Gå til innhold

Hvordan fordele eie/leie/utgifter rettferdig?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Mamma eier et hus verdt veldig mye penger, og jeg har to søster. Den ene bor ikke i landet, den andre bor i Oslo som oss - men ikke her.

Huset har fire leiligheter, mamma har én, jeg har én, og så har jeg barnehage i to.

Mamma eier hele huset, verken jeg eller søstrene eier noenting.

Hvordan skal vi løse dette økonomisk for at det skal bli rettferdig?

1 - jeg nekter å betale markedsverdi i husleie. For det første har jeg ikke råd, for det andre er det bortkastede penger for meg.

2 - verken mamma eller jeg ønsker at jeg skal flytte ut og kjøpe noe annet, denne ordningen er praktisk for oss begge.

3 - jeg har totalrenovert hele leiligheten, betalt for det, og kjøpt nytt kjøkken, bad, garderober o.l. - som selvfølgelig blir værende i leiligheten.

4 - det er enn så lenge ikke aktuelt at jeg kjøper meg inn i huset, fordi jeg føler det blir urettferdig overfor søstrene.

Jeg tenker at jeg kanskje kan betale lav leie til mamma så jeg får sjansen til å spare samtidig - slik at jeg sitter med noe egenkapital når jeg engang skal flytte (for det kommer til å skje i fremtiden). Jeg ønsker ikke å tyne henne, eller bo gratis - men om jeg hadde eid stedet, så hadde jeg jo garantert solgt med fortjeneste.

5 - jeg vil ikke gjøre noe som er urettferdig for søstrene

6 - jeg vil ikke at verken jeg eller mamma skal tape økonomisk på dette (eller tjene for mye).

7 - alt arbeid på huset/eiendommen finansieres av bhg jeg driver (mamma bidrar litt praktisk, men ikke på langt nær like mye).

Så hvordan løser man det? Forslag mottas med takk!

Bare så det er sagt, jeg er IKKE negativ til å betale noe - jeg vil bare ikke "kaste penger ut av vinduet" som jeg føler vanlig husleie er...

Skrevet

1 - jeg nekter å betale markedsverdi i husleie. For det første har jeg ikke råd, for det andre er det bortkastede penger for meg.

*vantro*

Gjest Persille
Skrevet

Dersom en av søstrene ønsker å flytte inn i stedet for meg, eller etter meg - gjelder selvfølgelig det samme for dem, bortsett fra at jeg allerede har finansiert all oppussing osv.

Gjest Persille
Skrevet

*vantro*

Det er ikke et alternativ i det hele tatt - da kan jeg ikke bo her.

Nå vil ikke mamma ha markedsverdi heller, så det er ikke noe problem - vi er begge opptatt av å finne en ordning som kan fungere både for henne, meg og søstrene.

12.000 i husleie er hakket for drøyt for meg.

Skrevet

Det er ikke et alternativ i det hele tatt - da kan jeg ikke bo her.

Nå vil ikke mamma ha markedsverdi heller, så det er ikke noe problem - vi er begge opptatt av å finne en ordning som kan fungere både for henne, meg og søstrene.

12.000 i husleie er hakket for drøyt for meg.

Det var noe med tonen din som fikk meg til å kicke skikkelig.

I tillegg til at du skal bo der til redusert pris i forhold til markedspris, betaler du selvsagt husleie for barnehagen du eier, de to leilighetene du opptar med den?

Gjest Persille
Skrevet

Det var noe med tonen din som fikk meg til å kicke skikkelig.

I tillegg til at du skal bo der til redusert pris i forhold til markedspris, betaler du selvsagt husleie for barnehagen du eier, de to leilighetene du opptar med den?

Barnehagene betaler full husleie for begge leilighetene den bruker, hybelen (personalrommet) og alt vedlikehold - så den er forsåvidt utenfor dette regnestykket.

