Gå til innhold

Er Anorexi en måte å manipulere omgivelsene sine på?

Anbefalte innlegg

Gjest en doler som lurer
Skrevet

En venninne av søstra mi, som har fått anoreksi og skal nå legges inn på tvang. Hun har hatt sykdommen lenge og legen og familien hennes er alvorlig bekymret for helsen hennes..

Det jeg lurer på, som sikkert må høres fælt ut for andre som er rammet er dette, er om spisevegringen er en form for manipulering av anorektikeren?

for å sulte seg til døde har de jo vært nødt til å manipulere familiemedlemmer for å kunne opptrettholde den anorektiske livsstilen.

Ikke at de bevisst ønsker å manipulere noen, men at de manipulerer likevel andre med vekttapet av frykt for å bli forlatt.

Er mine tanker helt på trynet?.

Skrevet

Mange vil si at du er på trynet med det du skriver, men jeg skjønner tankegangen din.

Noen blir anorektiske for å hevne seg/få oppmerksomhet ol, men det er jo egentlig et rop om hjelp da! For hadde man hatt det bra meg seg selv, så hadde man ikke hatt behov for bekreftelser på en så drastisk måte. Tror jeg da?!

Skrevet

Tror ikke det er en måte å manipulere omgivelsene på! De fleste anoretikere er svært intelligente mennesker, som ikke har behov for å manipulere noen.

Det er en sykdom. De får et forvrenget speilbilde av seg selv.

Så jeg er ikke enig med, Soumi.

Skrevet

Tror ikke det er en måte å manipulere omgivelsene på! De fleste anoretikere er svært intelligente mennesker, som ikke har behov for å manipulere noen.

Hvorfor mener du at evt. høy intelligens . skulle medføre at man ikke har behov for å manipulere ?

Skrevet

Dette er et svært og komplisert tema, men for en del familier vil dine tanker være dekkende.

Skrevet

Hvorfor mener du at evt. høy intelligens . skulle medføre at man ikke har behov for å manipulere ?

Fordi de ønsker dette for seg selv, ikke for noen andre. De holder det hemmelig så lenge de kan, de skryter ikke til noen...

Alt tyder på at det er jenter, som tror de vet hva de vil, og går virkelig inn for det.

De er perfeksjonister!

Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å manipulere hvis ikke du er intelligent.

Skrevet

Ja, det er en sykdom, men noen bruker dette til å manipulere, til det tar helt av...

Helt ok for meg at du ikke er enig i mine synspunkter! Det er, som Frosken sier, et veldig stort tema.

Skrevet

Ja, det er en sykdom, men noen bruker dette til å manipulere, til det tar helt av...

Helt ok for meg at du ikke er enig i mine synspunkter! Det er, som Frosken sier, et veldig stort tema.

Kjempestort!

Et sykehus i Sverige, har spesialkompetanse på dette felt, og de kaller ikke sine pasienter for manipulerende.

Tvert i mot, og de har over 90% helbredelse på dette sykehuset...

Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å manipulere hvis ikke du er intelligent.

Det òg,men jeg tror ikke at de manipulerer...

Skrevet

Kjempestort!

Et sykehus i Sverige, har spesialkompetanse på dette felt, og de kaller ikke sine pasienter for manipulerende.

Tvert i mot, og de har over 90% helbredelse på dette sykehuset...

Ok, det er helt ok det - men jeg mener fremdeles at noen bruker anoreksi til å manipulere sine omgivelser. Jeg VET det faktisk!

Dette utelukker ikke at jeg ikke vet at anoreksi som regel har andre forklaringer, om du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Det òg,men jeg tror ikke at de manipulerer...

Jeg tror det er en veldig sammensatt problemstilling. Det kan hende det for noen startet som en form for manipulering/ønske om oppmerksomhet, men at det etter hvert har kommet helt ut av kontroll.

Skrevet

Jeg tror det er en veldig sammensatt problemstilling. Det kan hende det for noen startet som en form for manipulering/ønske om oppmerksomhet, men at det etter hvert har kommet helt ut av kontroll.

Du satte ord på det jeg egentlig mente..

Skrevet

Ok, det er helt ok det - men jeg mener fremdeles at noen bruker anoreksi til å manipulere sine omgivelser. Jeg VET det faktisk!

Dette utelukker ikke at jeg ikke vet at anoreksi som regel har andre forklaringer, om du skjønner hva jeg mener.

Benekter ikke det, selv om jeg ikke kjenner til noen slike tilfeller.

Og som Orio sier, må man vel være intelligent for å manipulere andre!

Hvorfor manipulerer de? Hva oppnår de?

Skrevet

Mulig! Jeg er veldig ydmyk på dette området, fordi jeg kjenner flere...

Skrevet

Benekter ikke det, selv om jeg ikke kjenner til noen slike tilfeller.

