Gå til innhold

finnes det medisiner for å dempe urinmengden?

Gjest tisser hele tiden slitsomt!

Anbefalte innlegg

Jeg tisser så mye hele tiden. Jeg tisser ca 10-15 ganger hver dag. Jeg drikker 3 liter hver dag. Jeg unngår kaffe og andre koffeinholdige drikker da jeg bare drikker enda mer.

Er det vanlig å tisse så mange ganger hver dag?. hver gang jeg tisser så kommer det mye også.

Noe jeg kan gjøre med problemet?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror faktisk det finnes noen medisiner mot det. Men er det egentlig nødvendig?

Jeg tisser også ofte, men ser det ikke som noe problem. Det mest negative er at jeg ofte må opp på natten for å gå på do. Blir jo ikke bedre av at jeg også sover lett, så jeg våkner gjerne bare jeg må tisse ørlite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det finnes noen medisiner mot det. Men er det egentlig nødvendig?

Jeg tisser også ofte, men ser det ikke som noe problem. Det mest negative er at jeg ofte må opp på natten for å gå på do. Blir jo ikke bedre av at jeg også sover lett, så jeg våkner gjerne bare jeg må tisse ørlite...

Det gjør meg ingenting at jeg tisser å lenge jeg er hjemme. Men er jeg på forelesning så må jeg tisse i hver eneste pause. Eller jeg er på jobb og går og tisser hele tiden. Klarer ikke å holde meg så lenge heller.

Synes det er plagsomt å gå og tisse hele tiden.blir ikke akkurat kjent med så mange på studiet utenom de som står i dokø da jeg tisser hele tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør meg ingenting at jeg tisser å lenge jeg er hjemme. Men er jeg på forelesning så må jeg tisse i hver eneste pause. Eller jeg er på jobb og går og tisser hele tiden. Klarer ikke å holde meg så lenge heller.

Synes det er plagsomt å gå og tisse hele tiden.blir ikke akkurat kjent med så mange på studiet utenom de som står i dokø da jeg tisser hele tiden ;)

Har du sjekket deg for diabetes? Er du veldig tørst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du nevnt for legen din? Det kan jo være en grunn til for mye og for lite urin. Drikker du mye kaffe kanskje?

(ikke svar på ditt spørsmål men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket deg for diabetes? Er du veldig tørst?

har ikke diabetes. har slitt med dette problemet lenge. Har ttidlgiere enkt at jeg bare må leve med det. Men hvis det finnes noe som kan redusere urinmengden er jo det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på Detrusitol? Du kan slå det opp i www.felleskatalogen.no

Finnes det tall på hvor mange ganger det er vanlig å tisse om dagen og natten?. Er 10-15 ganger mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det tall på hvor mange ganger det er vanlig å tisse om dagen og natten?. Er 10-15 ganger mye?

Jeg tror mellom 4 og 6 ganger er normalt. men jeg har ikke noe statestikk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Mengden utskilt urin har jo med mengden inntatt drikke å gjøre (har den ikke det, så er det noe medisinsk galt). Tre liter væske er ikke spesielt mye i løpet av en dag, men å tisse 10-15 ganger høres mye ut, iallfall om det er nærmere 15.

Tørste og vannlating kan ha mye med psyk'en å gjøre. Er du tørst nå du drikker, eller er det bare en "vane"? -Må- du egentlig tisse når du går på do, eller er det slik at "jeg må snart tisse likevel, så jeg går nå"? Kommer det mye urin av gangen, eller er det bare "en liten skvett"? (nei, jeg trenger ikke svar på disse spørsmålene, men det er ting du kan tenke over selv ;) ).

Dersom du synes dette er svært plagsomt, så kan du prate med legen din om det. Som Dorthe sier, så er det en medisin som heter Detrustitol, som hemmer utskillelsen av urin. Hvordan den gjør det vet jeg ikke, og jeg vil tro at du ikke vil bli satt på noen medisiner dersom forholdet mellom inntak og vannlating er normalt. Det som går inn må ut, som sagt :)

Så du må tenke over om problemet ditt er:

1. For høy utskillelse av urin (altså store mengder, hele tiden, selv om du føler du ikke drikker spesielt mye)

2. For liten blærekapasitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke akkurat nå

Det regnes som uvanlig når man tisser mer enn 8-10 ganger i døgnet. I fjor fikk jeg en ny medisin som heter Vesicare, og etter det går jeg sjeldnere på do. Men det er klart, når du drikker mye så skal mye ut igjen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mellom 4 og 6 ganger er normalt. men jeg har ikke noe statestikk på det.