Men jeg er helt åpen på at jeg ikke gidder å betale leie. Da kan jeg heller kjøpe meg min egen leilighet et sted, investere og få igjen penger om jeg flytter derfra om noen år. Å leie for så mye penger er HELT uaktuelt, og det har aldri vært tema her heller. Heldigvis er vi enige om dette, vi vet bare ikke helt hvordan vi skal løse det så

1 - mamma ikke taper penger

2 - jeg ikke taper penger

3 - søstrene ikke taper noenting

Skrevet

Hvis moren din har økonomi til det, hva med at du betaler litt hver mnd til søstrene dine?

Gjest Persille
Skrevet

Hvis moren din har økonomi til det, hva med at du betaler litt hver mnd til søstrene dine?

Hm, det var ikke så dumt...

Eller kanskje setter penger inn på en eller annen konto som går til noe felles. Hytten jeg eier med søstrene f.eks.

Er ikke så tilhenger av at de skal få cash rett i hånden nå, det bare roter de bort (kjenner dem for godt) - men kanskje spare noe for dem?

Den skal jeg tenke litt mer på...

Takk :)

Skrevet

Barnehagene betaler full husleie for begge leilighetene den bruker, hybelen (personalrommet) og alt vedlikehold - så den er forsåvidt utenfor dette regnestykket.

Men jeg er helt åpen på at jeg ikke gidder å betale leie. Da kan jeg heller kjøpe meg min egen leilighet et sted, investere og få igjen penger om jeg flytter derfra om noen år. Å leie for så mye penger er HELT uaktuelt, og det har aldri vært tema her heller. Heldigvis er vi enige om dette, vi vet bare ikke helt hvordan vi skal løse det så

Det er tre ønsker på én gang - det er ikke mulig, det...

Skrevet

Selvfølgelig taper hun penger - hun kunne leid ut for dobbelt så mye! Og istedet subsidierer hun deg.

Selvfølgelig taper ikke du noen penger på å bo i leiligheten til mora di for en slikk og ingenting.

De taper ingenting, for det er penger de ikke ville fått rett i lomma uansett. Men de ser på at søstra deres får subsidiert husleie av mora si, noe som kanskje ikke er så kult likevel. Så dersom ikke mora deres betaler noe av husleia for dem også, så taper de reelt sett penger likevel.

lalala1365380457
Skrevet

Dersom en av søstrene ønsker å flytte inn i stedet for meg, eller etter meg - gjelder selvfølgelig det samme for dem, bortsett fra at jeg allerede har finansiert all oppussing osv.

verdien av all oppussing du har finansiert bør du få igjen, f.eks. med redusert leie. ellers er det vel opp til din mor hva hun føler hun vil ha..jeg leide halve leiligheten til mamma og betalte bare halvparten av huslige utgifter (strøm,kabeltv,kommunale avg osv), men når dette er sagt så er jeg enebarn og studerte på denne tiden.

men kanskje det er en ide å sette opp regnskap over hvor mye utgifter som går med på huset hele året og dele på 12mnd? det vil kanskje gi en _pekepinn_ i retning av en sum som føles rettferdig for dere begge..

Gjest Persille
Skrevet

Selvfølgelig taper hun penger - hun kunne leid ut for dobbelt så mye! Og istedet subsidierer hun deg.

Selvfølgelig taper ikke du noen penger på å bo i leiligheten til mora di for en slikk og ingenting.

De taper ingenting, for det er penger de ikke ville fått rett i lomma uansett. Men de ser på at søstra deres får subsidiert husleie av mora si, noe som kanskje ikke er så kult likevel. Så dersom ikke mora deres betaler noe av husleia for dem også, så taper de reelt sett penger likevel.

Nei, hun taper ikke penger på å leie ut billigere til meg.

Dette fordi jeg gjør all jobb rent praktisk med huset, jobb hun ellers ville måttet betale andre for. I tillegg driver jeg barnehage her som gjør at hun får solid husleie på de andre leilighetene, og MYE finansiert vedlikehold, noe hun heller ikke ville fått om jeg ikke var her.

Så - om jeg flytter vil hun kanskje tjene mer på denne leiligheten, men hun taper reellt sett mer på de andre to, og alt arbeid hun må betale for.

