Gå til innhold

Har de så få skuespillere i Danmark?

Babette

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle se den danske thrilleren som avsluttes på Nrk i dette nu.

Men jeg slo av. Greit nok at Palle fra Krøniken var journalist og kollega med Jens Otto Krag.

Men da det viste seg at han var gift med Anna Phil, og at faren hennes også plutselig var journalist og den klarsynte advokaten fra Forsvar dukket opp - da ble det rett og slett for mye å fordøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo samme driten i Norge. De samme folka i nesten alt som er av film.

Men jeg har ikke lagt merke til de samme folka igjen og igjen når jeg ser dansk film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo samme driten i Norge. De samme folka i nesten alt som er av film.

Men jeg har ikke lagt merke til de samme folka igjen og igjen når jeg ser dansk film.

Jeg synes ikke det er fullt så ille her i landet, men Axel Henie er en gjenganger i nyere norske filmer. Også han med stavangerdialekt jeg ikke husker navnet på i farten.

I Danmark er det 8-10 skuespillere som er med i det meste som er av filmer og TV-serier, har jeg inntrykk av. Jeg har også sett noen dogmefilmer der et ensemble på 4-6 skuespillere gikk igjen i samtlige. Da blir det litt forstyrrende. Visst er de knallgode skuespillere, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ke?

Du nå følge med på televisjonen, flisa. Ikke bare stryke juleduker.

Anna Phil var en serie som gikk på TV2, og Krøniken gikk på Nrk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er fullt så ille her i landet, men Axel Henie er en gjenganger i nyere norske filmer. Også han med stavangerdialekt jeg ikke husker navnet på i farten.

I Danmark er det 8-10 skuespillere som er med i det meste som er av filmer og TV-serier, har jeg inntrykk av. Jeg har også sett noen dogmefilmer der et ensemble på 4-6 skuespillere gikk igjen i samtlige. Da blir det litt forstyrrende. Visst er de knallgode skuespillere, men likevel.

Krisfoffer Joner.

Den fyren er jeg drittlei. Han er i alt. Hennie også. Og han sjefsgym-fyren i Uno. Ja, og han fyren alle dere kvinner elsker synet av. Pluss han fyren som spiller i Uro.

Hmmm, da har jeg vel egentlig nevnt 90 % av skuespillerne i norsk film. :)

De danske dogme-filmene du sikter til: Det er ikke Festen og de to andre filmene i den serien? Jeg har ikke sett mer enn en av dem, men antar det bevisst er valgt samme skuespillere i alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du nå følge med på televisjonen, flisa. Ikke bare stryke juleduker.

Anna Phil var en serie som gikk på TV2, og Krøniken gikk på Nrk.

AHA! på den måten! :) *stryke juleduker - lermegihjæl*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisfoffer Joner.

Den fyren er jeg drittlei. Han er i alt. Hennie også. Og han sjefsgym-fyren i Uno. Ja, og han fyren alle dere kvinner elsker synet av. Pluss han fyren som spiller i Uro.

De danske dogme-filmene du sikter til: Det er ikke Festen og de to andre filmene i den serien? Jeg har ikke sett mer enn en av dem, men antar det bevisst er valgt samme skuespillere i alle tre.

Ja, Festen er en av dem. Og jeg tror også at skuespillergjenbruken er tilsiktet, men det blir litt rart likevel at de går igjen. Det samme gjenget forekommer også i en del TV-serier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisfoffer Joner.

Men hvem er det alle kvinner elsker? Trond Espen Seim, kanskje? Jeg er helt i mot at han spiller Varg Veum. Det blir helt feil. Feil dialekt, feil alder, feil utseende og feil type.

Veum er en forsoffen bergenser i slutten av 40-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er det alle kvinner elsker? Trond Espen Seim, kanskje? Jeg er helt i mot at han spiller Varg Veum. Det blir helt feil. Feil dialekt, feil alder, feil utseende og feil type.

Veum er en forsoffen bergenser i slutten av 40-årene.

Jupp. Seim.

