Gå til innhold

Jeg er så passiv

Anbefalte innlegg

Gjest sofasliter

Jeg er for tiden sykemeldt pga at jeg er uslitt pga jobb, og at jeg i perioder på høsten blir deppa og fungerer dårligere.

Problemet er at jeg blir så passiv. Sover hele dagen, ser litt på tv, leser- ja egentlig koser jeg meg veldig, da jeg er ganske bedagelig av meg.

Men- jeg får dårlig samvittighet fordi jeg ikke gjør det jeg burde ( gå turer, trene, være sosial, sove mindre osv osv..). Jeg blir sikkert ikke bedre av å bare være innen husets fire vegger, og det hjelper sikkert ikke på depresjonen å være passiv heller.. allikevel føler jeg meg ikk mer deppa. bare fjern i hodet.. Er det normalt å være så passiv og usosial, og i tillegg like det?!?.begynner å bli redd jeg har en avvikende personlighet, da jeg helst vil være alene og bare kose meg hjemme....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255051-jeg-er-s%C3%A5-passiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av erfaring vil jeg bare si at passitivitet ikke er bra.

Dette gjør vel at man blir dårligere?

Så lenge man selv ikke opplever det som stressende er det vel ikke noe i veien for det. Godt å ta det med ro i perioder også. Halve nabolaget er på SSRI i mørketiden så det er vel ikke uvanlig å være litt neffor da : )

Generellt sett har jente31 ganske rett; inaktivitet er en av de størrre triggere for depresjon, men inaktiviteten må være stressende (subjektivt) for at det skal gi utlsag.

NHD, har du kommentar? Jeg skal legge meg flat om jeg har feil her. Er sannelig ikke sikker.

Min erfaring er at jo mer passiv man blir, jo tyngre blir det å komme i gang igjen. Hvis du greier å opprettholde et visst aktivitetsnivå, og litt sosial omgang, blir det lettere å komme i gang igjen med jobb og andre forpliktelser. Hva med å begynne å jobbe litt ?, f.eks 20 prosent.

La i hvertfall ikke perioden med total passivitet bli for lang.

Har du vært sykmeldt lenge? Kanskje det er på tide å begynne å jobbe LITT?

Min erfaring er at depresjon gjør passivitet veldig tiltalende, jeg kunne selv tenke meg å bli liggende helt i ro uten å gjøre noe som helst for tiden. Dessverre blir du ikke bedre av det, heller dårligere.

Kan jeg spørre deg hvordan du har det? Klarer du å følge med på det som skjer på TV? F. eks. hotell cæsar? Eller blir du helt utslitt av å følge med?

Det du bør gjøre er å sette deg et (ovekommelig) mål for hver dag, en ting du skal gjøre som du ellers ville latt være. Da vil du etter hvert komme ut av depresjonen, og du vil oppleve den tilfredsstillelsen det er å ha gjennomført noe som er vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...