Ådne Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hei.Etter eksamen for noen dager siden fikk jeg kraftig hodepine. Det var som om et garn strammet rundt hele hodet. Jeg tar studie (33 %) ved siden av full jobb ( sitter 95 % foran pc). Skal legge til at vi har veldig stor belastning denne høsten i jobbsituasjon.Har videre hatt vondt i ryggstrekkerne og delvis litt i nakken. Jeg er i god form og jogger 4-5 ganger pr uke. Av fastlegen fikk jeg voltaren. Nå er det slik at jeg også har hatt et par tilfeller at en fornemmelse av å besvime uten at dette har skjedd. Blir engstelig når dette skjer og pulsen stiger. Pr i dag kjennes det ut som det sitter strammeskruer bak ørene som drar sammen skinnet rundt hodet, med tendens til susing i ørene. JEg har ikke like store smerter som første dagen. Jeg er også litt nummen i 2 fingre på venstre hånd (ingen prikking), og litt utilpass i magen. Utover det å massere m varmesalve, så er mitt spm om tips til behandling, hvor lenge dette vil stå på, videre oppfølging fra lege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255725-stresshodepine/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Du venter vel sikkert på svar fra legen her inne, men jeg tar sjansen på å komme med noen synspunkter i mens: Det høres ut til at du er overbelastet og overanstrengt. Alle de symptomene du nevner kan henge sammen med dette. Press fra både jobb og studier over tid kan gi kroppslige og mentale symptomer på sikt, og særlig dersom man i tillegg ikke får tatt seg inn igjen skikkelig med hvile og god/riktig ernæring. Svimmelhet og besvimelsestendens kan komme fra stramme nakkemuskler, det samme gjelder hodepine og numne fingre. Stress påvirker dessuten magen og kan gi ulike symptomer fra svie, luft, uregelmessig avføring, kvalme. +++ Det kan være aktuelt å ta bilder av nakken for å utelukke at prolapser, slitasje eller annet skjelettmessig er årsak, men som oftest finner man ingenting fordi plagene er muskulære. Forutsatt at plagene har muskulær årsak finnes det dessverre ingen god "hokus-pokus" behandling. Avspenningsøvelser, redusert belastning, tilretteleggelse av arbeidsforhold, fysisk aktivitet med både styrke og kondisjon er stort sett de anbefalingene som gis. Eventuelt trening tilrettelagt av fysioterapeut. Psykomotorisk fysioterapi kan også være aktuelt. Ved vedvarende spenningshodepine kan en liten dose av et tricyklisk antidepressiva gitt om kvelden ha effekt. Triggerpunkter i nakke/ryggmuskulatur kan gi smerter både lokalt og med utstråling. Dette kan behandles med smertestillende injeksjoner eller akupunktur for å løse opp "knutene". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255725-stresshodepine/#findComment-2029489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det høres ut som en klassisk stresshodepine det du beskriver. Sannsynligvis har slik hodepine sammenheng med stive nakkemuskler. Men nummenheten i fingrene KAN være tegn på en litt mer alvorlig nakkeskade; et lite prolaps; bukende mellomvirvelskive. En slik skive buker bakover og kan klemme på nerven ut i hånden. Årsak til den bukende skiven kan være uheldig sittestilling med mye krum/anspent nakke. Behandling bør innvolvere fysioterapi; du bør lære øvelser som strekker nakken og gir bedre plass for nerven. Såkalt SET-terapi; der du trener de dype nakkemusklene i et spesielt slyngeapparat som de fleste fysioterapeuter har, vil også være gunstig. Siden du hadde "nærbesvimelser" synes jeg at blodtrykket ditt bør sjekkes. Vanlige blodprøver også. Dersom du ikke gradvis bedres, vil sykmelding kunne bli aktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/255725-stresshodepine/#findComment-2034365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.