Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg var hos gynokolog for to dager siden, og fikk vite at eg har en cyste på ene eggstokken min. Han sa egentlig ikke noe spesielt om den bare avfeide det hele. Han nevnte også noe om blodgjennomstrømming i eggstokken, virket som han sa det mer til seg selv enn meg… han sa det var ingen blodgjennomstrømming i eggstokken…. Hva betyr det? Etter å ha snakket med både mamma og lest her på internett har jeg skjønt at cyster er vanlig og som regel ufarlig, men at en skal observere de etter tre mnd for å se om de har forsvunnet blitt mindre etc. Jeg fikk ingen besjed om noen kontroll. Jeg har hatt spiral i 5 år, kobber spiral, men på grunn av store, langvarige og uregelmessige metruasjonsblødninger begynte jeg på p-pillen for 2 og en halv mnd siden (jeg er altså på mitt 3. brett). Jeg skal vel egentlig ikke hatt eggløsning da på ca to mnd, kan det bety at cysten min er 2mnd gammel? Jeg er litt usikker på om jeg skal beskymre meg eller ei, cysten er en ting, viss det er normalt, men fant ingen ting om blodgjennomstrømming og cyste… vel burde jeg fått en ny sjekk om en stund eller er alt som normalt?? Håper du kan hjelpe meg!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255313-cyste-p%C3%A5-eggstokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rosajenta 28

Hei Safarine,

Jeg har hatt cyste på eggstokk, som stoppet blodtilførselen. Det gjorde fryktelig vondt! Du kjenner altså ingen smerter? Det kan jo være en av de med væske som vil sprekke og forsvinne av seg selv kanskje? Min var ganske stor, og måtte fjernes ved operasjon. Fikk beholde såpass mesteparten av eggstokken fordi jeg kom tidlig.(ble lagt inn to dager etter legebesøk) Jeg tror jeg ville gått til en annen gynekolog og fått snakket ordentlig med vedkommende slik at du ikke trenger å bekymre deg.

Jeg har selv hatt en stooooor cyste som måtte opereres bort. Hos meg var det gått så langt at jeg måtte ta eggstokken og egglederen også. Det skjer visst noe med at den tvinner seg rundt (i visse tilfeller) og at eggstokken "dør" på en måte. Det er visst vanlig at det gjør veldig vondt, men jeg merket ikke noen ting. Ble oppdaget ved en tilfeldighet.

Det at legen var så lite interessert kan bety at han regner med at den går bort av seg selv. Det er ikke alle som blir kontrollert senere hvis ikke cysten er så stor, da de fleste går bort av seg selv. Men siden du fikk så lite informasjon og sikkert er veldig usikker, ville jeg først jeg kontaktet legen du var hos og spurt om det du lurer på (skriv ned på forhånd). Jeg regner med at han så cysten vha innvendig ultralyd, og da er det merkelig hvis han ikke har målt hvor stor den var. Er du like forvirret etter å ha snakket med legen, hadde jeg bestilt time hos en annen.

Jeg har selv hatt en stooooor cyste som måtte opereres bort. Hos meg var det gått så langt at jeg måtte ta eggstokken og egglederen også. Det skjer visst noe med at den tvinner seg rundt (i visse tilfeller) og at eggstokken "dør" på en måte. Det er visst vanlig at det gjør veldig vondt, men jeg merket ikke noen ting. Ble oppdaget ved en tilfeldighet.

Det at legen var så lite interessert kan bety at han regner med at den går bort av seg selv. Det er ikke alle som blir kontrollert senere hvis ikke cysten er så stor, da de fleste går bort av seg selv. Men siden du fikk så lite informasjon og sikkert er veldig usikker, ville jeg først jeg kontaktet legen du var hos og spurt om det du lurer på (skriv ned på forhånd). Jeg regner med at han så cysten vha innvendig ultralyd, og da er det merkelig hvis han ikke har målt hvor stor den var. Er du like forvirret etter å ha snakket med legen, hadde jeg bestilt time hos en annen.

Da cysten min ble oppdaget hadde jeg brukt p-piller i to år. Og cysten skal jo ikke oppstå da siden man ikke har eggløsning, så hvem vet hvor lenge den har vært der. Ved en vanlig gu (uten innvendig ultralyd) er det ikke alltid de oppdages av legen hvis de er små.

Eller at det av en eller annen grunn (oppkast, glemt pille) har kommet en eggløsning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...