Gå til innhold

Verdens Beste=Opp-ned-kake?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har fått overdose av den kaka i oppveksten da min mor fikk et kompliment for den en gang;)

Nå serveres den i samtlige familiemedlemmers bursdag:(

Får bare lyst å skrike når jeg ser den!!

Jeg har også fått overdose av den forlengst, da flere i familien ber meg lage den med jevne mellomrom. Jeg lager så gjerne, men spise får de andre ta seg av.

Gjest theoline

Her er det to helt forskjellige kaker, Verdens beste er den med marengs, mandelflarn og slik, også kalt Kvæfjordkake!

Opp Ned kake er en kake der du legger nøtter ned i formen først, grovhakket om jeg ikke tar helt feil, så fyller du på med resten av deigen, steker den,tar den ut, skjærer den i to og fyller med vaniljekrem, og snur den opp ned slik att nøttebunnen blir en nøttetopp, altså ikke marengs i den kaka!

Krøkkete forklart, men poenget at her hos oss er det to vidt forskjellige kaker, gode kaker begge to, men holder en knapp på Opp Ned kake, nam!!

Jeg er vant med at oppnedkake er en kake med ananasringer i bunnen. Røren la seg rundt ananasen om dere skjønner hva jeg mener. Når kaken snus etter steiking og avkjøling blir de ringene et fint mønster på toppen. Sto i en bakebok/hefte som mamma hadde når jeg var lita. Sikkert 20 år siden jeg har smakt den kaka nå, men den var god! :)

Annonse

Her er det to helt forskjellige kaker, Verdens beste er den med marengs, mandelflarn og slik, også kalt Kvæfjordkake!

Opp Ned kake er en kake der du legger nøtter ned i formen først, grovhakket om jeg ikke tar helt feil, så fyller du på med resten av deigen, steker den,tar den ut, skjærer den i to og fyller med vaniljekrem, og snur den opp ned slik att nøttebunnen blir en nøttetopp, altså ikke marengs i den kaka!

Krøkkete forklart, men poenget at her hos oss er det to vidt forskjellige kaker, gode kaker begge to, men holder en knapp på Opp Ned kake, nam!!

det stemmer.. og eg er heilt enig i at opp-ned kaka er veldig god! :-)

Jeg er vant med at oppnedkake er en kake med ananasringer i bunnen. Røren la seg rundt ananasen om dere skjønner hva jeg mener. Når kaken snus etter steiking og avkjøling blir de ringene et fint mønster på toppen. Sto i en bakebok/hefte som mamma hadde når jeg var lita. Sikkert 20 år siden jeg har smakt den kaka nå, men den var god! :)

Venninna mi pleide å lage den kaka, den er god med krem på :o)

Verdens Beste og Opp Ned Kake er også to vidt forskjellige kaker på mine kanter (vest). Er spesielt gland i Verdens Best (som også kalles Det beste i verda og Kvæfjordkake), En veanninne laget Opp Ned Kake da min datter ble konfirmert. Så vidt jeg husker har den ikke krem verken inni eller oppå.

Gjest ChiengMai

Her er opp-ned-kake noe helt annet enn Verdens Beste (som egentlig heter Kvæfjord-kake). På opp-ned-kaka har man "pynten" neders i kakeforma før man har røra oppi (her er det vanlig med mandler og sukker eller ananas. Når kaka er stekt snur man den opp ned, og vips har man en ferdig pynta kake. Røra virker litt sånn sukkerbrødaktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...