Gå til innhold

Arver man overvekt og makelighet etter foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde et innlegg lenger ned om at min datter på 15 år ikke orker fysisk aktivitet. Hun har også et dårlig kosthold. Dette er ikke i tråd med oss hun bor sammen med. Jeg mor og stefar er aktive og er opptatt av sunt kosthold.

Spørsmåler er: Kan min datter ha arvet sin bilologiske fars mønster i vaner? Det har seg slik at han spiste alltid for mye, og la på seg. Han var makelig og lat og orket sjelden noen fysisk aktivitet.

Min datter har ikke bodd sammen med sin far, så her er det ikke miljømessige faktorer inn i bildet. Ei heller vært på helgebesøk.

Kan hun rett og slett arvet dette rent biologisk?

Gjest girl with no name
Skrevet

Eksperter er uenig virker det som, men mange mener at det er en kombinasjon av både genetisk arv og sosial arv tror jeg.

Skrevet

Det kan ligge noe genetisk i overvekt. Jeg leste et sted at de hadde forsket på tvillinger som ikke vokste opp sammen og de hadde samme problemer. Jeg husker ikke nå hvor jeg leste dette, men det var en forskningsside.

I min familie er så godt som alle kvinnene overvektige inntil de har passert overgangsalderen.

Gjest prex plutos
Skrevet

Jeg lurer på hvor disse "overvekt-genene" kommer fra jeg. For ikke lengre enn etpar generasjoner, var det et fåtall med overvketige i samfunnet vårt. Var det bare overvektige som fikk barn da, siden vi har så mange med disse genene?

Dette er ikke ment for å provosere, men jeg er genuint interessert i å finne det ut.

Skrevet

Jeg lurer på hvor disse "overvekt-genene" kommer fra jeg. For ikke lengre enn etpar generasjoner, var det et fåtall med overvketige i samfunnet vårt. Var det bare overvektige som fikk barn da, siden vi har så mange med disse genene?

Dette er ikke ment for å provosere, men jeg er genuint interessert i å finne det ut.

Folk flest hadde ikke så stor tilgang på mat og penger som nå.

Og de fleste var langt mer fysisk aktive, enten de jobbet fysisk, eller bare måtte bevege seg for å gjøre alle dagliglivets gjøremål.

Nå har vi stillesittende kontorjobber, pc/tv/dataspill, bil osv. som gjør at vi sitter mer og mer i ro. Og ikke lenger begrensninger i tilbudet av mat.

Dessuten spiste ikke folk for få generasjoner siden halvfabrikata, transfett, masse godteri, brus osv., men hjemmelaget mat med vann ved siden av.

Skrevet

For få generasjoner siden var det for de fleste nesten konstant matknapphet (og ikke sjelden sult).

De som nyttegjorde seg maten best hadde derfor de beste overlevelsesmulightene.

Nå er det overskudd på mat (og liten hardt arbeid) derfor er det nå en ulempe å ha "lagre-fett-gener".

Gjest prex plutos
Skrevet

Folk flest hadde ikke så stor tilgang på mat og penger som nå.

Og de fleste var langt mer fysisk aktive, enten de jobbet fysisk, eller bare måtte bevege seg for å gjøre alle dagliglivets gjøremål.

Nå har vi stillesittende kontorjobber, pc/tv/dataspill, bil osv. som gjør at vi sitter mer og mer i ro. Og ikke lenger begrensninger i tilbudet av mat.

Dessuten spiste ikke folk for få generasjoner siden halvfabrikata, transfett, masse godteri, brus osv., men hjemmelaget mat med vann ved siden av.

Da er det jo ikke gener, men kosthold og livstil som gjør at vi blir fete. Hvorfor hyler alle ut om det er genenen sin feil for at de er feite?

(Mener ikke å støte noen med ordbruken da)

Gjest prex plutos
Skrevet

For få generasjoner siden var det for de fleste nesten konstant matknapphet (og ikke sjelden sult).

De som nyttegjorde seg maten best hadde derfor de beste overlevelsesmulightene.

Nå er det overskudd på mat (og liten hardt arbeid) derfor er det nå en ulempe å ha "lagre-fett-gener".

Lagre-fett-gener har vel alltid vært i oss. Kan jo ikke bruke det som argument nå bare fordi vi har overflod av mat.

Til syvende og sist, ingen er vel fete om de spiser bare det kroppen trenger.

Jeg kan være enig at noen trenger (eller kan spise mer) mer mat enn andre, men slik har det vel også vært i ualminnelige tider.

Gjest Tror jeg
Skrevet

Da er det jo ikke gener, men kosthold og livstil som gjør at vi blir fete. Hvorfor hyler alle ut om det er genenen sin feil for at de er feite?

