Gå til innhold

Stole på seg selv?

Gjest Ei som gjerne vil være glad igjen

Anbefalte innlegg

Hvordan i all verden skal man overbevise seg selv om at man kan stole på seg selv?

Jeg har PTSD etter langvarig og alvorlig livstruende traume, og har store problemer med å stole på meg selv og mine avgjørelser. Det er så utrolig frustrerende! Jeg klarer til og med å vri ting jeg har konkrete beviser på til å bli et "produkt av min fantasi" og ikke noe reelt... Siden jeg er avhengig av støtte fra mange for å hjelpe meg med alt fra rettslige skritt til det helt hverdagslige, synes jeg det er forferdelig å framstå som en person de ikke kan stole på. Det er iallefall slik jeg føler det selv - jeg stoler jo ikke på meg selv, så hvorfor skal de gjøre det?

Åhhh, jeg føler jeg er på vei til å bli gal! Jeg er så sliten...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255456-stole-p%C3%A5-seg-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er sliten, og det er meget forståelig!

Men kanskje du dømmer deg for hardt? Dessuten, hvorfor skulle ikke folk stole på / ha tillit til deg? Det høres ut som om du har dårlig selvfølelse, og det synes jeg er sørgelig - for det er sååå vondt!

Ikke at det har noe med saken å gjøre kanskje, men det sies at hvis du selv fremstår som selvsikker (mulig du kan late som?), så smitter det over på omgivelsene. De vil sansynlig også se anderledes på deg, se deg som selvsikker, trygg og troverdig!

Ja, du er sliten, og det er meget forståelig!

Men kanskje du dømmer deg for hardt? Dessuten, hvorfor skulle ikke folk stole på / ha tillit til deg? Det høres ut som om du har dårlig selvfølelse, og det synes jeg er sørgelig - for det er sååå vondt!

Ikke at det har noe med saken å gjøre kanskje, men det sies at hvis du selv fremstår som selvsikker (mulig du kan late som?), så smitter det over på omgivelsene. De vil sansynlig også se anderledes på deg, se deg som selvsikker, trygg og troverdig!

Hvordan blir man selvsikker hvis en ikke er det?

Hvordan kan en late som,-når en ikke vet hvordan det er å være selvsikker?

Jeg selv er veldig usikker,-så jeg skulle gjerne ha visst dette....

Hvordan blir man selvsikker hvis en ikke er det?

Hvordan kan en late som,-når en ikke vet hvordan det er å være selvsikker?

Jeg selv er veldig usikker,-så jeg skulle gjerne ha visst dette....

Det er akkurat det jeg tenker på: det går jo ikke an å være selvsikker, ikke en gang tilsynelatende, når det er uungåelig at det skinner igjennom at jeg ikke stoler på meg selv!

Tro meg, jeg har prøvd taktikken med å være nesten overdrevent pågående i diskusjoner for å understreke at jeg er sikker på meg selv, men det hjelper så lite når jeg neste dag må spørre "hva sa jeg egentlig i går?" fordi jeg ikke husker det. Det er flaut, og det gjør meg veldig usikker.

Kombinasjonen av å ha vedvarende hukommelsessvikt og lav selvtillit er dårlig når man prøver å opprettholde et "normalt" ytre ovenfor alle som jeg ikke vil at skal vite at jeg har PTSD....

Det er akkurat det jeg tenker på: det går jo ikke an å være selvsikker, ikke en gang tilsynelatende, når det er uungåelig at det skinner igjennom at jeg ikke stoler på meg selv!

Tro meg, jeg har prøvd taktikken med å være nesten overdrevent pågående i diskusjoner for å understreke at jeg er sikker på meg selv, men det hjelper så lite når jeg neste dag må spørre "hva sa jeg egentlig i går?" fordi jeg ikke husker det. Det er flaut, og det gjør meg veldig usikker.

Kombinasjonen av å ha vedvarende hukommelsessvikt og lav selvtillit er dårlig når man prøver å opprettholde et "normalt" ytre ovenfor alle som jeg ikke vil at skal vite at jeg har PTSD....

Hva er PTSD?

Annonse

Hva er PTSD?

PTSD er Post Traumatisk Stress lidelse, noe man kan oppleve som en kraftig etterreaksjon på en svært traumatisk og livstruende hendelse. Ofte får man også andre lidelser som angst, depresjon og fobier samtidig. Man kan oppleve flash-backs av traumet, som f.eks. mareritt, og hukommelsestap, søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, skvettenhet, muskelkramper, humørsvigninger.

Det stilles som kriterium at traumet må ha vært av livstruende karakter, som en katastrofe utløst av f.eks naturkrefter eller andre mennesker (krig, gisselsituasjoner, vold ++)

Ikke noe småtterier altså... Fryktelig slitsomt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...