Gå til innhold

Å klage på vekta si

Gjest Bittspis

Anbefalte innlegg

Gjest Bittspis

Jeg studerer sammen med en jente som ofte klager fordi hun er for tjukk. "Jeg kan ikke gå i dette fordi da ser jeg tjukk ut". Jeg hater å gå i bikini for jeg føler at alle ser på valkene mine". "Jeg har lagt på meg 4 kilo de siste månedene og føler meg helt jævlig". Osv...

Men jenta er jo overhodet ikke tjukk! Hun er helt normal eller egentlig ganske tynn. Jeg er ganske sikker på at hun har en spiseforstyrrelse og håper at hun får hjelp mot den, men dette irriterer meg litt likevel. Jeg er selv overvektig (burde gå ned 20-30 kg) og synes det er ganske upassende at hun sitter og klager over at hun er overvektig når alle vi andre veier mer enn henne.

Er det bare jeg som er rar når jeg synes at hun er litt egoistisk og at hun kunne holdt de tankene for seg selv eller dele de med noen profesjonelle? Jeg får en følelse av at hun ikke liker oss som er overvektige og at dette er en litt frekk måte å kommenterere det på.

Er det bare jeg som tenker sånn? Er det normalt å sitte og klage over vekta si til personer som er tjukkere enn seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest girl with no name

Jeg er selv alt for tjukk. Nå ER jeg tjukk altså.Da jeg var ung, var jeg slank, men klaget alltid over vekta. Det er samfunnet som er slikt anlagt, tror jeg, alt dreier seg jo om mat og helse og slank eller tjukk, pen eller stygg, kviser eller ikke. Ikke rart en blir hekta?

Og skal en aldri prate om noe som kan få noen av de som er i nærheten til å reagere negativt,så er det jo lite en kan prate om egentlig. Ikke vekt, skilsmisse, dødsfall, sykdom, økonomi, vellykkede barn, i det hele tatt barn og barnebarn, noen er det alltids som ikke kan få barn. Kunne holdt på i det uendelige.

Det jeg vil si er vel at hvis du (og jeg) blir såret over at andre mindre tykke vil slanke seg, så må vi gjøre noe med VÅRT problem, ikke forlange at alle andre skal la være å prate om det. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok en spiseforstyrrelse og trenger bekreftelse fra deg på at hun ikke er tykk.

Antagelig tenker ikke hun på deg som overvektig i det hele tatt, hun har kanskje ikke en gang tenkt på det. Man blir veldig selvsentrert om egen kropp når man har en spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske normal vekt, men hadde likt å gå ned et par kilo alikevel. MEN jeg ville aldri nevnt det for noen som faktisk er overvektig (eller bare litt runde)

Noe jeg derimot kan finne på å si er at jeg holder øye med vekta, og straks den viser over min "magiske" grense så tar jeg meg i nakken og gjør noe med det.

For det er ikke vanskelig å ta seg i nakket noen få dager.

På den måten legger jeg aldri noe særlig på meg.

Dette er et tips som ALLE kan bruke for å ikke øke i vekt.

Om ho har litt spiseforstyrrelser kan det godt hende at ho ikke ser på dere andre i det hele tatt, men at hennes egen vekt er altoverskyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt spiseforstyrrelser, men er nå frisk og normalvektig/slank. Men det betyr likevel ikke at jeg alltid føler meg vel. Noen ganger tenker jeg at "den buksa hadde sittet finere på meg om jeg gikk ned et par kilo". Og om jeg legger på meg fire kilo, føles det ut som om jeg har lagt på meg ti. Men slik vet jeg venninner av meg også har det, som aldri har hatt spiseforstyrrelser.

Samboeren min får vel fra tid til annen høre at jeg gjerne ville vært tynnere, men det er ikke for at han skal si "Det trenger du ikke bli!". Ikke nytter det heller, for han sier bare at om jeg vil gå ned noen kilo, får det være opp til meg, han liker meg som jeg er.

Men det kunne ALDRI falt meg inn å klage min lille nød til noen som virkelig slet med overvekt, selv om jeg ikke tror jenta du snakker om gjør det for å være slem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verden er full av idioter som klager på noe som kun er i deres eget hode, og da gjerne til folk som faktisk sliter med det de klager på.

Jeg tviler sterkt på at hun ser deg som tjukk. Hun ser kun sin egen kropp som tjukk. Det går mange skjelett (anorektikere) rundt som er kraftig underernært, men som likevel ser kroppen sin som feit. Da er det logisk at de ikke sammenligner med andre normale mennesker og heller ikke ser disse som feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere sier at de aaaaldri villet snakket sånn om sin vekt til noen som er tyngre enn dem selv, men når man har anorexi så er man faktisk syk. Så syk at når man ser seg selv i speilet så ser man ikke skjellettet med hud på som vi andre ser, men den diger fettklump. Derimot kan man synes at andre er kjempefine, selv om de er nokså overvektige.

Det er altså ikke sikkert hun synes du er feit, men hun er syk og hodet hennes forvrenger det hun ser i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...