Gå til innhold

NHD; Vil jeg bli frisk med behandling?

Anbefalte innlegg

Det kan være ok å være godt forberedt til legetimen, og du bør også være forberedt på muligheten av at legen ikke ser nødvendigheten av å ta ordentlig tak i problemene siden du ikke har snakket om det tidligere.

En del leger misliker at pasienter på forhånd har orientert seg og tatt stilling til hva de selv tror de feiler. For å unngå evt. negative holdninger fra legens side bør du neppe starte med å presentere alle disse diagnosene, men derimot forsøke å forklare tydelig hva som er de mest sentrale problemene dine, samt be om å bli viderehenvist til spesialist for utredning.

Bestem deg på forhånd for at du ikke vil la deg avspise med "la oss se det hele an noen måneder". Fokuser på at du mener du ikke fungerer godt verken hjemme eller på jobb, og at du har et sterkt ønske om bedret funksjon.

Lykke til!

Fortsetter under...

Det kan være ok å være godt forberedt til legetimen, og du bør også være forberedt på muligheten av at legen ikke ser nødvendigheten av å ta ordentlig tak i problemene siden du ikke har snakket om det tidligere.

En del leger misliker at pasienter på forhånd har orientert seg og tatt stilling til hva de selv tror de feiler. For å unngå evt. negative holdninger fra legens side bør du neppe starte med å presentere alle disse diagnosene, men derimot forsøke å forklare tydelig hva som er de mest sentrale problemene dine, samt be om å bli viderehenvist til spesialist for utredning.

Bestem deg på forhånd for at du ikke vil la deg avspise med "la oss se det hele an noen måneder". Fokuser på at du mener du ikke fungerer godt verken hjemme eller på jobb, og at du har et sterkt ønske om bedret funksjon.

Lykke til!

TUSEN TAKK, dette var et godt og nyttig råd;)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er ikke meningen å mase men..

Er det dumt av meg å spørre legen min om evt innleggelse, eller få komme til et rehabiliteringsted e.l..? Har vært veldig sliten, ganske lenge..

Men dette er sikkert for de som trenger mer hjelp enn meg og er kansje ikke hensiktsmessig?

Det hadde vært fint å få svar på dette også..

Hilsen "maslusa"

Jeg tror det best at alt skjer i rett rekkefølge.

Det du trenger først er en skikkelig diagnostisk utredning foretatt av en spesialist ( = psykiater eller psykologspesialist).

Dette skjer vanligvis poliklinisk.

Deretter må en legge opp behandlingen. Hva er viktigst å behandle først og hvordan? osv osv

Kanskje vil konklusjonen være at det er best å starte behandlingen med en innleggelse.

Et rehabiliteringsopphold må alltid komme etter diagnostikk og aktiv behandling.

Jeg tror det best at alt skjer i rett rekkefølge.

Det du trenger først er en skikkelig diagnostisk utredning foretatt av en spesialist ( = psykiater eller psykologspesialist).

Dette skjer vanligvis poliklinisk.

Deretter må en legge opp behandlingen. Hva er viktigst å behandle først og hvordan? osv osv

Kanskje vil konklusjonen være at det er best å starte behandlingen med en innleggelse.

Et rehabiliteringsopphold må alltid komme etter diagnostikk og aktiv behandling.

Oki, da tror jeg at jeg har fått svar på det jeg lurer på, og er godt rustet til å ta dette opp med min fastlege.

Takk for at du også tok deg tid til å svare! Setter stor pris på dette.

fint at du har funnet noe god informasjon. Det er en god start for å komme igang.

For å gjøre en lang historie kort, jeg har opplevd å bli avvist, og jeg har blitt sendt hjem med medisiner uten videre oppfølging. Å finne en god lege er avgjørende!

I sommer ble jeg tatt på alvor og ble søkt til DPS. Fikk høre at det kunne ta tid, men fikk svar allerede etter tre uker.

Når det gjelder "behandlingen", så går jeg til samtaler hos psykolog. Jeg kan desverre ikke se noen virkning etter ca åtte timer, snarere tvert imot. Jeg blir fryktelig frustrert, og er mer sliten nå. Ofte føler jeg at det ikke er noe håp. Men psykologen sier at det vil ta tid, så jeg må jo bare stole på det. Når man har slitt lenge tar det tid.

Jeg kan vel ikke akkurat si at min historie er spesielt oppløftende, da jeg ikke føler jeg har fått virking av antidepressiva eller psykolog enda. Men jeg _vet_ at mange får hjelp, og jeg synes absolutt det er verdt et forsøk.

Hei igjen melmøll..!!

Jeg satt og leste gjennom noen tidligere innlegg ang terapi, hvor NHD hadde svart en leser.

Han fortalte at en av hans pasienter (tror det var slik) var så dårlig etter en time at hun/han kastet opp på veien hjem, og at dette var et resultat på at terapien hjalp..

Jeg tenkte på deg da jeg leste dette, da du sa at du var verre nå etter timene hos psykolog..Jeg ville dele dette med deg for å si at da er du kansje på rett vei;)

Klem fra

Gjest melmøll

Hei igjen melmøll..!!

Jeg satt og leste gjennom noen tidligere innlegg ang terapi, hvor NHD hadde svart en leser.

Han fortalte at en av hans pasienter (tror det var slik) var så dårlig etter en time at hun/han kastet opp på veien hjem, og at dette var et resultat på at terapien hjalp..

Jeg tenkte på deg da jeg leste dette, da du sa at du var verre nå etter timene hos psykolog..Jeg ville dele dette med deg for å si at da er du kansje på rett vei;)

Klem fra

Takk jente 31! :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...