Gå til innhold

Spørsmål om ekstraslag eller når hjertet hopper over et slag...


mammanito

Anbefalte innlegg

Som dere tidligere har sett har jeg i en periode vært plaget med økende ekstraslag, ikke av alvorlig art tydeligvis da, har hatt en fin periode nå, men det begynte på igjen i dag. Det jeg merket i dag var at mens jeg målte pulsen og fikk ekstraslag, kjentes det ut som om hjertet hoppet over et slag... det var litt skummelt... 

Noen som har erfaring med det? Jeg burde kanskje oppsøkt lege, 

men jeg føler at jeg da bare vil få høre at det er helt normalt, at de fleste har ekstraslag, men ikke merker det. Jeg får det ganske tydelig, som et støt eller at luften går ut av meg, helt plutselig ut av det blå. Nå har jeg det ganske hyppig i kveld, omtrent annethvert minutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som dere tidligere har sett har jeg i en periode vært plaget med økende ekstraslag, ikke av alvorlig art tydeligvis da, har hatt en fin periode nå, men det begynte på igjen i dag. Det jeg merket i dag var at mens jeg målte pulsen og fikk ekstraslag, kjentes det ut som om hjertet hoppet over et slag... det var litt skummelt... 

Noen som har erfaring med det? Jeg burde kanskje oppsøkt lege, 

men jeg føler at jeg da bare vil få høre at det er helt normalt, at de fleste har ekstraslag, men ikke merker det. Jeg får det ganske tydelig, som et støt eller at luften går ut av meg, helt plutselig ut av det blå. Nå har jeg det ganske hyppig i kveld, omtrent annethvert minutt. 

Jeg har forøvrig hjertesykdom i familien, både hjerteinfarkt og medfødt klaffefeil... (morsside hos mennene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hjertet "hopper over slag" er ekstrasystoler og det er HELT normalt. Men det kan skape ganske mye angst hvis du bekymrer deg for det, og det skaper mer ekstrasystoler og enda mer angst, osv.

 

Det eneste som skjer er at et annet punkt i hjertet enn sinusknuten blir "irritert" av adrenalin og fyrer en impuls for tidlig. Se for deg et hjerteslag som et brett domino som heves og felles hvert sekund. Det som skjer med et ekstraslag er bare at en brikke som ikke er startbrikken detter for tidlig. Hjertet lader seg alltid opp som det skal etter et ekstraslag, og det kan ikke stoppe av det.

 

Ekstraslag kan variere voldsomt fra dag til dag og følger som regel stressnivået. Min mor kan ha dager uten ekstraslag, og dager med 5-10.000 stk pr dag. Jeg kan også ha ganske mange enkelte dager, og lange perioder uten at jeg merker noe til dem.

 

Tenk på at ekstraslag er et vanlig normalfenomen som alle mennesker har. Det kan ikke føre til noe verre, som hjerterytmeforstyrrelser eller hjerteinfarkt eller hjertestans. 99,9% sikkert er årsaken bare stress og engstelse. 

 

Hvis du har puls på 60 og merker et ekstraslag, så er det ikke "farligere" enn at du et kort øyeblikk hadde en puls på 120 (i 2 hjerteslag). Som du vet, så tåler hjertet veldig fint en puls på 120 og langt mer enn det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere tidligere har sett har jeg i en periode vært plaget med økende ekstraslag, ikke av alvorlig art tydeligvis da, har hatt en fin periode nå, men det begynte på igjen i dag. Det jeg merket i dag var at mens jeg målte pulsen og fikk ekstraslag, kjentes det ut som om hjertet hoppet over et slag... det var litt skummelt... 

Noen som har erfaring med det? Jeg burde kanskje oppsøkt lege, 

men jeg føler at jeg da bare vil få høre at det er helt normalt, at de fleste har ekstraslag, men ikke merker det. Jeg får det ganske tydelig, som et støt eller at luften går ut av meg, helt plutselig ut av det blå. Nå har jeg det ganske hyppig i kveld, omtrent annethvert minutt. 

JEG HAR DET! 

Hater det og er livredd. Har utviklet angst pga det og flere ting. Din beskrivelse av det satte ord på akkurat hvordan min føles. Men kan slike ekstrasystoler komme mange ganger på rad. En gang skjedde noe rart, jeg satt litt bøyd i senga og skulle til å lukke pcen. Da kjente jeg det komme, sånn at den slo mange ekstra på en gang, som du beskriver det at det er støt og luften går ut av deg, det hoppet liksom inni brystet, og så ble jeg svimmel (mest sannsynlig pga angsten) men dette var skummelt. Jeg fikk angst anfall etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG HAR DET! 