Og som Orio sier, må man vel være intelligent for å manipulere andre!

Hvorfor manipulerer de? Hva oppnår de?

"Hvorfor manipulerer de? Hva oppnår de? " skriver hidi.

Det er nok helt individuelt det. Kunne jo kommet med egne erfaringer her, men det blir litt privat.. *flau*.

Skrevet

"Hvorfor manipulerer de? Hva oppnår de? " skriver hidi.

Det er nok helt individuelt det. Kunne jo kommet med egne erfaringer her, men det blir litt privat.. *flau*.

Så du har selvopplevd erfaring. Noe jeg aldri kommer til å undervurdere!

Du trenger ikke å si mer enn du vil.

Som jeg sa, kjenner jeg kun de som ikke tenker slik.

Gjest Helsearbeider06
Skrevet

Nei. Dine tanker er ikke på villspor, du har helt rett. Desverre er ikke mange klar over dette før de selv er på bedringens vei,- og gjerne flere år etter det. Det er uten tvil en forferdelig sykdom, men i den ligger også endel manipulasjon som rettes mot omgivelsene.

Skrevet

Fordi de ønsker dette for seg selv, ikke for noen andre. De holder det hemmelig så lenge de kan, de skryter ikke til noen...

Alt tyder på at det er jenter, som tror de vet hva de vil, og går virkelig inn for det.

De er perfeksjonister!

holder det hemmelig, til det er så ektremt at det er ingen tvil om at de er anorektiske, og da vil de virkelig bli sett som anorektiske.

Men altså, dette gjelder sikkert ikke alle, men hos hun jeg kjenner.

En del anorektikere legger ut bilder av seg selv på internett for å vise alle hvor anorektiske og tynne de er. De får et kick av å høre at de er for tynne. Samtidig som de føler seg for feite, så de må bli enda tynnere og må bli sykest mulig for å få bekreftet av de er ekstremt tynne og anorektiske, for da kan de hvertfall ikke være feit.

Så det går jo begge veier dette...

Kjenner en anorektiker/bulimiker og hun er ekstremt manipulerende, men jeg tror ikke de fleste er som henne... Hun har mange pf i tillegg. Et enormt oppmerksomhetsbehov som går på dette at hun skal være "syk", være på sykehus osv. Så hun innser gjerne spiseforstyrrelsen og gjør mye ut av den, skriver på internett, legger ut bilder, snakker høyt om at hun har spiseproblemer ute i offentligheten (veldig flaut for de rundt), men pf-diagnosene klarer hun ikke innse stemmer... Da sender hun klager, kommer på kanten med alle beh. som prøver seg på noe hun føler går imot henne.

Hun blir nok aldri frisk.

Tror ikke de som blir friske er så ille...

Men mange med anoreksi vil ha identiteten anoreksi, det å bli sett på som anorektiker. Å gå opp i vekt og bli sett på som friskere, er en stor trussel og gir frykt.

Skrevet

holder det hemmelig, til det er så ektremt at det er ingen tvil om at de er anorektiske, og da vil de virkelig bli sett som anorektiske.

Men altså, dette gjelder sikkert ikke alle, men hos hun jeg kjenner.

En del anorektikere legger ut bilder av seg selv på internett for å vise alle hvor anorektiske og tynne de er. De får et kick av å høre at de er for tynne. Samtidig som de føler seg for feite, så de må bli enda tynnere og må bli sykest mulig for å få bekreftet av de er ekstremt tynne og anorektiske, for da kan de hvertfall ikke være feit.

Så det går jo begge veier dette...

Kjenner en anorektiker/bulimiker og hun er ekstremt manipulerende, men jeg tror ikke de fleste er som henne... Hun har mange pf i tillegg. Et enormt oppmerksomhetsbehov som går på dette at hun skal være "syk", være på sykehus osv. Så hun innser gjerne spiseforstyrrelsen og gjør mye ut av den, skriver på internett, legger ut bilder, snakker høyt om at hun har spiseproblemer ute i offentligheten (veldig flaut for de rundt), men pf-diagnosene klarer hun ikke innse stemmer... Da sender hun klager, kommer på kanten med alle beh. som prøver seg på noe hun føler går imot henne.

Hun blir nok aldri frisk.

Tror ikke de som blir friske er så ille...

Men mange med anoreksi vil ha identiteten anoreksi, det å bli sett på som anorektiker. Å gå opp i vekt og bli sett på som friskere, er en stor trussel og gir frykt.

Libbay skriver: "Men mange med anoreksi vil ha identiteten anoreksi, det å bli sett på som anorektiker. Å gå opp i vekt og bli sett på som friskere, er en stor trussel og gir frykt. "

Enig, men hvorfor er det slik? Er redd for å miste sympatien rundt seg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...