Gå til innhold

Illeluktende bikkje

Gjest trenger råd!!

Anbefalte innlegg

Gjest trenger råd!!

Bikkja lukter bare helt grusomt enkelte ganger. Selv om jeg vasker henne godt så lukter hun. Vasker bikkja med grønnsåpe og vann. Ble anbefalt det av den vi kjøpte den av. Jeg synes ikke det holder.

Hvordan få bort den ekle lukta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville i allefall kuttet ut grønnsåpa, den er ikke beregnet for pelsvask. Det må da være sterkt for huden til bikkja. Kjøp heller shampoo beregnet for hund.

De fleste hunder lukter litt, men du kan prøve å tørke den godt når den har vært ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i allefall kuttet ut grønnsåpa, den er ikke beregnet for pelsvask. Det må da være sterkt for huden til bikkja. Kjøp heller shampoo beregnet for hund.

De fleste hunder lukter litt, men du kan prøve å tørke den godt når den har vært ute.

Veldig mange bruker grønnsåpe til vask av bikkja. Oppdrettere også. Skal gjøre pelsen blank og fin. Vi Brukte det i noen år, men jeg syns den er vanskeligere å skylle ut enn hundeshampo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund lukter det absolutt ikke ille av, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg.

Men jeg tror ikke du bør bruke grønnsåpe, men hundeshampo. Få også renset tennene hos veterinær, og gi hunden tyggebein jevnlig (noen typer er bedre enn andre når det gjelder rens av tenner).

Ellers vil jeg tro at fôret kan ha en innvirkning. Gir du hunden tørrfôr kjøpt hos veterinær, eller matrester, eller hundemat fra Rimi, osv. Slike ting kan nok innvirke.

Også hva hunden får av godbiter og annet selvsagt, ikke bare ordinær mat.

Ellers er det vel store variasjoner fra hund til hund, rase til rase, kanskje, jeg har ikke så greie på det.

Er bare så glad for at vi ikke har det problemet med vår hund, for stinkende bikkje er virkelig en plagsom lukt. Vår lukter bare litt ekstra når jeg har PMS... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange bruker grønnsåpe til vask av bikkja. Oppdrettere også. Skal gjøre pelsen blank og fin. Vi Brukte det i noen år, men jeg syns den er vanskeligere å skylle ut enn hundeshampo.

Ja, når du sier det, så var jeg selv i katteoppdrettermiljøet for noen år siden, og der brukte noen både grønnsåpe og håndrens i pelsen på kattene. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, når du sier det, så var jeg selv i katteoppdrettermiljøet for noen år siden, og der brukte noen både grønnsåpe og håndrens i pelsen på kattene. Hehe.

Håndrens?? Hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndrens?? Hjelp :)

Det er for å få fin og luftig pels før en utstilling, men om det er bra for huden er jeg mer usikker på. De blir jo helt avfettet! Stakkars dyra som ufrivillig må lide for skjønnheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe er nok ikke lurt, det er altfor høy pH for huden.

Samme tips som noen opdrettere gir om å vaske bikkja med Zalo for å unngå røyting. Vel, det som skjer er at løse hår riktignok faller av sammen med det øverste hudlaget, men du er ikke kvitt røyteproblemet av den grunn.

Begge deler kan gi bikkja hudreaksjoner. Kjøp hundesjampo hos veterinær eller i dyrebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ørene?

Vår hund får noe gørr i ørene som lukter fælt, så ørene må renses med jevne mellomrom.

Vil også, som andre her, anbefale at du kjøper en sjampo som er tilpasset din hunds pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The one and only

hadde hund som fikk våteksem og det stinket helt jævli!

barberte bort pelsen hvor den hadde klødd seg ihjel og lukten var bare helt ubeskrivelig!

kan det være noe sånnt bikkja di har fått?

det er ikke noe uvanlig på hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder lukter fordi de har - og skal ha - fett i pelsen. Er impregnering for vannhunder. Og noen mennesker har meget sensibel nese ;-)

Lukter det derimot litt surt/gammelt, kan det hende den har eksem. Det kan være fordi den rett og slett er allergisk, fordi den blir badet for mye, eller fordi du bruker for sterk såpe. Skal alltid blandes ut med mye vann, men det vet du sikkert.

Om det skyldes fett eller eksem - det bli verre jo mer du bader. Akkurat som på mennesker. Skyldes lukten ikke bare fett i pelsen, må du gjøre noe med det!!! Er dyreplageri å la hunden gå med eksem som lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hundelukt kan være ille

Prøvd tilskudd av omega-3-fettsyrer (fiskeolje?)

Skifte fôr?

Sjekke at den ikke har eksem, hudbetennelse, ørebetennelse eller sebore eller noe annet som nevnt under her?

Enig med de andre som nevner at grønnsåpe ikke er så bra. Den har høyere pH enn huden (hund har pH på ca 7 mens mennesker har pH på rundt 5, så sjampo til mennesker passer heller ikke så bra). Grønnsåpen er veldig god til å fjerne fett, og da kan huden bli tørr og kløende etterpå.

Kan den ha gjærsoppinfeksjon? Fins spesiell sjampo for å fjerne dette (eks Malaseb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekka om foret er bra? Hunder er jo kjøttetere, men noen har av en eller annen grunn en tanke om at det er best med vegetabilsk for til hunder. Ikke alle vegetabilske for inneholder nok proteiner.

Om du vasker hunden med grønnsåpe så bør den fortynnes veldig kraftig. Grønnsåpe er alkalisk og kan irritere og gi eksem om den blir for konsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liker hunder jeg

Trur du gjør lurt i å kutte ut grønnsåpen ja, den tar som sagt fettlaget i huden til hunden. Kjøp en hundesjampo. da vi hadde en hvit hann hund som markerte hele dagen, brukte vi lactasyd såpe(usikker på om det er slik det skrives,slik intimvask såpe). virket kjempe fint på han, tok vekk den kraftige markerings lukten og gul fargen fra pelsen.

Tispen vår og lukter nok hund i perioder, men slik er det bare. men hvis det er hann hund dere har kan det være markerings lukten hans du kjenner. den ene hann hunden vår luktet noe så forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du bader bikkja, jo mer vil den lukte.

Vi har en hund som er sinnsykt glad i å bade om sommeren, og etter en uke ved vannet stinker det av bikkja i lang tid. Går bort av seg selv hvis du holder den unna vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...