Gå til innhold

Rus og psykiatri

Gjest en smule oppgitt

Anbefalte innlegg

Gjest en smule oppgitt

Her kommer et hjertesukk. Som psykiatrisk pasient blir man lett stigmatisert. Media gir inntrykk av alle er psykotiske knivdesperadoer.Vi vet jo at slik er det i virkeligheten ikke.

På samme måte nevnes rus og psykiatri i samme åndedrag. Overalt! I media, innsamlingsaksjoner, gjestebud osv osv.. Javisst finnes det en del med dobbeldiagnoser, men dette gjelder da ikke alle! Jeg er mektig lei av å bli puttet inn i en slik sammensatt gruppe. Dette er noe jeg overhodet aldri har identifisert meg meg.Jeg har vært åpen om min sykdom for folk rundt meg. Til tross for en solid journal har jeg alltid blitt tatt for å være sykepleier eller lege!

Jeg har ingeting mot rusmisbrukere, hvis noen skulle lure på det. Det jeg har noe imot, er å bli stigmatisert på den måten.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255275-rus-og-psykiatri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en smule oppgitt

Jeg har ikke lagt merke til at media mener at alle i psykiatrien har dobbeltdiagnose rus og psykiatri. Tror veldig mange med rusproblemer også har psykikiske vansker og trenger mye hjelp/ressurser.

Selvfølgelig trenger mange med rusproblemer hjelp fra psykiatrien, det er ikke det jeg mener.

Men jeg fant f. eks en artikkel på siden til rådet for psykisk helse. Nå inviteres det igjen inn til gjestebud. Temaet i år er inkludering i arbeidslivet for mennesker med psykiske lidelser og rusavhengihet. For noen dager tilbake var idrettsutøvere invitert.

Hvorfor kan de ikke f. eks. blande idettsutøvere og mennesker med rusproblemer? Det finnes idrettsutøvere som doper seg også...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255275-rus-og-psykiatri/#findComment-2024261
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig trenger mange med rusproblemer hjelp fra psykiatrien, det er ikke det jeg mener.

Men jeg fant f. eks en artikkel på siden til rådet for psykisk helse. Nå inviteres det igjen inn til gjestebud. Temaet i år er inkludering i arbeidslivet for mennesker med psykiske lidelser og rusavhengihet. For noen dager tilbake var idrettsutøvere invitert.

Hvorfor kan de ikke f. eks. blande idettsutøvere og mennesker med rusproblemer? Det finnes idrettsutøvere som doper seg også...

Ja, det var en god ide. Foreslå det for dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255275-rus-og-psykiatri/#findComment-2024272
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Jeg tror ikke at det er meningen å sende et budskap om at alle med psykiske lidelser ruser seg, men disse gruppene nevnes gjerne i samme setning.

Det er forøvrig vanligere med rus blant mennesker med psykiske lidelser og mange rusmisbrukere har psykiske lidelser. Det var kanskje derfor de begynte å ruse seg, for å slippe den psykiske smerten. Så det har en sammenheng, men "alle" vet at det ikke nødvendigvis behøver å være en sammenheng.

Jeg har også vært innlagt og blir stort sett spurt om mitt forhold til alkohol og narkotika. De vet jo at det å ruse seg kan være en løsning for noen og at noen narkotiske stoffer ofte er årsaken til psykoser f.eks.

Grunnen til at de gjerne inviterer rusmisbrukere og mennesker med psykiske lidelser sammen er vel at de på en måte har mye til felles. Vi sliter mye med livene våre, har det vondt, trenger hjelp og trenger en oppmuntring innimellom kanskje?

Det er i hvert fall MIN tolkning av at rus og psykiatri ofte blir nevnt samtidig. Men skjønner godt at du synes det er ubehagelig! Akkurat som om vi ikke blir stigmatisert nok liksom... ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255275-rus-og-psykiatri/#findComment-2024980
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...