Gå til innhold

Sykmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ansatt lov å gå på jobb når han er sykmeldt?

(ikke aktiv sykmelding)

Gjest ChiengMai
Skrevet

For å jobbe? Nei, da skal vedkommende ha friskmelding fra lege først.

Skrevet

Jeg spurte legen om det en gang, fordi jeg syntes sykemeldingen var i overkant lang.

Hun sa, skikkelig irritert: "Ja, om du vil undergrave hele trygdesystemet i Norge, så!".

Skrevet

Ja, det har han.

Er du sikker på det? - blir det ikke feil å sykmelde seg i 3 uker, og så gå på jobb hver eneste dag?

Skrevet

Er du sikker på det? - blir det ikke feil å sykmelde seg i 3 uker, og så gå på jobb hver eneste dag?

Altså, det må avklares med NAV - vedkommende skal selvsagt ikke motta sykelønn OG normal lønn, eller "hjelpe" firmaet ved å ikke ha lønn derifra, og arbeide med sykelønn.

Men NAV har som mål å få flere folk i arbeid, færre på passive stønader - og i utgangspunktet skal legen vurdere arbeidsevnen til vedkommende - og se på hvor mye/hva vedkommende kan gjøre på TROSS av sin sykdom.

Dersom denne personen KAN arbeide, så burde han gått til legen og fått en gradert eller aktiv sykemelding. Dersom ikke vedkommende får dette av legen må han A) Holde seg hjemme B) Kontakte NAV.

Skrevet

Ja, det gjelder aktiv/gradert sykmelding.. Men dette tilfellet er vanlig sykmelding, og den ansatte går på jobb....

Dersom det avklares med NAV, så er det greit. han kan jobbe, men ikke kreve sykepenger, om du forstår hva jeg mener.

Skrevet

Dersom det avklares med NAV, så er det greit. han kan jobbe, men ikke kreve sykepenger, om du forstår hva jeg mener.

De første 14 dagene er det vel greit uansett.. Da betaler arbeidsgiver. Men ut over den 14 dagene, da er det jo som du sier, ikke greit at trygdekontoret må betale sykepenger.....

Skrevet

De første 14 dagene er det vel greit uansett.. Da betaler arbeidsgiver. Men ut over den 14 dagene, da er det jo som du sier, ikke greit at trygdekontoret må betale sykepenger.....

Det stemmer :-)

Skrevet

Det stemmer :-)

Tja.. da får jeg "drite" i det.. Men det irriterer meg at denne personen går på jobbb under sykmelding for å "bevise" at man aldri er så syk at man ikke kan gå på jobb.. Er også raskt ute med å kritisere andre her som er sykmeldt ... at de er sykmeldt for lenge /for dårlig grunn osv osv... Gjør det ikke bedre at denne personen er en mellomleder....

Skrevet

Tja.. da får jeg "drite" i det.. Men det irriterer meg at denne personen går på jobbb under sykmelding for å "bevise" at man aldri er så syk at man ikke kan gå på jobb.. Er også raskt ute med å kritisere andre her som er sykmeldt ... at de er sykmeldt for lenge /for dårlig grunn osv osv... Gjør det ikke bedre at denne personen er en mellomleder....

Greit nok at man bli frisk og arbeidsfør før sykemeldingsperioden utløper. Men vedkommende burde ha sørget for å bli friskmeldt først.

Og da mener jeg for den perioden som går ut over de 16 dagene som arbeidsgiver betaler.

Bortsett fra selve prinsippet, spiller det jo ikke så stor rolle så lenge ikke trygdesystemet er økonomisk involvert.

Gjest mandolina
Skrevet

Trøst deg med at vedkommende ikke er syk nok, det må ha vært en godtroende lege som skriver ut sykemelding til en person som er i stand til å jobbe.

Ellers ville h*a ha ligget hjemme i sengen.

Hilsen

Skrevet

Ville oppfordret han til å gå til legen og få endret sykemeldingen sin til enten aktiv sykemelding eller gradert - eller trekke den. Dersom han er frisk nok til å jobbe, så skal han pr. def ikke ha en sykmelding.

Gjest Persille
Skrevet

Trøst deg med at vedkommende ikke er syk nok, det må ha vært en godtroende lege som skriver ut sykemelding til en person som er i stand til å jobbe.

Ellers ville h*a ha ligget hjemme i sengen.

Hilsen

Det er jo bare tull - det krever ikke så veldig mye å få en sykemelding om man virkelig _vil_.

Skrevet

Hvem som helst kan jo få sykmelding fra legen sin, med mindre man har en historikk som tilsier høyt forbruk av sykmeldinger. Kjenner legen deg, skal det mye til at han ikke gir deg sykmelding om du selv sier du er for dårlig til å jobbe. Med andre ord: Du har et ansvar selv!

Få leger dytter sykmeldinger på folk, jeg vil tro din kollega har bekreftet overfor sin lege at han bør sykmeldes.

Enig i at du bør foreslå for ham å gå til legen for å friskmeldes om han ikke er så syk at han bør være hjemme.

Gjest mandolina
Skrevet

Det er jo bare tull - det krever ikke så veldig mye å få en sykemelding om man virkelig _vil_.

Det var det jeg skrev, jo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...