Gå til innhold

NHD,elektrosjokk, vær så snill å svar!

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Brukt AD (forskjellige typer, nå Cipramil 40 mg i døgnet) i 7 år. Prøvd å trappe opp til 50 mg uten hell.

Går i terapi 2 gng i uken, gjort det i snart to år.

Føler jeg bare blir værre og værre. Er så deprimert og full av angst at jeg nå har fått store mengder Sobril (15 mg) for å holde hodet over vannet.

Har selvmordsfantasier/ønsker.

Var innlagt i fjor pga d samme. Var innlagt kun 3 døgn, da ville jeg hjem. Syntes ikke det hjalp å være innlagt.

Jeg orker ikke være så deprimert mer. Føler at livet og tiden løper fra meg. Og Sobril kan jeg jo ikke tygge resten av livet.

Jeg ønsker å forsøke elektrosjokk.

Har vært deprimert så lenge jeg kan huske. Mer eller mindre.

De siste årene konstant DYPT deprimert.

Hva mener du? Kan dette være en løsning/et håp for meg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Min første tanke da jeg leste dette var: Rediagnostisering.

Er dette en "vanlig" depresjon, er det en bipolar lidelse, eller er det en (komorbid?) personlighetsforstyrrelse?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Min første tanke da jeg leste dette var: Rediagnostisering.

Er dette en "vanlig" depresjon, er det en bipolar lidelse, eller er det en (komorbid?) personlighetsforstyrrelse?

Går til psykolog, hun har diagnostisert meg med en pers.forstyrrelse.

Var meget fortvilet for ett år siden, fastlegen henviste meg da til psykiater, DPS.

Han brukte ti minutter på å gi meg diagnosene: angstnevrose, medikament resistent depresjon, pers. forstyrrelse og biopolar 2.

Har også epilepsi.

Ble satt på Lamictal, men måtte seponere pga voldsomme bivirkninger. Var MEGET motivert for å starte med Lamictal. Har også forsøkt Orfiril, like mange bivirkninger.

Psykologen min tok et skikkelig oppgjør med meg når hun fikk greie på alt dette. Hun mente jeg ikke var biopolar, at jeg måtte ta et valg ifht hva jeg ville med livet mitt. Hun sa også at jeg måtte velge om jeg ville gå til henne eller psykiater.

Hun mener jeg kun har en pf og er plaget med angst og depresjon i tillegg.

Jeg har valgt å gå til henne og har kuttet ut psykiater.

Føler ikke at jeg har problemer vedr. pf. Føler meg heller ikke biopolar, helt seriøst.

Det som gjør livet mitt uholdbart er depresjonen.

Skrevet

Går til psykolog, hun har diagnostisert meg med en pers.forstyrrelse.

Var meget fortvilet for ett år siden, fastlegen henviste meg da til psykiater, DPS.

Han brukte ti minutter på å gi meg diagnosene: angstnevrose, medikament resistent depresjon, pers. forstyrrelse og biopolar 2.

Har også epilepsi.

Ble satt på Lamictal, men måtte seponere pga voldsomme bivirkninger. Var MEGET motivert for å starte med Lamictal. Har også forsøkt Orfiril, like mange bivirkninger.

Psykologen min tok et skikkelig oppgjør med meg når hun fikk greie på alt dette. Hun mente jeg ikke var biopolar, at jeg måtte ta et valg ifht hva jeg ville med livet mitt. Hun sa også at jeg måtte velge om jeg ville gå til henne eller psykiater.

Hun mener jeg kun har en pf og er plaget med angst og depresjon i tillegg.

Jeg har valgt å gå til henne og har kuttet ut psykiater.

Føler ikke at jeg har problemer vedr. pf. Føler meg heller ikke biopolar, helt seriøst.

Det som gjør livet mitt uholdbart er depresjonen.

"Hun mener jeg kun har en pf og er plaget med angst og depresjon i tillegg. Jeg har valgt å gå til henne og har kuttet ut psykiater.

Føler ikke at jeg har problemer vedr. pf. Føler meg heller ikke biopolar, helt seriøst. Det som gjør livet mitt uholdbart er depresjonen."

Da har du/dere et kjempeproblem. Dere har ikke sammenfallende forståelse av hva som er problemet.

Langvarig psykoterapi 2ggr i uken blir da totalt meningsløs. Ikke rart at din depresjon forsterkes og vedlikeholdes.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

"Hun mener jeg kun har en pf og er plaget med angst og depresjon i tillegg. Jeg har valgt å gå til henne og har kuttet ut psykiater.