At han spiller Varg Veum er intet annet enn skandale, men det sier alt om norsk film.

Sånn sett er det ikke sjokkerende.

Jeg finner det merkelig at Staalesen går med på dette vannviddet. Han må vel ha hatt noe å si om den saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Seim.

At han spiller Varg Veum er intet annet enn skandale, men det sier alt om norsk film.

Sånn sett er det ikke sjokkerende.

Jeg finner det merkelig at Staalesen går med på dette vannviddet. Han må vel ha hatt noe å si om den saken?

Man skulle tro at Staalesen har hatt et ord med i laget, men han kan umulig ha godkjent dette.

Når det gjelder dialekter, er det mange skuespillere som har et stort repertoar, men Seim skal visstnok ha fått lov til å snakke østlandsk i rollen. Jeg sier som Prozak: Bah!

Nå har riktignok både Bjørn Sundquist og Reidar Sørensen snakket nordnorsk i roller som henholdsvis Konrad Sejer (Karin Fossum)og Cato Isaksen (Unni Lindell), men disse var aldri så profilert som østlendinger i bøkene som Varg Veum er som bergenser, så det gjorde ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at Staalesen har hatt et ord med i laget, men han kan umulig ha godkjent dette.

Når det gjelder dialekter, er det mange skuespillere som har et stort repertoar, men Seim skal visstnok ha fått lov til å snakke østlandsk i rollen. Jeg sier som Prozak: Bah!

Nå har riktignok både Bjørn Sundquist og Reidar Sørensen snakket nordnorsk i roller som henholdsvis Konrad Sejer (Karin Fossum)og Cato Isaksen (Unni Lindell), men disse var aldri så profilert som østlendinger i bøkene som Varg Veum er som bergenser, så det gjorde ikke så mye.

Sant. Det er ikke mulig å se Veum som noe annet enn bergenser. Ei heller som en damemagnet i trettiårene.

Kanskje Staalsen i utgangspunktet ikke var interessert i filmplanene, og derfor forsøkte å distansere den virkelige Veum fra film-Veum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Krisfoffer Joner.

Gi deg, da. Kristoffer Joner er litt overeksponert, men han er da vitterligen den beste filmskuespillerfyren vi har her til lands...

Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi deg, da. Kristoffer Joner er litt overeksponert, men han er da vitterligen den beste filmskuespillerfyren vi har her til lands...

Så det så!

Som flertallet av de "store" navnene i norsk film hadde Kristoffer Joner også gjort seg best på en teaterscene.

De dyktigste skuespillerne i norsk film er de ingen av oss kjenner navnene på, som figurerer i mindre film, og som ikke er utdannet på teaterhøyskolen og derfor oppfører seg nøyaktig så teatralsk på film som vi forventer at skuespillere gjør på en scene.

De færreste i norsk film har evner nok til å spille menneskelige. Du ser at de spiller.

Du ser ikke at en god skuespiller spiller.

Joner var grei som ustabil i Detektor, nettopp fordi rollen hans var å være ustabil.

Men når han skal spille normalt menneske kommer han til kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner også halve Krøniken i spillefilmen "Italiensk for begynnere".

Når jeg legger merke til sånt, er det høy grad av gjenbruk. Jeg er elendig til å kjenne igjen folk, enten det er skuespillere eller RL.

Jeg er forøvrig helt enig med deg når det gjelder Varg Veum. Han er ingen østlending med godt utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke er det at det er så få av dem,- men det at de faktisk er så gode (både skuespillerne, filmene og seriene) at man husker dem litt lenger...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Det er ikke mulig å se Veum som noe annet enn bergenser. Ei heller som en damemagnet i trettiårene.

Kanskje Staalsen i utgangspunktet ikke var interessert i filmplanene, og derfor forsøkte å distansere den virkelige Veum fra film-Veum?

Jeg er enig i at Veum ikke er noen damemagnet, men han bruker å feie over de av sine kvinnelige samarbeidspartnere som er i passende alder etc. Forutsatt at han ikke sikter for høyt, har han hell i sex, men kjærligheten fikser han heller dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...