Gå til innhold

Win xp oem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva står oem for? Hva er forskjellen ppå win med og uten oem?

Takk.

Skrevet

OEM = Original Equipment Manufacturer. En OEM-lisens er en måte å kjøpe windows på.

Kjøper du en OEM-lisens, så kjøper du windows sammen med maskinvaren. Dvs PCen kommer med Windows, og maskinprodusenten betaler microsoft en liten sum for dette.

Windows uten OEM er windows kjøpt uavhengig av hardware. Det koster en del mer.

Funksjonelt er det ingen forskjell.

Skrevet

I tillegg til det Zombiebob sier, så er det ikke tillatt å installere en OEM versjon på andre maskiner enn den den kjøpes sammen med.

"..........................................."

Skrevet

OEM = Original Equipment Manufacturer. En OEM-lisens er en måte å kjøpe windows på.

Kjøper du en OEM-lisens, så kjøper du windows sammen med maskinvaren. Dvs PCen kommer med Windows, og maskinprodusenten betaler microsoft en liten sum for dette.

Windows uten OEM er windows kjøpt uavhengig av hardware. Det koster en del mer.

Funksjonelt er det ingen forskjell.

Så hvis jeg trenger bare win. til en maskin vi allerede har så kan jeg ikke ha oem hvis jeg da skjønner rett?

Men på de fleste maskiner man kjøper så er det jo win innstallert, hvordan kan man da kjøpe oem ved siden av/separat? Eller er det slik at de selger oem separat for de som kjøper maskiner uten win? (kjøper man maskiner uten operativsystem i dag da...)

Ser at de selger dette på mpx bla. og vi skulle hatt et eksemplar på en maskin vi allerede har skjønner du.

Når du først er i gang, eller jeg da :) er det stor forskjell på home edit. og prof? Home edit. er jo en del rimeligere.

Bruker liksom det vi har jeg da uten å legge særlig merke til hva det er/hvordan det funker.

:)

Skrevet

Så hvis jeg trenger bare win. til en maskin vi allerede har så kan jeg ikke ha oem hvis jeg da skjønner rett?

Men på de fleste maskiner man kjøper så er det jo win innstallert, hvordan kan man da kjøpe oem ved siden av/separat? Eller er det slik at de selger oem separat for de som kjøper maskiner uten win? (kjøper man maskiner uten operativsystem i dag da...)

Ser at de selger dette på mpx bla. og vi skulle hatt et eksemplar på en maskin vi allerede har skjønner du.

Når du først er i gang, eller jeg da :) er det stor forskjell på home edit. og prof? Home edit. er jo en del rimeligere.

Bruker liksom det vi har jeg da uten å legge særlig merke til hva det er/hvordan det funker.

Hvis du kjøper noe maskinvare, f.eks. en harddisk, minne, prosessor e.l. kan du kjøpe OEM operativsystem sammen med dette. Dette funker iallefall på psdata.no, men vet ikke med mpx.no.

Når det gjelder home edition og professional så er det ingen stor forskjell for privatbrukere. Professional har flere muligheter som benyttes i større nettverk. En vanlig hjemmebruker har absolutt ikke bruk for professional. Du klarer deg helt fint med home edition.

Skrevet

Det er riktig - du kan ikke kjøpe en OEM-lisens alene eller ved siden av, det må alltid gå gjennom PC-produsentene. OEM-lisensene som selges på MPX er nok tenkt til de som bygger PCer.

Dersom du alt har en PC og bare trenger å kjøpe windows, så må du kjøpe en "vanlig" windows-lisens, og ikke en OEM-lisens. Hos MPX så finner du de her:

http://www.mpx.no/aspx/produkter.aspx

Her finner du en oversikt over forskjellene i de ulike XP-utgavene:

http://www.microsoft.com/norge/windowsxp/home/howtobuy/choosing.mspx

Skrevet

Du får kjøpe OEM dersom du kjøper f.eks. en ny harddisk.

Skrevet

Du får kjøpe OEM dersom du kjøper f.eks. en ny harddisk.

Takker.

Har forhørt meg litt i dag og har skjønt dette her :)

Skal ant. ha en maskin til, denne testvinneren har jeg tenkt på, er den grei?

http://www.mpx.no/default.aspx?g0=1405&g0txt=%20%20PC%20stasjon%E6r&visavdeling=31

Da kunne jeg kjøpt oem samtidig.

Men pcpakken er ikke på lager og de selger home edit. til 995.- på Elkjøp (en butikk hadde fire eksemplarer igjen, omtrent alle andre har ikke inne) så da kjøper jeg nok der i morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...