Det er nok et hamsringsgen vi har i kroppen alle, men hos noen er det ekstremt.

Dette genet sørget for overlevelse før. Men nå "trenger" vi ikke dette genet på den måten, i land med velstand.

Økt tilgjengelighet på mat og godter etc, og lite mosjon utgjør overvekt. Men allikevel spiller genet inn, tror jeg.

Vi har vel alle opplevd fra tid til annen, å spise mer enn nødvendig? Mat som er ekstra god, eller snacks?

Gjest En som er lei av slappe folk
Skrevet

Har du og stefar alltid vært aktive og hatt ett sunnt kosthold? Barn trenger å være i fysisk aktivitet og lære seg om hvilken mat som er best fra kroppen, fra de er små.Det er svært vanskelig å endre på en 15 årings livsstil, sånn uten videre. Det er alt for enkelt å skylde på gener. Du sier selv at hun ikke spiser for mye, og trimmer for lite. En blir fort "feit" av det.

Skrevet

Det er nok også genetisk for mange, men ikke alle. Jeg tror mange har en genetisk disposisjon til å legge lett på seg, men at dette ikke ble så synlig i tider der man faktisk hadde knapt med mat. Man blir ikke tykk hvis man bare såvidt får i seg den næringen man trenger for å fungere videre til neste dag, for å si det litt lettvint.

Det som imidlertid er et problem for ganske mange, er at man kan få tilstander som insulinresistens og hormonell ubalanse ved noe overvekt, og slike ubalanser i kroppen gjør det svært vanskelig å gå ned i vekt igjen.

Det er så mange aspekter i hvorfor folk (inkl. undertegnede) er overvektig, det er ikke bare gener, eller bare latskap osv., men et sammensatt bilde, og ikke likt for alle overvektige heller. For mange spiller psyken inn, og utvikling av spiseforstyrrelsen tvangsspising er også mer og mer utbredt (ganske likt bulimi, men uten oppkast eller andre måter å kvitte seg med maten etterpå).

Så om du leter etter et enkelt svar, så finner du det nok ikke.

Gjest tvilende leselys
Skrevet

Ikke vet jeg, syns det er så moro å lese disse ukebladshistoriene om folk som har klart å gå masse ned i vekt, først så står det at "jeg hadde feil med forbrenninga, og lignende "sykdomsrelaterte" greier, lenger nede står det "jeg satt jo stort sett i soffan og stappa i meg usunn mat og brus". Hm, hm.

Og etterkrigsgenerasjone var stort sett alle mann tynne og slanke, det ser en på klassebilder i diverse aviser, bilder fra 50-tallet, så disse tykke-genene må jammen ha utviklet seg kjempefort.

Skrevet

Har du og stefar alltid vært aktive og hatt ett sunnt kosthold? Barn trenger å være i fysisk aktivitet og lære seg om hvilken mat som er best fra kroppen, fra de er små.Det er svært vanskelig å endre på en 15 årings livsstil, sånn uten videre. Det er alt for enkelt å skylde på gener. Du sier selv at hun ikke spiser for mye, og trimmer for lite. En blir fort "feit" av det.

Ja, det kan jeg love deg at vi har. Elsste sønn har arvet våre egenskaper, men ikke datteren på 15 år. Så det er ikke noe vi er begynt med i det siste. Kan nevne at jeg aldri har tatt en røyk heller. Datteren på 15 har jeg derimot oppdaget røyker. Nei vi har vært opptatt av helse så lenge jeg kan huske og fra ungdommen av.

Skrevet

For et par generasjoner siden var det mye mer normalt med fysisk arbeid, og folk flest hadde ikke tilgang på fete og sukkerholdig "mat" til daglig. Det var festmat, og når man spiser det sjelden og beveger seg i hverdagen, tåler man det.

Gjest Makelighet er nok arvelig
Skrevet

Ja, det kan jeg love deg at vi har. Elsste sønn har arvet våre egenskaper, men ikke datteren på 15 år. Så det er ikke noe vi er begynt med i det siste. Kan nevne at jeg aldri har tatt en røyk heller. Datteren på 15 har jeg derimot oppdaget røyker. Nei vi har vært opptatt av helse så lenge jeg kan huske og fra ungdommen av.

Bra at dere er aktive og har ett sunnt kosthold.

Jeg har ingen gode råd for overvektige tenåringer desverre. Ikke gi de penger til mat, men lag matpakke for de. Lag noe de har lyst på, det har kommet inn mange bra tips her idag. Det er det eneste rådet jeg kan komme med. Lykke til

Skrevet

Det er klart man arve latskap og makelighet, og også matlyst, så det er nok ikke umulig. Men ofte er man også påvirket av miljøet man lever i, så det er synd hun ikke tar etter dere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...