Gå til innhold

Dagbok

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min lille mening her;

Det kan være lurt å skrive ned tanker du gjør deg. Om det er negative tanker du plages med, bør du kanskje skrive de ned, helst i et litt kortfattet format.

Dette kan hjelpe deg når du er hos fagperson/terapaut så du får utnyttet maksimalt av tiden dere har til rådighet.

Det anbefales ikke å bruke for mye tid og energi på å skrive ned en hver tanke du gjør deg. Unngå for mye dveling ved problemer. Om de ikke løser seg "nesten med en gang" du grubler på de er de som regel ikke verdt å dvele ved.

Bruk heller dine dyrebare resurser til andre fornuftige ting, som kan glede deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2018998
Del på andre sider

Min lille mening her;

Det kan være lurt å skrive ned tanker du gjør deg. Om det er negative tanker du plages med, bør du kanskje skrive de ned, helst i et litt kortfattet format.

Dette kan hjelpe deg når du er hos fagperson/terapaut så du får utnyttet maksimalt av tiden dere har til rådighet.

Det anbefales ikke å bruke for mye tid og energi på å skrive ned en hver tanke du gjør deg. Unngå for mye dveling ved problemer. Om de ikke løser seg "nesten med en gang" du grubler på de er de som regel ikke verdt å dvele ved.

Bruk heller dine dyrebare resurser til andre fornuftige ting, som kan glede deg!

Jeg må si jeg ble overrasket da je så det sto at du er psykologistudent.

Uttalelsen om at dersom ikke problemet løste seg neste gang en tenkte på det, så var det ikke noe å dvele ved...... ja, du kan vel si at det forundret og provoserte meg litt.

Hvor langt er du kommet som kan gi slike råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019011
Del på andre sider

Uttalelsen om at dersom ikke problemet løste seg neste gang en tenkte på det, så var det ikke noe å dvele ved...... ja, du kan vel si at det forundret og provoserte meg litt.

Hei igjen!

Det kommer skjeldent noe godt av slik grubbling. Det stjeler tid og energi. Så sier de vise og jeg vet ikke annet råd enn å høre på de. En psykolog (en av mine faglærere) fortalte det til meg her om dagen. Hun hadde ofte pasienter hos seg som grublet og grublet. Da hun spurte de om denne grublingen var særlig produktiv, om det kom noe resultat som følge av denne tenkingen, ble de alle svarskyldige.

Jeg mente ikke noe vondt med det. Mente bare at du bør prøve å slappe av. Kanskje prøve å tenke på noen positive ting om du ikke føler at alt er helt greit. Tankene henger ofte sammen. De negative for seg og de positive for seg. Riktig så enkelt er det nok ikke, men en litt forenklet utgave av hva som skjer når du funderer.

Dersom du merker at du får produktive ting av denne skrivingen er det jo veldig fint. Du skriver ikke hvilke problemer du har, så det er ikke veldig lett å si.

Ble det litt mer klarhet i hvordan jeg tenkte nå? Det var ikke vondt ment altså. Bare ment for å hjelpe at jeg brukte tid på å skrive til deg.

Mvh meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019035
Del på andre sider

Hei igjen!

Det kommer skjeldent noe godt av slik grubbling. Det stjeler tid og energi. Så sier de vise og jeg vet ikke annet råd enn å høre på de. En psykolog (en av mine faglærere) fortalte det til meg her om dagen. Hun hadde ofte pasienter hos seg som grublet og grublet. Da hun spurte de om denne grublingen var særlig produktiv, om det kom noe resultat som følge av denne tenkingen, ble de alle svarskyldige.

Jeg mente ikke noe vondt med det. Mente bare at du bør prøve å slappe av. Kanskje prøve å tenke på noen positive ting om du ikke føler at alt er helt greit. Tankene henger ofte sammen. De negative for seg og de positive for seg. Riktig så enkelt er det nok ikke, men en litt forenklet utgave av hva som skjer når du funderer.

Dersom du merker at du får produktive ting av denne skrivingen er det jo veldig fint. Du skriver ikke hvilke problemer du har, så det er ikke veldig lett å si.

Ble det litt mer klarhet i hvordan jeg tenkte nå? Det var ikke vondt ment altså. Bare ment for å hjelpe at jeg brukte tid på å skrive til deg.

Mvh meg

Ser nå at du ikke er trådstarter. Jeg er ikke kommet veldig langt, som kan gi slike råd. Men rådet ble gitt i beste mening. Har du mer kunnskaper i psykologi siden du fraråder dette rådet? Jeg er gjerne mottakelig for gode tips fra deg også, om du mener det ikke er riktig. Alltid interessant å høre andres meninger. Kan være verdifulle, de!

mvh meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019036
Del på andre sider

Annonse

Ser nå at du ikke er trådstarter. Jeg er ikke kommet veldig langt, som kan gi slike råd. Men rådet ble gitt i beste mening. Har du mer kunnskaper i psykologi siden du fraråder dette rådet? Jeg er gjerne mottakelig for gode tips fra deg også, om du mener det ikke er riktig. Alltid interessant å høre andres meninger. Kan være verdifulle, de!

mvh meg :)

Hei bryter inn litt her jeg..

