Gå til innhold

Ny graviditet etter morkakeløsning og sprekk i livmor

Anbefalte innlegg

Vi mistet vår nydelige lille sønn, født 26 3, 15 dager gammel. Han var velskapt og fin, men døde av en alvorlig sykehusinfeksjon.

Det er 6 uker siden, jeg hadde hastekeisersnitt. Vi sørger veldig over gutten vår, men det er viktig for oss å få flere barn. Jeg er nylig fyllt 38 år, så vi har ikke all verdens tid.

Uansett må vi vente 6 mnd pga keisersnittet, men grunnen til at han ble født er sannsynligvis at livmoren sprakk med ca 3 cm der livmoren min ble perforert etter en muskelknuteoperasjon i fjor høst. Liten muskelknute, kun halve fjernet pga at livmor ble perforert. Morkaken løsnet akkurat over perforeringen. Det er nå sydd der.

Skjønner at dette er meget sjelden, og jeg lurer jo på om dette kan skje på nytt. Kan jeg forebygge ved å ta det roligere i et evt neste svangerskap? Har andre hørt om liknende tilfeller - hvor det har gått bra i neste svangerskap? Jeg har mange spørsmål, få svar. Skal til undersøkelse over nyttår - i januar - men hva kan de se der? Hvordan foregår en slik undersøkelse?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var en trist historie og jeg kan forstå at det har reiste seg mange tanker, spesielt med hensyn til nytt svangerskap. For å få det helt klart:

- Du fikk høsten 2005 fjernet en muskelknute fra livmoren. (Hva var grunnen til at man fjernet muskelknuten? At du ikke ble gravid?) Under denne operasjonen oppsto et hull til livmorhulen som ble sydd igjen.

- Så ble du gravid og fødte ca 1. oktober i uke 26+3 en gutt som døde etter 15 dager.

- Grunnen til den for tidlige fødsel var at morkaken løsnet (løsning av morkake) over arret i livmoren. Eller var det fordi det oppsto ny perforasjon (ruptur) i livmorveggen?

Både løsning av morkake og ruptur av livmor kan skje igjen, og det er litt høyere risiko for gjentakelse hos de som tidligere har hatt slik kompensasjon. Men risikoen er liten. Det er så sjeldne komplikasjoner at jeg ikke finner tall for gjentakelsesrisiko, men det er langt større sjanse for at det kan gå bra. Sykmelding eller sengeleie har neppe hensikt, men skulle det komme rier før tiden, vil du med stor sannsynlighet bli sykmeldt. Det er stor sannsynlighet for at man vil forløse med keisersnitt noen uker før termin. Når du skal på kontroll i januar vil man sikkert utføre ultralyd for å se på livmorveggen om det er muskelknute. Skriv ned alle dine spørsmål hjemmefra om spesiell oppfølging i ev nytt svangerskap, forløsningsmetoden, om det skal gis antibiotikum under fødselen (da ditt barn døde av infeksjon er det sannsynlig).

Jeg håper inderlig at det kan gå bra under neste svangerskap. Vennlig hilsen Mette H Moen

Det var en trist historie og jeg kan forstå at det har reiste seg mange tanker, spesielt med hensyn til nytt svangerskap. For å få det helt klart:

- Du fikk høsten 2005 fjernet en muskelknute fra livmoren. (Hva var grunnen til at man fjernet muskelknuten? At du ikke ble gravid?) Under denne operasjonen oppsto et hull til livmorhulen som ble sydd igjen.

- Så ble du gravid og fødte ca 1. oktober i uke 26+3 en gutt som døde etter 15 dager.

- Grunnen til den for tidlige fødsel var at morkaken løsnet (løsning av morkake) over arret i livmoren. Eller var det fordi det oppsto ny perforasjon (ruptur) i livmorveggen?

Både løsning av morkake og ruptur av livmor kan skje igjen, og det er litt høyere risiko for gjentakelse hos de som tidligere har hatt slik kompensasjon. Men risikoen er liten. Det er så sjeldne komplikasjoner at jeg ikke finner tall for gjentakelsesrisiko, men det er langt større sjanse for at det kan gå bra. Sykmelding eller sengeleie har neppe hensikt, men skulle det komme rier før tiden, vil du med stor sannsynlighet bli sykmeldt. Det er stor sannsynlighet for at man vil forløse med keisersnitt noen uker før termin. Når du skal på kontroll i januar vil man sikkert utføre ultralyd for å se på livmorveggen om det er muskelknute. Skriv ned alle dine spørsmål hjemmefra om spesiell oppfølging i ev nytt svangerskap, forløsningsmetoden, om det skal gis antibiotikum under fødselen (da ditt barn døde av infeksjon er det sannsynlig).

Jeg håper inderlig at det kan gå bra under neste svangerskap. Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svar!

Muskelknuten var egentlig liten, 1,5 cm, men ble fjernet pga veldig kraftige menstruasjonsblødninger. Den satt også slik til at legen mente den kunne bidra til å forhindre at jeg ble gravid. Perforeringen ble ikke sydd, men skulle bli helet innen 3 måneder ble jeg fortalt. Jeg ble gravid etter ca 7 måneder, vi hadde da forsøkt noen måneder etter operasjonen.

Livmoren sprakk opp der perforeringen hadde vært, og morkaken hadde løsnet der - men hva som kom først, kunne ikke legene si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...