Gå til innhold

Julegaver... arh.. dilemma!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lite penger å rutte med. Økonomien vår strekker seg _såvidt_ over det vi trenger. Samboeren min ønsker seg masse dyre ting til jul som vi egentlig ikke har råd til å kjøpe, med mindre jeg fokuserer på å bare kjøpe skikkelig mat til babyen, og makaroni og ris til meg selv i en mnd. Det orker jeg ikke...

Hvordan kan jeg formulere dette på best mulig måte... jeg mener ikke å være gniten, men det går bare ikke ... :(

Skrevet

Si at han får spandere alle julegavene i år, inkludert til seg selv.

Men du, nå er dere voksne. Dere MÅ kunne snakke sammen om økonomi altså. Dessuten kan du godt si til han at han ikke får noe julegave i år, det er ikke noe rart å nedprioritere det når man er voksen og har barn og lite penger.

Skrevet

Klar tale må da funke? Hvis ikke må han være temmelig umoden ;-)

Legg fram et budsjett som bevis. Mannfolk skjønner ikke forkaringer som blir pakka inn i bomull. Blir han sur er det hans problem ;-)

Gjest Persille
Skrevet

Hvordan kan han ikke _vite_ hva slags økonomi dere har??

Skrevet

Hvorfor må du "forklare" dette for samboeren din? om han ikke skjønner dette så synes jeg han er særdeles lite forståelsesfull.. er han veldig ung kanskje?

håper ikke du tar svaret mitt på feil måte, det er ikke vondt ment.... :)

Skrevet

Gi han alle pengene som du har råd til å bruke på julegaver. Samtidig gir du han en liste over hvem som skal ha presanger og send han ut for å handle. Når julaften kommer og det er noen som ikke har fått, kan du si at samboeren din har stått for handlingen i år.

Dette er et råd som er veldig vanskelig å følge.

Det han ønsker seg til jul, kan han skrive liste og gi til sine foreldre.

Skrevet

Høres da helt merkelig ut spør du meg. Vet ikke han også at dere har dårlig råd?! Hvordan kan han da ønske seg dyre ting fra deg??

Skrevet

Hvordan kan han ikke _vite_ hva slags økonomi dere har??

Han er i militæret og regner med at økonomien strekker bedre til nå fordi han ikke bor hjemme mer enn hver helg, og fordi jeg nesten ikke har utgifter på ham, men også fordi vi får et par extra slanter fra militæret siden han er der inne. Men det er ikke mye å snakke om...

Problemet er bare at når han kommer hjem, forlanger han at det skal være fullt opp i kjøleskapet med masse god mat for at vi skal kunne kose oss når han kommer hjem, han står en halv time i dusjen HVER dag noe som bruker vanvittig med strøm(!!), og han forventer også at vi skal ut å kjøpe en haug med dvd'er hver helg... Dette har vi bare ikke råd til, når vi faktisk også er blitt enige om å spare litt opp til vi skal studere, i tilfelle det er en mnd økonomien er så lav at vi ikke skulle klare oss...

Men jah, han er ung, så jeg må liksom fortelle dette til ham på samme måte som jeg forteller det til min sønn.... :(

Skrevet

Han er mannfolk, og mannfolk må få ting forklart klart og tydelig.

Før han kommer hjem neste gang skriver du ned hvor mange penger dere har til å bruke hver måned.

Skriv ned hvor mange penger som går med til husleie, strøm, telefon osv.

Skriv ned hvor mange penger dere har til rådighet når alle faste utgifter er betalt.

Skriv ned hvor mange penger som går med til babymat.

Legg ved kvitteringer på maten du kjøper som han ønsker skal være i kjøleskapet når han kommer hjem.

Og så spør du hvordan han tror du skal finne pengene til å kjøpe dyre julegaver.

Menn skjønner ikke hint. De må ha alt i klar tale. Og får de ting i tillegg i svar og hvitt, så har du en viss sjanse for at de forstår hva du mener.

Lykke til :)

Skrevet

Hvis dere ikke blir noenlunde samstemte på økonomiske prioriteringer, kommer forholdet deres til å ryke.

Jeg mener ikke å være pessimist, men sånt er viktigere enn mange unge tror. Neste vinter må dere ha utedress og vinterstøvler til en ettåring osv. - planlegging er helt nødvendig. Den tiden da han kunne bruke halve kontoen på CDer, er faktisk forbi.

Du må ikke finne på å bruke opp matpengene deres på julegaver til ham fra deg. Voksne familiefedre får faktisk ikke så mange personlige julegaver (ikke mødre heller). Har dere foreldre eller annen familie dere får gaver av, kan du jo videreformidle noe av det, evt. som spleisegaveønske hvis det er dyrt.

Desember er den dummeste måneden man kan kjøpe ting. Bli enige om at dere sparer til én av disse tingene (håper litt av det er noe du også kan ha glede av) og kjøper det på nyåret, når dere har fått råd til det.

Husk at i første kvartal kommer det (for de fleste) masse regninger med forfall 1.1. eller 1.3. Det blir helt håpløst hvis dere er på etterskudd etter julen.

Du kan ikke la ham gå rundt å tro at økonomien er slik eller sånn, selv om han er lite hjemme. Før et enkelt regnskap og vis ham det.

Forsøk å "gjemme unna" litt penger hver måned, da mener jeg ikke at du skal holde dem hemmelige, men putte dem på en egen konto som ikke er så "synlig". Trekk f.eks. 500 kr. fra barnetrygden til en reservekonto. Før eller senere får dere bruk for den til noe uforutsett og nødvendig.

Skrevet

Han er i militæret og regner med at økonomien strekker bedre til nå fordi han ikke bor hjemme mer enn hver helg, og fordi jeg nesten ikke har utgifter på ham, men også fordi vi får et par extra slanter fra militæret siden han er der inne. Men det er ikke mye å snakke om...

Problemet er bare at når han kommer hjem, forlanger han at det skal være fullt opp i kjøleskapet med masse god mat for at vi skal kunne kose oss når han kommer hjem, han står en halv time i dusjen HVER dag noe som bruker vanvittig med strøm(!!), og han forventer også at vi skal ut å kjøpe en haug med dvd'er hver helg... Dette har vi bare ikke råd til, når vi faktisk også er blitt enige om å spare litt opp til vi skal studere, i tilfelle det er en mnd økonomien er så lav at vi ikke skulle klare oss...

Men jah, han er ung, så jeg må liksom fortelle dette til ham på samme måte som jeg forteller det til min sønn.... :(

Er det lov å himle litt med øynene over en forvokst guttunge som aldri har fått ta ansvar for penger?

Dvd'er låner dere gratis på biblioteket (dere bor i Oslo?), man MÅ ikke eie alle filmer man har lyst til å se.

Og at en voksen mann ønsker seg så dyre julegaver at det går ut over familiens økonomi det er helt vanvittig! Han burde skjemmes!

Skrevet

Da er det ganske enkelt. Samboeren din får en billig gave, og du får ordentlig mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...