Det du prøver å fortelle, er det kort sagt at man ikke bør "grave seg ned" med negative tanker, og heller fokusere på de positive?

Bør man ikke "bli ferdig" med negative tanker - altså jobbe med de for å komme seg videre..?

Fint at du bryr deg altså c",)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019046
Del på andre sider

Jeg kan si meg litt enig med psykologistudenten her. Jeg kan også flere ganger sette meg ned å skrive ned tanker og følelser som melder seg. Noen ganger blir det mer ryddig i hodet mitt når jeg får satt ord på dem, andre ganger blir jeg bare enda mer deprimert av det. Om du føler at det er konsktruktivt å skrive, og du føler deg lettere etterpå synes jeg det er en god ide, ellers er det beste kanskje å la være. Det er ingen hemlighet heller at det oftere er lettere å uttrykke seg i skriftlig form enn muntlig, derfor kan du nå prøve å ta med deg notane dine til terapeuten din og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019092
Del på andre sider

Gjest tror jeg

Sannsynligvis første års student.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019201
Del på andre sider

Hei igjen!

Mvh meg

Jeg leser en bok som heter overvinn din depresjon, der en skal gjøre endel praktiske øvelser for å overvinne negativt tankemønster. Blant annet skal en kartlegge hvordan man tenker i vanskelige situasjoner. Ved å bli oppmerksom på negative automatiske tanker, kan man begynne å se på hvor mye sannhet det er i dem, og det kan være til stor hjelp. Jeg er enig i at grubling ikke bra, men det er ikke bare å begynne å tenke positivt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019308
Del på andre sider

Jeg leser en bok som heter overvinn din depresjon, der en skal gjøre endel praktiske øvelser for å overvinne negativt tankemønster. Blant annet skal en kartlegge hvordan man tenker i vanskelige situasjoner. Ved å bli oppmerksom på negative automatiske tanker, kan man begynne å se på hvor mye sannhet det er i dem, og det kan være til stor hjelp. Jeg er enig i at grubling ikke bra, men det er ikke bare å begynne å tenke positivt!

Hva heter forfatteren på denne boke?

Er forresten enig med deg..

Jeg har selv hatt mange negative tanker opp gjennom årene, og det er så vondt..!!

Så jeg begynte å skyve dem bort jeg da.. torde ikke lenger kjenne på dem, og jeg føler at jeg etterhvert er blitt "kald", noe som ikke er meg i hele tatt. Blir jo helt feil det også?!

Så det å begynne å tenke positivt vil jeg tro er en lang kamp å kjempe..man må kansje jobbe mye med seg selv!!??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019434
Del på andre sider

Hva heter forfatteren på denne boke?

Er forresten enig med deg..

Jeg har selv hatt mange negative tanker opp gjennom årene, og det er så vondt..!!

Så jeg begynte å skyve dem bort jeg da.. torde ikke lenger kjenne på dem, og jeg føler at jeg etterhvert er blitt "kald", noe som ikke er meg i hele tatt. Blir jo helt feil det også?!

Så det å begynne å tenke positivt vil jeg tro er en lang kamp å kjempe..man må kansje jobbe mye med seg selv!!??

Rolf Aarøe heter forfatteren av boka. Man må gjøre en innsats for å få resultater, men bare det å få større kunnskap om tanker, følelser og kroppslige raksjoner hjelper. Jeg vil absolutt annbefale den!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019624
Del på andre sider

Det er nok en god idé.

Det er bra å bearbeide tanker og vonde følelser. Å få satt ord på de. Men når det er gjort og sagt, så tror jeg det er best å ikke bruke resten av livet sitt på å la de plage deg. Da er det bedre å gå videre. Se ting i et nytt perspektiv. La nye, positive episoder overskrive de gamle og negative.

Menneskesinnet er mer raffinert enn som så. Tankene forandrer seg stort sett ved asosiasjoner. Gjør en fundamental forandring en plass i tankerekken så skal du se at mange andre vil forbedre seg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2019978
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke nick akkurat nå

Min lille mening her;

Jeg gjorde det motsatte av det du sier. Jeg hadde vært nedfor, følte meg på vei opp, og satt meg ned foran pc'en og skrev og skrev og skrev i flere dager.

En uke senere leste jeg det lange manuset og lo og gremmet meg. Det hele var jo en slags rettfedigjørelse. Jeg bestemte meg selv for å tilgi meg selv, og heller gå videre i livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2020002
Del på andre sider

Gjest gjør det

Det er bra å bearbeide tanker og vonde følelser. Å få satt ord på de. Men når det er gjort og sagt, så tror jeg det er best å ikke bruke resten av livet sitt på å la de plage deg. Da er det bedre å gå videre. Se ting i et nytt perspektiv. La nye, positive episoder overskrive de gamle og negative.

Menneskesinnet er mer raffinert enn som så. Tankene forandrer seg stort sett ved asosiasjoner. Gjør en fundamental forandring en plass i tankerekken så skal du se at mange andre vil forbedre seg!

Jeg mente ikke at personen skulle dvele ved det som ble skrevet, men at det kunne være en hjelp til å fortelle behandler ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254786-dagbok/#findComment-2020415
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...