Hadde jeg kunnet velge hadde jeg kjøpt meg inn i huset, så kunne de andre kjøpt meg ut om de ville bo her i stedet for det første, og jeg ville hatt en verdiøkning jeg hadde tjent på.

Men, det betyr at mamma taper penger om jeg vil flytte og ingen av de to andre vil bo her - og det ønsker jeg ikke.

De andre to får sin fair share økonomisk, så det er ikke sånn at noen av oss får noe mer enn de andre pengemessig.

De bidrar forøvrig ikke til noenting verken i huset, eller på felleseid hytte - verken økonomisk, praktisk, eller noe annet.

Gjest Persille
Skrevet

Det er tre ønsker på én gang - det er ikke mulig, det...

Joda, det går så fint så :)

Åsemor hadde jo et bra forslag over her.

Gjest Persille
Skrevet

By the way - kan du ikke heller komme med noen konkrete forslag til løsning fremfor å kritisere en løsning vi har valgt i fellesskap, og som fungerer for oss?

Skrevet

Dette fordi jeg gjør all jobb rent praktisk med huset, jobb hun ellers ville måttet betale andre for. I tillegg driver jeg barnehage her som gjør at hun får solid husleie på de andre leilighetene, og MYE finansiert vedlikehold, noe hun heller ikke ville fått om jeg ikke var her.

Så - om jeg flytter vil hun kanskje tjene mer på denne leiligheten, men hun taper reellt sett mer på de andre to, og alt arbeid hun må betale for.

Hadde jeg kunnet velge hadde jeg kjøpt meg inn i huset, så kunne de andre kjøpt meg ut om de ville bo her i stedet for det første, og jeg ville hatt en verdiøkning jeg hadde tjent på.

Men, det betyr at mamma taper penger om jeg vil flytte og ingen av de to andre vil bo her - og det ønsker jeg ikke.

De andre to får sin fair share økonomisk, så det er ikke sånn at noen av oss får noe mer enn de andre pengemessig.

De bidrar forøvrig ikke til noenting verken i huset, eller på felleseid hytte - verken økonomisk, praktisk, eller noe annet.

Du sa at markedsleien på leiligheten er 12 000 pr måned, dvs. 144 000 i året. Moren din kan få myyye hjelp for den summen.

Tar du ut lønn i barnehaven?

Skrevet

Joda, det går så fint så :)

Åsemor hadde jo et bra forslag over her.

Nei, da taper moren din penger, hun kunne jo leid ut til noen andre.

Skrevet

By the way - kan du ikke heller komme med noen konkrete forslag til løsning fremfor å kritisere en løsning vi har valgt i fellesskap, og som fungerer for oss?

Du sier jo at du vil ha innspill.

Skrevet

Dersom søstrene dine får sin share økonomisk uansett, skjønner jeg ikke helt problemstillinga.

Eneste problemet da er jo reelt at mora di kunne hyra ut leilighetene til noen andre og tjent mer.

Gjest Persille
Skrevet

Du sa at markedsleien på leiligheten er 12 000 pr måned, dvs. 144 000 i året. Moren din kan få myyye hjelp for den summen.

Tar du ut lønn i barnehaven?

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg skyter alt inn igjen i driften, huset og eiendommen.

Nå f.eks, bygger jeg ut gårdsplassen, asfalterer og bygger garasje. Det øker verdien på huset for mamma, koster henne ikke en krone, og hun får varm bil neste vinter :)

Det er ikke sikkert den er fullt så høy, kan hende bare 10', men likevel høyere enn jeg kan betale i leie hver måned.

Gjest Persille
Skrevet

Dersom søstrene dine får sin share økonomisk uansett, skjønner jeg ikke helt problemstillinga.

Eneste problemet da er jo reelt at mora di kunne hyra ut leilighetene til noen andre og tjent mer.

Ja, og at jeg kunne kjøpt meg hus et sted og tjent på det.

Men siden dette er en praktisk løsning for oss begge, så lurer vi på hvordan vi skal løse det økonomisk til det beste for alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...