Hater det og er livredd. Har utviklet angst pga det og flere ting. Din beskrivelse av det satte ord på akkurat hvordan min føles. Men kan slike ekstrasystoler komme mange ganger på rad. En gang skjedde noe rart, jeg satt litt bøyd i senga og skulle til å lukke pcen. Da kjente jeg det komme, sånn at den slo mange ekstra på en gang, som du beskriver det at det er støt og luften går ut av deg, det hoppet liksom inni brystet, og så ble jeg svimmel (mest sannsynlig pga angsten) men dette var skummelt. Jeg fikk angst anfall etter det. 

 

Ja, ekstrasystoler kan komme mange ganger på rad. Det er fortsatt helt ufarlig. Noen mennesker har bigemini (det vil si at annethvert slag er et ekstraslag) som en normalrytme for hjertet, til og med.

 

Et ekstraslag er like ufarlig som et vanlig hjerteslag, selv om det kan føles ekkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ekstrasystoler kan komme mange ganger på rad. Det er fortsatt helt ufarlig. Noen mennesker har bigemini (det vil si at annethvert slag er et ekstraslag) som en normalrytme for hjertet, til og med.

 

Et ekstraslag er like ufarlig som et vanlig hjerteslag, selv om det kan føles ekkelt. 

Jeg har hatt noen få dager der jeg har vært fin, så har jeg fått det igjen... sikkert stressrelatert. I går kveld føltes det som jeg hadde en pause/ekstraslag omtrent hvert minutt, så det var slitsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt noen få dager der jeg har vært fin, så har jeg fått det igjen... sikkert stressrelatert. I går kveld føltes det som jeg hadde en pause/ekstraslag omtrent hvert minutt, så det var slitsomt. 

 

 

Hvis dette er plagsomt og gir deg bekymringer, det virker slik, er det verdt å vurdere betablokker.

 

Ellers vet du sikkert at nikotin og koffein forverrer tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg var plaget med et en periode hvor jeg hadde mye angst og var deprimert. Hjertet hoppet liksom over et slag føltes det som, og så "gadunk" et hardere slag igjen, og sånn holdt det på i timesvis..

Jeg ble veldig engstelig og fikk 24 t EKG-registrering hvor det ikke var registreret et eneste ekstraslag! 

Dette gjorde at jeg ble veldig oppmerksom på hjerteslagene hele tiden og det var veldig ubehagelig.

Men det gikk over av seg selv og nå har jeg ikk hatt det på 15¨!! Så jeg tror det var i forbindelse med mye angst jeg fikk det.



Anonymous poster hash: 0bffd...da7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte pulsen mens jeg har hatt det, og kjent at pulsen forsvant over 1-2 slag, noen sekunder... tok ikke tiden, men første gangen jeg kjente dette fikk jeg panikk og løp opp av sofaen og åpna verandadøra for å få luft, trodde hjertet hadde stoppet. Men nå kjenner jeg at det varer bare noen sekunder og jeg kjenner ikke noe ubehag i forbindelse med dette, annet enn at jeg av og til skvetter litt, det kommer så brått enkelte dager, det er spesielt etter karbohydratrike måltider jeg kjenner det eller når jeg har spist for meget.

Tidlig på dagen før jeg har spist frokost kjenner jeg det sjeldent. Har ikke merket noen forskjell i om jeg drikker kaffe eller ei, drikker heller ikke så meget, maks 2 kopper per dag.

Da jeg var gravid var jeg plaget med hjertebank og høy puls, opp i 85-116, dette kom når jeg satt i ro og var meget ubehagelig, men jeg hadde ikke følelsen av ekstraslag og pauser som jeg har nå.

Nå når jeg har målt pulsen har denne vært normal, og det har kommet uten forvarsel når jeg har vært helt avslappa og ikke vært utsatt for noe stress eller angst. Men merker at jeg får det hyppigere om ungene maser og skriker, dvs når jeg blir stresset, litt som leamus etter stress....

