussing?

Der fant jeg en do i allefall

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=8773741&sid=5aZkw_Brx065228&pos=5&tot=690

Du finner kanskje mere der et sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny do koster ca 1700 kr (og kanskje mindre), ser stadig sånt på tilbud, bl.a. hos Comfort-rørleggerne nå, de har kampanje i disse dager, 7-18.nov.

Badekar kr 1990, front 690

http://www.comfort.no/static/kampanje/images/pdf/Side07.pdf (bytt ut sidetall med 01, så ser du toalettet på tilbud, evt. på comfort.no)

Og nei, jeg jobber ikke i Comfort-kjeden :-)

Du har ikke en nevenyttig kompis som kan hjelpe deg med kjøring og få vekk det gamle da?

Hvis ikke, så hadde det nok ikke nødvendigvis blitt en hvit jobb hvis jeg var i dine sko... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke prisen på do-en og badekaret - for jeg ser jo stadig vekk ting - helt nye - på salg. Problemet er at det koster meg mer å få jobben gjort fordi ingen rørlegger med respekt for seg selv selger en do så rimelig som f.eks. Maxbo. Og i tillegg - jeg kan ikke be en rørlegger komme og installere en Maxbo-do? Eller kan jeg det? Vil rørleggeren komme for å sette inn en do fra en konkurrent? Og vil han da sette opp prisen på jobben, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er ikke prisen på do-en og badekaret - for jeg ser jo stadig vekk ting - helt nye - på salg. Problemet er at det koster meg mer å få jobben gjort fordi ingen rørlegger med respekt for seg selv selger en do så rimelig som f.eks. Maxbo. Og i tillegg - jeg kan ikke be en rørlegger komme og installere en Maxbo-do? Eller kan jeg det? Vil rørleggeren komme for å sette inn en do fra en konkurrent? Og vil han da sette opp prisen på jobben, tro?

En rørlegger kommer og gjør jobben du ber om. Selv om du har toalettet ferdig på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til flere rørleggere og spør hva de skal ha for jobben dersom alt utstyret står på plass når de kommer. Da kan du evt. kjøpe badekar og do der du måtte ønske, og kanskje også noe av det brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comfort som jeg nevnte har jo både rørleggere og butikk som selger bililg baderomsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

streker paa veggen..!

En rørlegger kommer og gjør jobben du ber om. Selv om du har toalettet ferdig på forhånd.

Det mener jeg også at han gjør ja, eller så hadde det vel vært tette rør over hele landet...elle no :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser bort fra diverse polske (etc.) håndverkere, så er det en villfarelse mange lever i, at svart arbeid alltid er så billig. Jeg har i tidligere år tjent gode penger på svarte jobber, hvor prisen var minst like stiv som den hvite ville ha vært. Og folk var fornøyde og overbeviste om at de hadde fått jobben gjort superbillig :-)

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...