Gå til innhold

skatteklasse

Goldy79

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er du enslig forsørger? Da vil forskjellen utgjøre ca. 9300 kroner året, gitt at du har en normal inntekt, og ikke kommer inn under reglene for skattebegrensning.

For ektefeller er forskjellen maksimalt 9300 kroner, det er hvis den ene tjener 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal egentlig skattes i klasse 2 ettersom jeg er enslig forsørger, men siden jeg tjener såpass lite som jeg gjør så blir jeg alikevel skattet i klasse 1 fordi det ikke spiller noe rolle. Visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal egentlig skattes i klasse 2 ettersom jeg er enslig forsørger, men siden jeg tjener såpass lite som jeg gjør så blir jeg alikevel skattet i klasse 1 fordi det ikke spiller noe rolle. Visstnok.

Kan det stemme? Jeg kjenner flere enslige forsørgere som selv må rette skatteklasse når selvangivelsen kommer. Det er ikke noe automatikk i det. Jobber ikke du ganske mye da, nesten fulltid? Jeg ville dobbeltsjekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stemme? Jeg kjenner flere enslige forsørgere som selv må rette skatteklasse når selvangivelsen kommer. Det er ikke noe automatikk i det. Jobber ikke du ganske mye da, nesten fulltid? Jeg ville dobbeltsjekket dette.

Ja, det kan stemme. Det kommer av reglene for skattebegrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan stemme. Det kommer av reglene for skattebegrensning.

Hva går skattebegrensning ut på? De enslige forsørgerne jeg kjenner nå tjener mellom 80 000 og 200 000, og er i skatteklasse 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva går skattebegrensning ut på? De enslige forsørgerne jeg kjenner nå tjener mellom 80 000 og 200 000, og er i skatteklasse 2.

Jeg har brutto mer enn 200.000 nå og derfor kommer den regelen som Atene snakker om inn i bildet. Altså tjener jeg for mye, ikke for lite. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mottar visse typer trygd (f.eks. overgangsstønad), kan man tjene opp til ca. 90000 i året netto, og ikke betale skatt i det hele tatt. Alt man tjener ut over 90000 blir beskattet med 55 øre pr. krone, helt til den opprinnelig utlignede skatten er betalt.

Forenklet forklart.

Dette gjør at skatten for mange blir lavere enn den ville blitt i klasse 2, og siden skattebegrensningsreglene ikke gjør noen forskjell på klasse 1 og 2 (men derimot er grensen for hva man kan tjene forskjellig hvis man er enslig eller gift), spiller det ingen rolle hvilken klasse man setter på ligningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brutto mer enn 200.000 nå og derfor kommer den regelen som Atene snakker om inn i bildet. Altså tjener jeg for mye, ikke for lite. :o)

Neida, du tjener for lite. Se ovenfor.

Her er en fin side for skatteberegning, der du kan legge inn forskjellige tall og skatteklasser, og se hva som skjer:

http://www.pengeforlaget.no/article.php?id=23

Velg kalkulator for Skatt 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du tjener for lite. Se ovenfor.

Her er en fin side for skatteberegning, der du kan legge inn forskjellige tall og skatteklasser, og se hva som skjer:

http://www.pengeforlaget.no/article.php?id=23

Velg kalkulator for Skatt 2006.

Jeg hadde en real runde med likningskontoret i fjor vår/sommer på det der og fikk til slutt en god forklaring på den regelen. Ikke bare som dama i skranken på likningskontoret sa:"Da skal det vel være sånn da."

Men jeg husker ikke detaljene akkurat. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, da så :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mottar visse typer trygd (f.eks. overgangsstønad), kan man tjene opp til ca. 90000 i året netto, og ikke betale skatt i det hele tatt. Alt man tjener ut over 90000 blir beskattet med 55 øre pr. krone, helt til den opprinnelig utlignede skatten er betalt.

Forenklet forklart.

Dette gjør at skatten for mange blir lavere enn den ville blitt i klasse 2, og siden skattebegrensningsreglene ikke gjør noen forskjell på klasse 1 og 2 (men derimot er grensen for hva man kan tjene forskjellig hvis man er enslig eller gift), spiller det ingen rolle hvilken klasse man setter på ligningen.

Takk for fin forklaring. Trygdespørsmål kan du visst mye om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en real runde med likningskontoret i fjor vår/sommer på det der og fikk til slutt en god forklaring på den regelen. Ikke bare som dama i skranken på likningskontoret sa:"Da skal det vel være sånn da."

Men jeg husker ikke detaljene akkurat. :o)

Er det så at du og eksen har ett barn hver på papiret, og at dere da begge får alle fordelene som enslige forsørgere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det så at du og eksen har ett barn hver på papiret, og at dere da begge får alle fordelene som enslige forsørgere har?

Jepp. :o) Dvs. han er samboer på nytt og har vel mistet alle fordelene han hadde, som rett og rimelig er. Jeg sitter igjen nå med stønad til barnetilsyn og den ekstra barnetrygden da perioden for overgangsstønad har løpt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. :o) Dvs. han er samboer på nytt og har vel mistet alle fordelene han hadde, som rett og rimelig er. Jeg sitter igjen nå med stønad til barnetilsyn og den ekstra barnetrygden da perioden for overgangsstønad har løpt ut.

Dette skal jeg jammen meg tipse en venninne om, for hun sliter sånn økonomisk. De har ungene en uke hver. Spørs da om hennes eks er like samarbeidsvillig som din er, men han vil jo også dra fordeler av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg jammen meg tipse en venninne om, for hun sliter sånn økonomisk. De har ungene en uke hver. Spørs da om hennes eks er like samarbeidsvillig som din er, men han vil jo også dra fordeler av det.

Husk at da vil hun ikke få bidrag fra faren! Dvs. vi skal egentlig betale bidrag til hverandre, men det gjør vi jo ikke, jeg får en tusing i mnd i bidrag fordi han tjener ganske mye mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at dersom han får det ene barnet så kan han ta det med seg og flytte hvor som helst i landet uten at hun har noe hun skulle sagt...

Så om de ikke har et godt samarbeide så er det kanskje ikke så lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at dersom han får det ene barnet så kan han ta det med seg og flytte hvor som helst i landet uten at hun har noe hun skulle sagt...

Så om de ikke har et godt samarbeide så er det kanskje ikke så lurt?

Barna deres er veldig store nå, så tviler på at de vil flytte noen steder. Begge foreldrene er også født og oppvokst der de bor nå. Men selvsagt er sånt greit å vite!

Jeg tror samarbeidet dem i mellom er helt ok nå, men heller ikke mer enn det. Det går kanskje an å kalle det merkelig kommunikasjon.Da hun flyttet fra han gjorde hun en stor tabbe, hun godtok å kun ta med seg sine personlige eiendeler. Så han sitter godt i det med hus og alt annet. For oss som sitter utenfor høres det rimelig rart ut, men det er sånt man kan gjøre når man er sliten, langt nede og har dårlig samvittighet. Dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...