Føler ikke at jeg har problemer vedr. pf. Føler meg heller ikke biopolar, helt seriøst. Det som gjør livet mitt uholdbart er depresjonen."

Da har du/dere et kjempeproblem. Dere har ikke sammenfallende forståelse av hva som er problemet.

Langvarig psykoterapi 2ggr i uken blir da totalt meningsløs. Ikke rart at din depresjon forsterkes og vedlikeholdes.

Å herregud.Hva i helvete gjør jeg?

Kommer til å vise dette til psykologen min. Er det greit?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Regner da med at ECT ikke er et alternativ...

Skrevet

Ja, det er greit.

Intensiv, langvarig psykoterapi uten felles forståelse av problemet, er etter min mening i beste fall nytteløs.

Skrevet

Regner da med at ECT ikke er et alternativ...

Først diagnose!

Så behandling. Da _kan_ ECT være et alternativ.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ja, det er greit.

Intensiv, langvarig psykoterapi uten felles forståelse av problemet, er etter min mening i beste fall nytteløs.

Tusen, tusen takk for svar!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Først diagnose!

Så behandling. Da _kan_ ECT være et alternativ.

Men hvem skal stille diagnosen???

Jeg må jo selv velge hvilke diagnoser jeg ønsker å ha! Håpløst.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ringte fastlegen, fikk hans private mailadr og sendte dette innlegget dit.

Så kanskje det skjer noe. Snart.

Igjen, tusen takk for svar.

Skrevet

Ringte fastlegen, fikk hans private mailadr og sendte dette innlegget dit.

Så kanskje det skjer noe. Snart.

Igjen, tusen takk for svar.

Bra jobba!

Synes du har skrevet om dette på en ryddig måte her, og forhåpentligvis gir det også fastlegen en mulighet til å få bedre oversikt.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Bra jobba!

Synes du har skrevet om dette på en ryddig måte her, og forhåpentligvis gir det også fastlegen en mulighet til å få bedre oversikt.

Takk!

Jeg har ihvertfall fremdeles et ønske om å prøve å forandre situasjonen. Da er det vel muligens håp. Kanskje.

Fatter ikke at jeg har greid å holde ut så lenge. Lever fra minutt til minutt.

Trener masse, fordi jeg har hørt det hjelper. Det eneste det gir meg er en trent kropp. Greit nok det selvsagt, men depresjonen og angsten vender tilbake i omtrent samme øyeblikk som jeg forlater gymet. Så det gir meg jo en pause de timene jeg er på gymet, men det får da være grenser hvor mye jeg er nødt til å trene!!

Skrevet

"Jeg må jo selv velge hvilke diagnoser jeg ønsker å ha! Håpløst. "

Ja dette er sannelig en klassisk problemstilling. Det er IKKE lett å ha slike lidelser...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

"Jeg må jo selv velge hvilke diagnoser jeg ønsker å ha! Håpløst. "

Ja dette er sannelig en klassisk problemstilling. Det er IKKE lett å ha slike lidelser...

Gudbedre, er det virkelig tilfelle at dette er en klassisk problemstilling??

Lurer på om jeg bare skal velge å være frisk som en fisk, velge å ikke være deprimert.JAAAAA! Jeg velger det! fra NÅ! For en sinnsykt enkel løsning! Vi kan legge ned alt som heter psykisk helsevern og behandling.

Ja,ja. Jeg har fremdeles evnen til å være ironisk. Det er da noe.

Skrevet

Gudbedre, er det virkelig tilfelle at dette er en klassisk problemstilling??

Lurer på om jeg bare skal velge å være frisk som en fisk, velge å ikke være deprimert.JAAAAA! Jeg velger det! fra NÅ! For en sinnsykt enkel løsning! Vi kan legge ned alt som heter psykisk helsevern og behandling.

Ja,ja. Jeg har fremdeles evnen til å være ironisk. Det er da noe.

Jeg mener at man må velge legen eller psykologen...altså velger du dine diagnoser siden de to ikke har samme mening...da er det ikke lett å velge hviken vei man tar fremover......

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg mener at man må velge legen eller psykologen...altså velger du dine diagnoser siden de to ikke har samme mening...da er det ikke lett å velge hviken vei man tar fremover......

Forstår. Nei, det er ikke lett...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...