Jeg tisser langt oftere, uten at jeg egentlig anser det som et problem. Men hadde vært interessant å vite grunnen til at man evt. tisser oftere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detrusitol, som Dorthe nevner er ett godt medikament. Og i senere tid er det kommet flere medisiner.

Det kan du få på resept. Men jeg vil tro at legen først og fremst vil at du skal fylle ut vannlatningskjema. Over hvor mye du drikker, og hvor mye du tisser (mengde, klokkeslett) Du skal også skrive opp om du har veldig trang eller ikke.

Dette kan du gjøre 3 dager selv, før du skal til legen.

Husk også og si ifra hva du drikker, er stor forskjell på vann og cola f.eks.

Det normale er 4-6 ganger i døgnet, i følge alle de urologer jeg har vært borti. Men mengde drikke er 2 liter, eller mindre.

Så at du går litt mer en normalen, er logisk. Men synes du selv at du går mye, så skal du ta det opp med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Detrusitol, som Dorthe nevner er ett godt medikament. Og i senere tid er det kommet flere medisiner.

Det kan du få på resept. Men jeg vil tro at legen først og fremst vil at du skal fylle ut vannlatningskjema. Over hvor mye du drikker, og hvor mye du tisser (mengde, klokkeslett) Du skal også skrive opp om du har veldig trang eller ikke.

Dette kan du gjøre 3 dager selv, før du skal til legen.

Husk også og si ifra hva du drikker, er stor forskjell på vann og cola f.eks.

Det normale er 4-6 ganger i døgnet, i følge alle de urologer jeg har vært borti. Men mengde drikke er 2 liter, eller mindre.

Så at du går litt mer en normalen, er logisk. Men synes du selv at du går mye, så skal du ta det opp med legen.

Vet du, jeg har vært med på at ei dame skulle samle all urinmengden i et døgn, hun skulle måle keratinnivå og hun tissa over 4,5 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg har vært med på at ei dame skulle samle all urinmengden i et døgn, hun skulle måle keratinnivå og hun tissa over 4,5 liter.

Det er vel meningsløst å diskutere mengder uten at man sammenligner hva man tar inn med det som kommer ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, er det derfor jeg treffer på folk med dunker med urin med seg? De skal måle det altså?

Men det var mye, drakk hun mye da eller?

Jeg drikker jo mye, men allikevel er jeg ikke oppe i over 4 liter urin.

O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel meningsløst å diskutere mengder uten at man sammenligner hva man tar inn med det som kommer ut?

Normalt sett skulle vel det tilsi at hun hadde drukket 6 liter vann. Uansett, hun måtte måle en gang til og det var ikke noe gærnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, er det derfor jeg treffer på folk med dunker med urin med seg? De skal måle det altså?

Men det var mye, drakk hun mye da eller?

Jeg drikker jo mye, men allikevel er jeg ikke oppe i over 4 liter urin.

O

Jeg drikker og mye og kommer opp i 1,5 liter.

Så du har sett de orange dunkene altså :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker og mye og kommer opp i 1,5 liter.

Så du har sett de orange dunkene altså :o)

En som lå på nabobenken når jeg tok nyreundersøkelse hadde med seg disse dunkene. Han hadde bedt avd sin om og komme ned med ene dunken siden han måtte på do. Men de sendte ned alle, 3-4 stk tror jeg det var.

Sist jeg målte urinmengden var på sykehuset, og da drikker jeg så veldig mye mer enn hva jeg gjør hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett skulle vel det tilsi at hun hadde drukket 6 liter vann. Uansett, hun måtte måle en gang til og det var ikke noe gærnt.

Det vil jo også avhenge av hva man har spist.

Noen drikker hele dagen, og da vil de jo også måtte gå mye mer på do enn andre.

En helt annen ting er at det også kan handle om "uvaner", noen venner seg til å gå altfor ofte på do og etter en stund kjennes det ut som om det er helt nødvendig. I såfall kan blærekapasiteten øves noe opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...