Gå til innhold

Tynn som barn, tynn som voksen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis årsaken til at man var tynn som barn skyldes et lettere kosthold og mye mosjon, så tror jeg det kan bli lettere.

Da har man hatt en annen livsstil før.

Hvis det ikke er tilfelle, tror jeg det kan bli vanskeligere.

Men ikke så vanskelig at man ikke får det til o:)

Annonse

jeg var syltynn som yngre. Spiste akkurat hva jeg ville og la ikke på meg et gram. Nå har jeg en god og myk mage, og godt med kjøtt på baken, men er ellers nokså slank. Jeg må derimot passe på hva jeg spiser.

En periode ble jeg ganske tykk, men gikk ned igjen kun ved hjelp av å spise sunt, uten trening.

Så jeg tror det er lettere for tynne barn å plutselig bli feite fordi de er vant med å gjøre som de vil med mat og trening, men at hvis de først bestemmer seg for å gå ned i vekt, så har de også lettere for det, pga høy forbrenning o.l.

Does that make any sense?

lalala1365380457

ikke som barn, men som spedbarn. Antall fettceller kan ikke forandres gjennom livet, men bygges opp mens man er spedbarn..er du lubben som spedbarn har du lettere for å bli lubben/tjukk i voksen alder (fordi du har flere fettceller)

ikke som barn, men som spedbarn. Antall fettceller kan ikke forandres gjennom livet, men bygges opp mens man er spedbarn..er du lubben som spedbarn har du lettere for å bli lubben/tjukk i voksen alder (fordi du har flere fettceller)

For meg har det vært helt motsatt. Jeg var lubben som spedbarn og i noen år oppover i førskolealder. Deretter har jeg vært tynn i hele oppveksten og som voksen...

lalala1365380457

For meg har det vært helt motsatt. Jeg var lubben som spedbarn og i noen år oppover i førskolealder. Deretter har jeg vært tynn i hele oppveksten og som voksen...

jasåklart man klarer dette om man spiser sunt og trimmer o.l., men hvis man er lubben som spedbarn har man flere fettceller og dermed større _sjans_ for å bli tjukk/man kan bli feitere hvis man først blir tjukk, enn en person som var tynn som spedbarn (som dermed ikke vil ha like mange fettceller, ha vanskeligere for å legge på seg og ikke klare å bli like tjukke)

jeg var syltynn som yngre. Spiste akkurat hva jeg ville og la ikke på meg et gram. Nå har jeg en god og myk mage, og godt med kjøtt på baken, men er ellers nokså slank. Jeg må derimot passe på hva jeg spiser.

En periode ble jeg ganske tykk, men gikk ned igjen kun ved hjelp av å spise sunt, uten trening.

Så jeg tror det er lettere for tynne barn å plutselig bli feite fordi de er vant med å gjøre som de vil med mat og trening, men at hvis de først bestemmer seg for å gå ned i vekt, så har de også lettere for det, pga høy forbrenning o.l.

Does that make any sense?

"Does that make any sense?"

Jepp, for meg så :o)

Annonse

jasåklart man klarer dette om man spiser sunt og trimmer o.l., men hvis man er lubben som spedbarn har man flere fettceller og dermed større _sjans_ for å bli tjukk/man kan bli feitere hvis man først blir tjukk, enn en person som var tynn som spedbarn (som dermed ikke vil ha like mange fettceller, ha vanskeligere for å legge på seg og ikke klare å bli like tjukke)

Jeg tenker aldri på hva jeg spiser(annet enn at jeg prøver spise ekstra til tider for ikke å bli for tynn), har aldri slanket meg og trimmer aldri. Har likevel alltid vært tynn etter den første lubne småbarnstiden...

ylvali1365381015

Ja, "takk" mamma, som på det gryende syttitallet oppfostret meg på middagsmat på glass og ellers mat som nå til dags presenteres ettåringer!

Jeg ble så til de grader velfødd, da også mormor passet meg mens mamma var på universitetet...

Himmel! Idealet var saccosekk! ;-P

Stemmer det, må man jo ha det i mente også som gravid...

Men et visst "lager" lønner seg i spedbarnsalder, det beskytter mot sykdom og er slik jeg har forstått korrelerert med overlevelse. Blir spedbarn syke er en romslig figur et fortrinn også.

Men fødselsvekt er en annen ting-var det det du mente?

Gjest undrende leser

Brune fettceller forbrenner fett lettere enn andre fettceller. Hvor stor andel av dine fettceller er brune, se det er genetisk.

Dette er sitat fra forskning på 80-tallet. Det burde bety at endel unge tynne mennesker allikevel ble fetere som voksne.

Idag legger vi vel mere vekt på endringen av levemåte. Ungdom har gym, vi voksne kjører nærmest bil til postkasssen.

ylvali1365381015

Jeg tenker aldri på hva jeg spiser(annet enn at jeg prøver spise ekstra til tider for ikke å bli for tynn), har aldri slanket meg og trimmer aldri. Har likevel alltid vært tynn etter den første lubne småbarnstiden...

Så forskjellig kan verden arte seg for oss mennesker!

Jaja, det nytter ikke å bli bitter, man får ta sin kropp og sine tilbøyeligheter som det nå en gang er.

Jeg har alltid vært i godt hold, som det heter seg. Nå i voksen alder har jeg fått vektproblemer. Jeg må bruke all min kapasitet til å begrense vekta, mat eller ikke mat, hvilken mat og når... Det er min saga.

Hvis ikke eser jeg ut!

:-(

Jeg spiser både mindre og sunnere og mindre fett enn min mann og mange av mine venner,

likevel er jeg fetere enn dem.

Urettferdig, men en realitet jeg må forholde meg til. Dermed må jeg være konstnt bevisst inntak og forbruk av kalorier.

Resten av livet, antar jeg.

Om det er lettere å gå ned i vekt er vel tvilsomt, det er vnaskelig uansett :-) Men oftest er det vel lettere å holde vekta dersom man alltid har vært slank. Spebarnstiden gjelder ikke, da kan man gjerne være lubben, bare det er vekk i 2-års-alderen omtrent. Men er man slank så har det oftest med interessen for mat å gjøre synes jeg. De som er slanke er oftest ikke like glad i mat som de litt lubnere, og de spiser derfor mindre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...