Gå til innhold

Utlendinger: Studere i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man uten videre søke seg inn på studier i Norge dersom man ikke er norsk statsborger?

Hvilke regler gjelder? Finnes det studentvisum for Norge?

Jeg fikk spørsmålet fra en pakistansk kollega. Hun har en sønn på 15 (dette ligger altså et stykke frem i tid) som hun ønsker skal studere et eller annet sted bortsett fra her vi er nå.

Jeg ble svar skyldig, dette vet jeg null om. Jeg antar at det finnes et krav om norskkunnskap, men det er det hele.

Jeg har lovet å ta rede på dette, så nå henvender jeg meg til Doloraklet.

Go!

Skrevet

Det er jo mange utenlandsstuderende i Norge. Det er mange fag hvor undervisningen går på engelsk og de trenger derfor ikke å lære seg norsk.

Det er også studier som har "kvoter" for utlendinger som vil studere her. Så jeg tenker at de får et et studentvisum.

Har en russisk romkamerat som studerer her for fjerde året.Skulle gjerne ha spurt henne hvordan det går men er litt redd for at hun skal tro at jeg ønsker at hun drar hjem om jeg spør henne om hvor lenge hun kan være her.Har ikke funnet noen god formulering på spørsmålet ennå.

Forslag?

Skrevet

I prinsippet kan man det, ja.

En hovedgrunn til at Norge har relativt få utenlandske studenter til tross for tilnærmet gratis undervisning, er at oftest kreves norskkunnskaper.

Mange fag undervises på engelsk, men dette er vanligvis bare deler av en bachelorgrad - beregnet på utvekslingsstudenter som er her for en kortere periode. Mastergrader undervises også ofte på engelsk og har ikke krav om norskkunnskaper.

Man får ikke støtte fra lånekassen, så man må selv sørge for økonomi til å bo og spise - men betaler bare vanlig semesteravgift i likhet med norske studenter.

Studentvisum innvilges vanligvis om man er tatt opp til et studium som for en norsk student ville kvalifisere til støtte fra lånekassen. Studentvisum gir også rett til å arbeide opp til 20 timer i uken, om man ønsker å spe på økonomien (men man må kunne dokumentere at man har nok penger også uten å jobbe disse timene).

Mer om studentvisum på www.udi.no, mer om opptakskrav på www.samordnaopptak.no og på de ulike studieinstitusjoners hjemmesider.

Skrevet

Si i hvertfall at han bør styre unna Danmark. Der må ikke-EØS-borgere betale skolepenger.

Skrevet

Si i hvertfall at han bør styre unna Danmark. Der må ikke-EØS-borgere betale skolepenger.

Godt tips! Takk!

Skrevet

I prinsippet kan man det, ja.

En hovedgrunn til at Norge har relativt få utenlandske studenter til tross for tilnærmet gratis undervisning, er at oftest kreves norskkunnskaper.

Mange fag undervises på engelsk, men dette er vanligvis bare deler av en bachelorgrad - beregnet på utvekslingsstudenter som er her for en kortere periode. Mastergrader undervises også ofte på engelsk og har ikke krav om norskkunnskaper.

Man får ikke støtte fra lånekassen, så man må selv sørge for økonomi til å bo og spise - men betaler bare vanlig semesteravgift i likhet med norske studenter.

Studentvisum innvilges vanligvis om man er tatt opp til et studium som for en norsk student ville kvalifisere til støtte fra lånekassen. Studentvisum gir også rett til å arbeide opp til 20 timer i uken, om man ønsker å spe på økonomien (men man må kunne dokumentere at man har nok penger også uten å jobbe disse timene).

Mer om studentvisum på www.udi.no, mer om opptakskrav på www.samordnaopptak.no og på de ulike studieinstitusjoners hjemmesider.

Takk skal du ha! Hva sånn ca ligger semesteravgiften på?

Skrevet

Det er jo mange utenlandsstuderende i Norge. Det er mange fag hvor undervisningen går på engelsk og de trenger derfor ikke å lære seg norsk.

Det er også studier som har "kvoter" for utlendinger som vil studere her. Så jeg tenker at de får et et studentvisum.

Har en russisk romkamerat som studerer her for fjerde året.Skulle gjerne ha spurt henne hvordan det går men er litt redd for at hun skal tro at jeg ønsker at hun drar hjem om jeg spør henne om hvor lenge hun kan være her.Har ikke funnet noen god formulering på spørsmålet ennå.

Forslag?

Takk!

Du kan bruke meg som unnskyldning. Hun er jo en super informasjonskilde. Snakker hun norsk? Kan man f.eks fullføre en utdannelse uten å kunne norsk?

Skrevet

Takk!

Du kan bruke meg som unnskyldning. Hun er jo en super informasjonskilde. Snakker hun norsk? Kan man f.eks fullføre en utdannelse uten å kunne norsk?

Hun snakker veldig bra norsk. Men hun har jobbet noen år som Au pair før hun begynte å studere. Skal spørre om hun trenger å kunne norsk på studiet hennes.

Skrevet

Takk skal du ha! Hva sånn ca ligger semesteravgiften på?

Mellom 700 og 1200 i året på Høgskolen i Oslo og Universitetet i Oslo, av og til noen hundrelapper mer i kopipenger og slikt. På private skoler vil som BI, Diakonhjemmets høgskole etc. vil den være betydelig høyere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...