Det var en gang i forfjor jeg målte blodtrykk med elektronisk blodtrykksapparat som registrerer puls og blodtrykk jeg hadde litt høyt trykk og fikk "alarm" på ekstrasystole, jeg merket ikke noe til ekstrasystolen selv da, så gjorde jo ikke noe med det. Før dette hadde jeg et anfall der jeg skulle spise og ble skikkelig rar i kroppen, føltes tungt å puste og hjertet gikk i hundre, fikk rett og slett angstanfall tror jeg, de rundt meg ble jo redde og trodde det var alvorlig... har ikke hatt flere slike anfall heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte pulsen mens jeg har hatt det, og kjent at pulsen forsvant over 1-2 slag, noen sekunder... tok ikke tiden, men første gangen jeg kjente dette fikk jeg panikk og løp opp av sofaen og åpna verandadøra for å få luft, trodde hjertet hadde stoppet. Men nå kjenner jeg at det varer bare noen sekunder og jeg kjenner ikke noe ubehag i forbindelse med dette, annet enn at jeg av og til skvetter litt, det kommer så brått enkelte dager, det er spesielt etter karbohydratrike måltider jeg kjenner det eller når jeg har spist for meget.

Tidlig på dagen før jeg har spist frokost kjenner jeg det sjeldent. Har ikke merket noen forskjell i om jeg drikker kaffe eller ei, drikker heller ikke så meget, maks 2 kopper per dag.

Da jeg var gravid var jeg plaget med hjertebank og høy puls, opp i 85-116, dette kom når jeg satt i ro og var meget ubehagelig, men jeg hadde ikke følelsen av ekstraslag og pauser som jeg har nå.

Nå når jeg har målt pulsen har denne vært normal, og det har kommet uten forvarsel når jeg har vært helt avslappa og ikke vært utsatt for noe stress eller angst. Men merker at jeg får det hyppigere om ungene maser og skriker, dvs når jeg blir stresset, litt som leamus etter stress....

Det var en gang i forfjor jeg målte blodtrykk med elektronisk blodtrykksapparat som registrerer puls og blodtrykk jeg hadde litt høyt trykk og fikk "alarm" på ekstrasystole, jeg merket ikke noe til ekstrasystolen selv da, så gjorde jo ikke noe med det. Før dette hadde jeg et anfall der jeg skulle spise og ble skikkelig rar i kroppen, føltes tungt å puste og hjertet gikk i hundre, fikk rett og slett angstanfall tror jeg, de rundt meg ble jo redde og trodde det var alvorlig... har ikke hatt flere slike anfall heldigvis.

 

For det første, slike automatiske blodtrykksmålere gir ikke bare "alarm" på ekstraslag, de kan også gjøre det på vanlig sinusarytmi (at pulsen blir noe raskere ved innpust og roligere ved utpust). Slike "alarmer" kan du i prinsippet overse helt.

 

Angstanfallet du snakker om kan jo skyldes alt og ingenting. Men det er ekstra vanlig dersom du har lavt blodsukker (før måltider). Da får du ekstra adrenalin i kroppen for å frigjøre sukker fra muskulaturen, det er en naturlig mekanisme kroppen har og ingenting å uroe seg for :)

 

Som jeg sa tidligere så er det relativt tilfeldig når du får ekstraslag. Min egen erfaring er at de oftere kommer dersom pulsen er lav og du har noe stress i kroppen. Det er nemlig slik at lavere puls gir lengre "fase" mellom hjerteslagene hvor slike ekstraslag kan dukke opp.

 

Om du har null, ett, ti eller hundre ekstraslag i timen har ingen betydning. Som sagt er de ikke farligere enn vanlige hjerteslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, nå har jeg vært så og si anfallsvis noen dager, trente litt styrke for noen dager siden og har ikke kjent noe etter det.... kan det ha noe å si? :D Har også begrenset sukker inntak :)

Fikk så vidt noe tendens i går kveld pga jeg var litt stresset, men det roet seg heldigvis... bittelitt antydning i dag og, men kjenner jeg er veldig sliten. I går og i dag hadde jeg en periode med svimmelhet, på kvelden i går så måtte legge meg tidlig, og i dag før lunsj... (antakelig pga lavt blodsukker, noe det ikke var i går, for da hadde jeg spist middag en stund i forkant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, nå har jeg vært så og si anfallsvis noen dager, trente litt styrke for noen dager siden og har ikke kjent noe etter det.... kan det ha noe å si? :D Har også begrenset sukker inntak :)

Fikk så vidt noe tendens i går kveld pga jeg var litt stresset, men det roet seg heldigvis... bittelitt antydning i dag og, men kjenner jeg er veldig sliten. I går og i dag hadde jeg en periode med svimmelhet, på kvelden i går så måtte legge meg tidlig, og i dag før lunsj... (antakelig pga lavt blodsukker, noe det ikke var i går, for da hadde jeg spist middag en stund i forkant).

