Gå til innhold

Definisjon på selvmordforsøk

Anbefalte innlegg

Hva som ligger i å planelegge og forbrede selvmord er greit å forstå.

Men hva er et selvmordsforsøk. Er det hvis du står på kanten til et stup og hopper bare for å lande på ei fjellhylle 1 meter ned og over lever. Eller er det også hvis du står på kanten og ombestemmer deg i siste liten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253919-definisjon-p%C3%A5-selvmordfors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor lurer du på det? Det lurer jeg på....

Ellers tenker jeg at ett selvmordsforsøk må være ett forsøk, ett forsøk som ikke lyktes. F.eks å overleve å hoppe fra det stupet eller bli oppdaget og pumpet/få motgift ved overdose. Sånne ting.

Det er også et definisjonsspørsmål.

Eksemplet du kommer med er nok ikke et selvmordsforsøk.

Å svelge 5 dispril er heller ikke et selvmordsforsøk.

Men her finnes unntak:

F.eks hvis en jente som har fått beskjed av foreldrene om å aldri ta mer enn én dispril om gangen, fordi hun får beskjed om at det kan være farlig å ta mer.

Hvis denne jentungen er suicidal vil "hele" fem dispril for henne fortone seg som giftig og dødelig.

I et sånt tilfelle må det oppfattes som et selvmordsforsøk.

Selv om denne jenta naturligvis ikke var i nærheten av å dø en gang.

Poenget er at hun selv trodde hun kom til å dø.

Hvorfor lurer du på det? Det lurer jeg på....

Ellers tenker jeg at ett selvmordsforsøk må være ett forsøk, ett forsøk som ikke lyktes. F.eks å overleve å hoppe fra det stupet eller bli oppdaget og pumpet/få motgift ved overdose. Sånne ting.

Man må spørre for å lære vet du :)

Det jeg egentlig tenkte på var at menn ofte bruker metoder som har større sjans for å lykkes med enn kvinner. Derfor tenkte jeg på at hvis menn stopper så var de nærmere selvmord enn en kvinne som "mislykkes" med en mindre sikker metode. Eller at man gjør det slik at sjansen for å oppdages er rimlig stor.

Ofte er jo slike forsøk et rop om hjelp.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...