Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 45 år og har hatt hormonspiral i 5 år pga store blødninger (og som prevensjon). Den har også hjulpet meg mot en svært kraftig PMS. Spiralen skal altså byttes nå, og jeg lurer på om det er fornuftig og ta noen måneders pause for å kjenne hvordan kroppen min er? Eller er det beste å sette inn en ny spiral med en gang?

Med hormonspiralen har jeg hatt lite og uregelmessig mens, men nå tror jeg i tillegg at jeg er begynt å hoppe over og har litt hetetokter. Vil derfor gjerne finne ut om jeg er kommet i overgangsalderen.

Men:

1) Hvis jeg tar den ut i 3–4 måneder, vil jeg da få de samme bivirkningene som da spiralen var ny? Småblødninger, vektøkning etc. etc.?

2) Jeg gikk opp 5 kg da jeg satte inn spiralen, disse har jeg aldri klart å få av meg. Er muligheten større når jeg har tatt den ut?

3) Har det noen hensikt å la kroppen hvile fra hormonpåvirkningen, eller forstyrrer det bare syklusen så alt blir kaos?

4) Jeg har litt høyt blodtrykk. Kan hormonspiralen ha noen innvirkning på blodtrykket? Det betyr vel at jeg ikke bør ta østrogen?

Snart menopause

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255819-snart-menopause-og-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ønsker å bruke østrogen (ved uttalte hetetokter) er det en god ide å beholde hormonspiralen som inneholder hormonet gestagen som gis for å beskytte livmoren mot østrogenets virkning og så bruke rent østrogen i form av plaster eller tabletter. Det ser ut som kombinasjonen av østrogen og gestagen som tabletter øker risikoen for brystkreft, mens østrogen gitt uten gestagen (eller gestagen i livmoren som en spiral) ikke har slik effekt eller liten effekt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ønsker å bruke østrogen (ved uttalte hetetokter) er det en god ide å beholde hormonspiralen som inneholder hormonet gestagen som gis for å beskytte livmoren mot østrogenets virkning og så bruke rent østrogen i form av plaster eller tabletter. Det ser ut som kombinasjonen av østrogen og gestagen som tabletter øker risikoen for brystkreft, mens østrogen gitt uten gestagen (eller gestagen i livmoren som en spiral) ikke har slik effekt eller liten effekt.

Hormonspiralen kan sitte i 7 år mener ekspertene. Alderen tilsier at det ikke betyr noe om prevensjonseffekten blir litt redusert, og effekt på blødningene kan du selv registrere. Med hensyn til dine spørsmål:

1. sannsynligvis, ikke minst fordi du er blitt eldre og hvis du ikke er kommet til menopausen (siste menstruasjon), kan det være større grad av uregelmessighet med dine egne hormoner og effekten av hormonspiralen er ute etter få dager, men det kan ta måneder før den har kontroll med livmorslimhinnen og i den mellomliggende tid kan det bli småblødninger som du tidligere har merket.

2. Vektøking er en uvanlig bivirkning. Hvis det er spiralen, vil det går bort i løpet av noen uker.

3. Jeg ville beholde spiralen, den kan hjelpe igjennom det virvar med blødninger som kan forekomme i overgangsalderen.

4. Jeg tror ikke hormonspiralen øker blodtrykket, og det er uvanlig med østrogen. Forhøyet blodtrykk er ikke grunn til å fraråde østrogen. Kanskje østrogenplaster er å foretrekke da nedbrytningen går ’utenom’ leveren, det kan være en fordel

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...