Gå til innhold

Hva skjer når vannet går?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vannet gikk uten rier på forhånd da jeg fikk førstemann. Hodet var festet, og det fungerte nok som en propp slik at det ikke kom så mye vann. Det kom bare litt, men jevnt og trutt hele tiden sånn at jeg måtte ha på et stort bind. I lange perioder kom det nesten ingenting. Vi måtte møte opp på føden, for det må man hvis man tror at vannet har gått. Der var de til å begynne med ikke så sikre på om det var vannavgang siden det kom så lite. Da barnet kom, fulgte resten av fostervannet med, og det var jo ganske mye mer.

Forresten _kan_ det fortsatt ta tid før riene begynner selv om vannet har gått. Da jeg fødte snakket de om å vente på rier max tre døgn etter vannavgang - men det vanligste er nok at riene kommer i gang ikke så lenge etter at vannet har gått.

Vannet gikk uten rier på forhånd da jeg fikk førstemann. Hodet var festet, og det fungerte nok som en propp slik at det ikke kom så mye vann. Det kom bare litt, men jevnt og trutt hele tiden sånn at jeg måtte ha på et stort bind. I lange perioder kom det nesten ingenting. Vi måtte møte opp på føden, for det må man hvis man tror at vannet har gått. Der var de til å begynne med ikke så sikre på om det var vannavgang siden det kom så lite. Da barnet kom, fulgte resten av fostervannet med, og det var jo ganske mye mer.

Med meg så kom de kraftig riene rett etter vannet gikk.

Det varierer *veldig* når/kor/korleis det foregår.

Da eg låg i mammas mage gikk vatnet ei veke før eg vart født O_o

Eg har aldri hatt spontan vannavgang som har satt i gang fødselen, dei første to gongane stakk jordmor hol undervegs, men siste gong var eg på drypp for å sette i gong rier, og det blei ikkje noko stor suksess, men PLUTSELEG sa det berre PANG! Og det blei klissvått, og da skal eg seie det vart fart i fødselen. Rakk knapt å kome frå venterommet inn på fødestova før det var full åpning (eg trudde ikkje det var mogleg sjølv, faktisk, skjønte ingenting av det som hendte...!)

Så det er rett og slett ingen fasit på dette her.

Det som er viktig å tenke på, er at du, dersom hovudet til babyen ikkje er festa i bekkenet, skal ligge dersom vatnet går, for sikkerhets skuld. Legg deg ned og ring til fødeavd for vidare gode råd og prosedyrer.

Annonse

Begge mine fødsler har startet med vannavgang.

Første gang var det totalt uventet. Jeg reiste meg fra sofaen (vi var hos noen venner) for å gå til bords, og så skjøt det fram noe som kjentes omtrent ut som når man reiser seg når mensen er på det aller verste, bare at det kjentes tynnere ut. Jeg måtte sjekke på badet om det virkelig hadde kommet noe ut.

Det skjedde ikke noe mer, jeg ble lagt inn og fødselen ble startet med drypp halvannet døgn senere.

Andre gangen var det ingen tvil. Jeg hadde hatt _litt_ murringer i ryggen tidligere på dagen, og plutselig fosset vannet ut idet jeg var ferdig med å fylle oppvaskmaskinen hjemme. Det var veldig kraftig. Jeg fikk rier kort tid etterpå, og snart kom babyen også.

Du skal ringe sykehuset når vannet går. Hvis det skjer altfor tidlig i forhold til termin og fødselen ikke starter, blir du satt på penicillinkur (tabletter) i mellomtiden.

Det dannes nytt fostervann hele tiden, så det er ingen fare for fosteret på den måten. Men man skal holde seg i ro dersom hodet ikke er festet, for at ikke navlesnoren skal havne "i en krøll nederst ved utgangen".

Det er store forskjeller når vannet går. Noen opplever den store syndefloden, mens hos andre bare sildrer det litt pent og pyntelig.

Da jeg gikk med førstemann gikk vannet på natta mens jeg lå i senga og sov. Barnet lå i seteleie, så det var absolutt fritt frem for vannet å komme ut - og det gjorde det!!! Det var en riktig syndeflod som fosset ut av meg, i senga og skikkelig rant ned på gulvet.

Siden hun lå i sete ble jeg liggende og ringte føden. De sendte en ambulanse som bar meg ut (elefanten meg), og kjørte meg de 800 meterene vi bor unna sykehuset.

Sånn som man ser på film skjer veldig sjelden.

De fleste opplever det som om de tisser litt hele tiden - det stopper liksom ikke opp. Man kan da bare putte i et stort bind og ta kontakt med føden.

At vannet går er stort sett et tegn på at fødselen starter snart.

Hos meg startet riene 1,5 time etter at vannet gikk. Hos andre kan det gå lengre tid.

Det er ikke anbefalt å gå for lenge etter at vannet har gått. MEner å ha hørt noe om 72 timer eller noe slikt. Setter ikke riene i gang vil man da bli satt i gang.

Du bør absolutt ta kontakt med føden når vannet går.

Og husk på at det absolutt ikke er sikkert vannet går før du føder. Med begge de to siste mine har jordmor tatt vannet mot slutten av fødselen.

Jeg lå på sofaen og hørte et lite smell inni magen; lyden var så høy at mannen også hørte den. Da jeg så reiste meg opp av sofaen så fosset vannet ut (kjentes ut som jeg tissa meg ut). Slik startet min forrige fødsel, men det er like vanlig av vannet bare pipler eller at det blir tatt på sykehuset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...