 

Trening er alltid bra for ekstraslag (foruten; ikke tren kondisjon når du er syk - det kan så absolutt forverre ting).

 

Det viktigste du gjør er å ikke "bestemme deg" for å aldri ha ekstraslag - akkurat som du ikke skal bestemme deg for å aldri ha angst eller nedstemthet eller slike ting. Ekstraslag er et normalfenomen som du bare kan la være der. Som sagt, det finnes ikke "gode" eller "dårlige" perioder hva angår ekstraslag. Med mindre du har tjue tusen av de i døgnet kan du bare la de være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte pulsen mens jeg har hatt det, og kjent at pulsen forsvant over 1-2 slag, noen sekunder... tok ikke tiden, men første gangen jeg kjente dette fikk jeg panikk og løp opp av sofaen og åpna verandadøra for å få luft, trodde hjertet hadde stoppet. Men nå kjenner jeg at det varer bare noen sekunder og jeg kjenner ikke noe ubehag i forbindelse med dette, annet enn at jeg av og til skvetter litt, det kommer så brått enkelte dager, det er spesielt etter karbohydratrike måltider jeg kjenner det eller når jeg har spist for meget.

Tidlig på dagen før jeg har spist frokost kjenner jeg det sjeldent. Har ikke merket noen forskjell i om jeg drikker kaffe eller ei, drikker heller ikke så meget, maks 2 kopper per dag.

Da jeg var gravid var jeg plaget med hjertebank og høy puls, opp i 85-116, dette kom når jeg satt i ro og var meget ubehagelig, men jeg hadde ikke følelsen av ekstraslag og pauser som jeg har nå.

Nå når jeg har målt pulsen har denne vært normal, og det har kommet uten forvarsel når jeg har vært helt avslappa og ikke vært utsatt for noe stress eller angst. Men merker at jeg får det hyppigere om ungene maser og skriker, dvs når jeg blir stresset, litt som leamus etter stress....

 

Akkurat det skjedde med meg en gang for to år siden det du sier med pulsen. Jeg løp ut flere ganger for luft. Men det er vel bare en normal ekstrasystole elelr hva det heter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det skjedde med meg en gang for to år siden det du sier med pulsen. Jeg løp ut flere ganger for luft. Men det er vel bare en normal ekstrasystole elelr hva det heter

Ja, det er litt skremmende.... Noe jeg lurer på - er om hjertet stanser, om hjernen kan være aktiv noen minutter etter det, slik at man kan få med seg at hjertet har stanset og tenker - å nei, nå dør jeg? Men regner med man "svimer av" når/om hjertet stanser? noen som vet? Det var i alle fall en tanke jeg fikk der og da, derfor jeg fikk panikk..... nå ler dere sikkert av meg hehe :) Men en god nyhet i alle fall - jeg har vært anfallsvis en god stund nå :) Og tenkte å begynne å trene og leve sunt. har levd litt sunnere denne uken, men noen utskeielser har det vært. Merker jeg ikke tåler sukker så godt lenger, blir rett og slett uvel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt skremmende.... Noe jeg lurer på - er om hjertet stanser, om hjernen kan være aktiv noen minutter etter det, slik at man kan få med seg at hjertet har stanset og tenker - å nei, nå dør jeg? Men regner med man "svimer av" når/om hjertet stanser? noen som vet? Det var i alle fall en tanke jeg fikk der og da, derfor jeg fikk panikk..... nå ler dere sikkert av meg hehe :) Men en god nyhet i alle fall - jeg har vært anfallsvis en god stund nå :) Og tenkte å begynne å trene og leve sunt. har levd litt sunnere denne uken, men noen utskeielser har det vært. Merker jeg ikke tåler sukker så godt lenger, blir rett og slett uvel. 

 

Nei, får du hjertestans besvimer du i løpet av få sekunder.

 

Men heldigvis er det nå slik at verken ekstraslag eller panikkangst fører til hjertestans :) Hjertestans forekommer ved store hjerteinfarkt eller unntaksvis ved alvorlige medfødte hjertesykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...