Gå til innhold

NHD og andre: Ut i arbeidslivet

Anbefalte innlegg

Jeg er i begynnelsen av 30-årene. Ble syk da jeg var 18 og har ikke vært i jobb i det hele tatt i mitt voksne liv. Sykdommen har gjort at det har vært umulig.Har midlertidig ufør i to år til og vil gjerne tjene noe så jeg slipper å leve på luselønn!

Nå er jeg imidlertid frisk og fit for fight igjen. Man hører så mye og hvor problematisk det er å komme tilbake i jobb og hvordan man skal forklare hull i cv-en. Jeg har ikke engang skrevet cv-en min, den er jo et eneste stort hull. Og for meg er det ikke å komme tilbake i arbeidslivet, men å komme _inn_ i arbeidslivet!

Hvor lett er det å få en jobb? Møtes man av fordommer fordi man tidligere var psyk? Jeg kan ikke bortforklare alle de årene med sykdom heller... Hører om friskmeldte som har sendt 200 søknader og fått avslag på alle.

Har noen begrensinger pga fysisk helse, en rygg som gjør at slik som butikk og vasking er helt utelukket.

NHD - har du noen råd,tips og erfaringer på dette?

Er det andre som har erfaringer å dele med meg?

Kjempetakknemlig for alle tilbakemeldinger , da dette er er viktig for meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253966-nhd-og-andre-ut-i-arbeidslivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som du sier ikke så lett å komme inn i arbeidslivet igjen når man har vært borte i så mange år. Kanskje den letteste veien er å gå igjennom aetat, arb. praksis først. Ellers ville jeg kontaktet vikarbyråer, da det kan være lettere å få jobb igjennom dem. Jeg vil nok dessverre tro at mange ikke ser på søknaden når man har en cv med mange hull.

mvh

Synes du skal være litt optimist i stedet for pessimist jeg da.. men selvfølgelig skal man også være realist!

Du får iallefall ikke noen jobb ved ikke å prøve...!

Har egentlig arb.giver noe m hvorfor du ikke har vært i jobb da? D kan jo være mange grunner til dette-at du f.eks har valgt å være hjemmeværende m små barn og ikke hatt behov for å jobbe.. ++..d trenger slett ikke være noe negativt i seg selv d!!

Tror mange arb.givere idag vektlegger personlig egnethet jeg..

Håper du ble litt mer gira etter dette, syns absolutt du skal prøve....!!

Snakk m Aetat og hør hvordan du skal gå fram, d ville jeg gjort. Jeg har gått kurs gjennom attføring, og ang søknadskjema ble vi sterkt frarådet og nevne noe om vår helsemessige begrensninger og heller svare på dette på et intervju hvis man blir spurt..

Prøv å finn ut hva du kunne tenke deg å drive m, og ta hensyn til plagene dine. Finn noe som f.eks ryggen din kan tåle!

Stå på!! Ønsker deg lykke til videre;)

Synes du skal være litt optimist i stedet for pessimist jeg da.. men selvfølgelig skal man også være realist!

Du får iallefall ikke noen jobb ved ikke å prøve...!

Har egentlig arb.giver noe m hvorfor du ikke har vært i jobb da? D kan jo være mange grunner til dette-at du f.eks har valgt å være hjemmeværende m små barn og ikke hatt behov for å jobbe.. ++..d trenger slett ikke være noe negativt i seg selv d!!

Tror mange arb.givere idag vektlegger personlig egnethet jeg..

Håper du ble litt mer gira etter dette, syns absolutt du skal prøve....!!

Snakk m Aetat og hør hvordan du skal gå fram, d ville jeg gjort. Jeg har gått kurs gjennom attføring, og ang søknadskjema ble vi sterkt frarådet og nevne noe om vår helsemessige begrensninger og heller svare på dette på et intervju hvis man blir spurt..

Prøv å finn ut hva du kunne tenke deg å drive m, og ta hensyn til plagene dine. Finn noe som f.eks ryggen din kan tåle!

Stå på!! Ønsker deg lykke til videre;)

Ps. grunnen til at vi ikke burde skrive noe om våre helsemessige begrensninger i et søkn.skjema, var at arb.givere ikke SER personen på papiret, for den m begrensninger vil som regel ikke gjøre en dårligere jobb enn den som er frisk..

d blir altså negativt dersom du skriver d på papiret for da er sjansen mye mindre for at du ikke får komme på intervju.. håper du skjønner hva jeg mener;)

Et tips til deg i tillegg; Når du skriver en søknad så gjør den litt spesiell-skriv den slik at arb.giver SER den sammen m alle de andre søknadene. Vær frempå og la dem se DEG!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...