Gå til innhold

NHD; råd om beroligende/angstdempende v tannbehandling

Anbefalte innlegg

Tar spørsmålene først jeg, for dette ble litt langt, når jeg skulle forklare..

1. Hvordan virker forskjellige typer beroligende?

2. Kan tannlegen skrive ut dette, også for eventuell utprøving på forhånd eller bør jeg gjøre det via fastlegen?

3.Tror du det er en bra løsning?

4. Hvor mye/hva trenger tannlegen å vite, for å kunne hjelpe meg i den situasjonen?

Trenger noen råd nå. Har en tann som trenger bro, har utsatt og utsatt, skifter fylling minst en gang i året og hver gang sier tannlegen at nå MÅ vi gjøre noe med den og jeg klarer å vri meg unna. Skal snart dit igjen og den har knekt nok en gag så..

Vet ikke hva som er lurt. Er veldig redd hos tannlegen. Har blitt utsatt for overgrep nettopp i munnen. Men klarer alltid å "ta meg sammen" den lille halvtimen, selvom jeg sist bet tannlegen (ikke med vilje!!) fordi jeg ble redd. Men det koster meg alle kreftene jeg har.

Før kunne jeg liksom forsvinne, dissossiere kalles det vel. Men det funker ikke lenger. Og en sån broinnsetteing tar vel litt mer tid enn en halvtime vil jeg tro. Så jeg lurer på om det ville være lurt å ta noe beroligende. Er det alle rundt meg sier.

Men - jeg har aldri tatt beroligende før! Er veldig redd for å miste kontrollen. Tør ikke drikke meg påvirket og har vært ganske redd for å prøve sovepiller, men nå bruker jeg imovane iblant, det går bra, blir ikke så sløv at jeg mister kontrollen men sovner hvis jeg vil.

Men skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette uten på lenge enda, og trenger jo egentlig å få gjort dette snart. Så tenker at hvis jeg får prøvd det litt ut på forhånd så kunne det være en løsning for nå.

hilsen

Fortsetter under...

optimisten1365380986

Jeg har aldri brukt angstdempende medisiner ved tannlegebesøk, men bruker den ved sterk angst (sobril). Blir ikke sløvet i det hele tatt når jeg tar dem imot denne angsten min ihvertfall, det bare demper symptomene litt, det blir "morsommere" å ha det vondt, på en måte.

Vet ikke hvordan den vil virke på deg, men tror ikke en liten dose sobril vil gjøre deg så sløv at du mister kontrollen nei. Da skulle vel jeg ha gjort det for lenge siden.

Har du forresten fortalt tannlegen din om overgrepene? Jeg fikk det mye bedre etter at jeg "ymtet" litt om hvorfor jeg er så redd. Så nå tar også tannlegen litt mere hensyn og jeg kan faktisk gå dit uten å være våken hele natta før.

Oppsøk legen din så får du medisiner, det hjelper ihvertfall litt. Tror ikke tannlegen gir deg dette, men er ikke sikker.

Jeg har aldri brukt angstdempende medisiner ved tannlegebesøk, men bruker den ved sterk angst (sobril). Blir ikke sløvet i det hele tatt når jeg tar dem imot denne angsten min ihvertfall, det bare demper symptomene litt, det blir "morsommere" å ha det vondt, på en måte.

Vet ikke hvordan den vil virke på deg, men tror ikke en liten dose sobril vil gjøre deg så sløv at du mister kontrollen nei. Da skulle vel jeg ha gjort det for lenge siden.

Har du forresten fortalt tannlegen din om overgrepene? Jeg fikk det mye bedre etter at jeg "ymtet" litt om hvorfor jeg er så redd. Så nå tar også tannlegen litt mere hensyn og jeg kan faktisk gå dit uten å være våken hele natta før.

Oppsøk legen din så får du medisiner, det hjelper ihvertfall litt. Tror ikke tannlegen gir deg dette, men er ikke sikker.

Takk for tips. Nei, har ikke fortalt enda, sitter laaangt inne å gjøre det, men må kanskje gjøre det denne gangen. Hun vet at jeg har angst, men ikke at jeg er redd der. Dvs, det har hun kanskje merket, men har ikke sagt noe.

Jeg har gått på store doser angstdempende hos tannlegen. Jeg fikk da flunipam, som egentlig er det samme som rohypnol. Det virker slik at man blir trett og rolig, og tiden virker som om den går mye fortere. Men de fleste leger er veldig skjeptisk til å skrive ut dette preparatet, så det mest vanlige er å få sobril eller vival e.l. Selv om tannlegeforbundet selv anbefaler flunipam ved sterk tannlegeskrekk. Men jeg vil tro at i og med at du har vært såppass forsiktig med den type medikamenter at du kan få god effekt av litt valium.

For mange mange år siden var det det første jeg fikk for tannlegeskrekk, og da jeg ikke hadde tatt den typen medisiner før, virket det bra med kun 5 mg. Man blir mere avslappet og rolig, men får ingen følelse av at tiden går fortere osv, slik som på flunipam.

For noen er det nyttig å ta en kvelden før også, slik at man ikke er urolig om natten av engstelse.

