Gjest søke råd hos psykolog Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Jeg vil så gjerne hjelpe min voksne datter, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Det er veldig vanskelig. Jeg tror at hun trenger psykiatrisk hjelp. Vet noen om en psykolog vil snakke med en mor om et voksent barn, eller vil dette bare bli sett på som "innblanding" i noe jeg ikke har noe med? Jeg tenkte bare på å få snakket med noen som hadde kunnskap om slike ting, og som kunne råde meg vedr. å få henne til å søke hjelp. 0 Siter
Zanina Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Du kan så absolutt søke råd. Første steg ville være legen din. Uttrykk din bekymring for din datter, og be om henvisning! Er ikke legen enig i din bekymring kan du be om second oppinion. Som betyr at du kan be en annen lege om råd. Veldig vanskelig for en pårørernde å komme rett til psykolog eller psykiatiker utenom legen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Jeg har ukentlig telefoner fra foreldre som vil søke råd vedr sine barn. Ja, du kan spørre en psykolog :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Du kan så absolutt søke råd. Første steg ville være legen din. Uttrykk din bekymring for din datter, og be om henvisning! Er ikke legen enig i din bekymring kan du be om second oppinion. Som betyr at du kan be en annen lege om råd. Veldig vanskelig for en pårørernde å komme rett til psykolog eller psykiatiker utenom legen. Unødvendig å bli henvist for dette. Slikt kan en ta på telefonen. 0 Siter
Zanina Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Unødvendig å bli henvist for dette. Slikt kan en ta på telefonen. Og hvem ringer man til da? Tusenvis av mødre venter på slike svar! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Og hvem ringer man til da? Tusenvis av mødre venter på slike svar! Under 18: Den Barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikk en sogner til. Over 18: DPS/voksenpsyk poliklinikk 0 Siter
Zanina Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Under 18: Den Barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikk en sogner til. Over 18: DPS/voksenpsyk poliklinikk Og der forventer du at vi alle får fornuftige svar...? Tror de fleste foreldre har slitt lenge før de tar kontakt. Hva med de som får utilfredsstillende svar? Hvor kan vi henvende oss, hvis vi ikke er fornøyd lokale tiltak? 0 Siter
Gjest lurer_ veldig_nå Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Jeg har ukentlig telefoner fra foreldre som vil søke råd vedr sine barn. Ja, du kan spørre en psykolog :-) Kan dette være riktig da?? Selv har jeg gått Vop.. og senere privat praktiserende. Trodde det var veldig strenge regler for pårørende og få ut opplysninger. Slik jeg har blitt fortalt, er det ikke mulig for pårørende å ringe behandlerne uten å bli avvsit, eller at jeg selv er inneforstått med at dette skjer. Og at jeg vet hva som blir snakket om. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Kan dette være riktig da?? Selv har jeg gått Vop.. og senere privat praktiserende. Trodde det var veldig strenge regler for pårørende og få ut opplysninger. Slik jeg har blitt fortalt, er det ikke mulig for pårørende å ringe behandlerne uten å bli avvsit, eller at jeg selv er inneforstått med at dette skjer. Og at jeg vet hva som blir snakket om. Tror vi snakker om forskjellige ting. Jeg svarte på det tilfellet at en forelder ringer for å be om råd på generelt grunnlag vedr sitt barn som ikke går i behandling (hos rådgiveren). Noe annet er det dersom "barnet" er pasient hos meg. Da kan pårørende ikke ringe og få opplysninger uten pasientens samtykke. 0 Siter
Gjest lurer_veldig_nå Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Tror vi snakker om forskjellige ting. Jeg svarte på det tilfellet at en forelder ringer for å be om råd på generelt grunnlag vedr sitt barn som ikke går i behandling (hos rådgiveren). Noe annet er det dersom "barnet" er pasient hos meg. Da kan pårørende ikke ringe og få opplysninger uten pasientens samtykke. Ja... vi snakker nok om to forkjelige ting. For det er jo veldig strengt med opplysninger hvis pårørende er pasient. Allikevel, stusser jeg over at det er mulig å ringe til en poliklinikk, eller sykehus og få snakke med psykiatere/ behandlere om bekymringer de har. Spesielt med tanke på at det ofte er laaaaaaange ventelister for de som skal inn i systemet. Trodde vel egentlig ikke at dere hadde tid til slike henvendelser. Men det er jo kjempebra hvis det er slik... Tviler vel på at dette er mulig de fleste steder... Kommer jo knapt frem selv, som er pasient. 0 Siter
Gjest søke råd hos psykolog Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Jeg har ukentlig telefoner fra foreldre som vil søke råd vedr sine barn. Ja, du kan spørre en psykolog :-) Tusen takk for opplysningene. Jeg føler at det kanskje blir litt for mye å ta opp på telefon, men jeg kan prøve å begynne der. 0 Siter
Gjest søke råd hos psykolog Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Under 18: Den Barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikk en sogner til. Over 18: DPS/voksenpsyk poliklinikk Har du noen anelse om hvor man finner de distrikstpsykiatriske tjenestene i Agderfylkene? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. november 2006 Skrevet 28. november 2006 Har du noen anelse om hvor man finner de distrikstpsykiatriske tjenestene i Agderfylkene? http://www.sshf.no/artikkelLesMer.aspx?m=252 se venstre spalte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.