Jeg har gått på store doser angstdempende hos tannlegen. Jeg fikk da flunipam, som egentlig er det samme som rohypnol. Det virker slik at man blir trett og rolig, og tiden virker som om den går mye fortere. Men de fleste leger er veldig skjeptisk til å skrive ut dette preparatet, så det mest vanlige er å få sobril eller vival e.l. Selv om tannlegeforbundet selv anbefaler flunipam ved sterk tannlegeskrekk. Men jeg vil tro at i og med at du har vært såppass forsiktig med den type medikamenter at du kan få god effekt av litt valium.

For mange mange år siden var det det første jeg fikk for tannlegeskrekk, og da jeg ikke hadde tatt den typen medisiner før, virket det bra med kun 5 mg. Man blir mere avslappet og rolig, men får ingen følelse av at tiden går fortere osv, slik som på flunipam.

For noen er det nyttig å ta en kvelden før også, slik at man ikke er urolig om natten av engstelse.

Takk! Er redd for å bli for sløv og trøtt, er vel litt rar sånn, men får lett angst av det. Er derfor jeg er veldig usikker på om det er lurt og isåfall hva som er lurt å teste ut.

Hej Tjorven

Skrev en email til tannlegen min for en stund siden.. Dette var svaret jeg fikk fra ham da, kanskje det gir deg ett svar eller ikke..!! Det er kanskje litt forskjellig på diverse tannlegekontor..

"Hei ****

La meg starte med å si at jeg har stor sympati med den situasjonen du

beskriver. Jeg kan garantere deg at ingen hos oss vil le av deg pga de

problemene du har. Tvert om ønsker vi å hjelpe deg så godt vi kan.

Tannlegeskrekk er en kjedelig tilstand og jeg personlig synes det er

veldig givende å hjelpe pasienter som deg. Med andre ord så ser jeg frem

til å se deg igjen.

Når det gjelder å få en lang time, så er vi ikke så glade i det. Pasienter

med tannlegeskrekk har en tendens til ikke å møte, av forståelige grunner.

Da sitter tannlegen og tvinner tommeltotter mens han venter i lang tid på

neste pasient. Jeg foreslår at vi setter opp en time på slutten av dagen,

når det passer deg. Da gjør vi kun en undersøkels for å finne ut om du

faktisk har et behandlingsbehov. Dersom du har et stort følelsesmesig

ubehag før og under behandlingen, kan vi gi deg noen beroligende

tabletter. Ring oss for en time og vi ordner dette.

Mvh

Tannlege *****"

Dette var det han skrev til meg i allefall.. har ikke kommet meg til tannlegen enda.. hihi, gjømme meg ;)

Annonse

Hej Tjorven

Skrev en email til tannlegen min for en stund siden.. Dette var svaret jeg fikk fra ham da, kanskje det gir deg ett svar eller ikke..!! Det er kanskje litt forskjellig på diverse tannlegekontor..

"Hei ****

La meg starte med å si at jeg har stor sympati med den situasjonen du

beskriver. Jeg kan garantere deg at ingen hos oss vil le av deg pga de

problemene du har. Tvert om ønsker vi å hjelpe deg så godt vi kan.

Tannlegeskrekk er en kjedelig tilstand og jeg personlig synes det er

veldig givende å hjelpe pasienter som deg. Med andre ord så ser jeg frem

til å se deg igjen.

Når det gjelder å få en lang time, så er vi ikke så glade i det. Pasienter

med tannlegeskrekk har en tendens til ikke å møte, av forståelige grunner.

Da sitter tannlegen og tvinner tommeltotter mens han venter i lang tid på

neste pasient. Jeg foreslår at vi setter opp en time på slutten av dagen,

når det passer deg. Da gjør vi kun en undersøkels for å finne ut om du

faktisk har et behandlingsbehov. Dersom du har et stort følelsesmesig

ubehag før og under behandlingen, kan vi gi deg noen beroligende

tabletter. Ring oss for en time og vi ordner dette.

Mvh

Tannlege *****"

Dette var det han skrev til meg i allefall.. har ikke kommet meg til tannlegen enda.. hihi, gjømme meg ;)

Hei Ferri og takk for innspill! Høres jo lovende ut da? Kom deg dit! ;) *dytter på Ferri*

Har heldigvis en sympatisk tannlege (bare håper hun fortsatt er det etter at jeg bet henne sist..) Men håper på litt råd fra NHD når det gjelder medisiner. For det er skremmende for meg.

Men ser og at dette klarer jeg nok ikke uten, sånn som det er i dag. Og vet ikke hvor lenge jeg skal fortsette å vente. det tar jo sin tid dette, å bli bra!

Takk! Er redd for å bli for sløv og trøtt, er vel litt rar sånn, men får lett angst av det. Er derfor jeg er veldig usikker på om det er lurt og isåfall hva som er lurt å teste ut.

du får sikkert svar. Det var litt dumt av meg å nevne rohypnol. Det kan vel skremme vannet av noen som har opplevd det som du har opplevd. Jeg leste ikke innlegget nøye nok før jeg svarte.

Har lagt merke til at det eneste preparatet som står hvis man søker på fritekst i felleskatalogen som beroligende før tannlege er Sobril. Dette er veldig likt valium o.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...