Gå til innhold

Depresjon og konsentrasjonsproblemer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på cipralex 10 mg og har vært på disse vel 1 år nå. de har nok hjulpet på depresjonene som jeg strever med til tider. Depresjonene er alltså tilbakevendende. jeg har et godt forhold til fastlegen min, men jeg får ikke helt tak i hva han egentlig vet om reaksjonene på medisinen. Jeg hadde veldig sterke reaksjoner da jeg startet med pillene for 1 år siden, startet med 10 mg og det viste seg å være for stor dose for meg, selvom jeg er en høy og kraftig bygget (ikke overvektig) kvinne i slutten av 40-åra. Reaksjonen var store skjelvinger, og det syntes som om det foregikk noe i pannen på meg, hadde hatt store konsentrasjon og hukommelsesvikt forut for medikamentinntaket. Hukommelsen kom tilbake i "full fart" som om det bare bladde om i en bok hvor alt hadde vært lagret, men hadde vært utilgjengelig for meg. Det er vanskelig å forklare, jeg oppfattet det faktisk som veldig positivt, bortsett fra skjelvingen som jeg ikke kunne la fortsette så gikk etter konsultasjon med legen ned til 5 mg for så å¨øke denne til 10 og etter vel 6 mndr til 20 mg. Har hatt store søvnproblemer og har også fått administrert Tolvon og tok 10 mg i lang periode. La på meg 20 kg og tar nå Tolvon innimellom, men de virker ikke slik de virket i en periode. Jeg har nå i den senere tid fått tilbake skjelvingene og har vært ekstremt nervøs så har redusert til 10 mg cipralex igjen. Store søvnproblemer, har prøvd Imovane, men hjelper ikke. Så nå har jeg begynt med Sobril, 15 mg i tillegg for å roe meg og det virker litt. Jeg har begynt på utdannelse som jeg alltid har hatt lyst til å ta, men møter store problemer i konsentrasjonen og viljen. Jeg vil og er flink, men noe hindrer meg i å fullføre oppgavene, blir helt satt ut, kjempenervøs bare jeg tar tak i bøkene og det er jo dette jeg vil!!. Jeg er jo så ressurssterk, men har vinglet mye i livet i de siste 10 årene. Skal begynne i ny terapi hos psykolog nå snart, men har lyst til å få en utredning for denne manglende konsentrasjonen og den enorme prestasjonsangsten jeg har. Hvorfor reagerer jeg slik på Cipralex og hvorfor roes jeg ned av Sobril? Legen min mente at cipralex skulle ta angsten (om det er det jeg har), men det har den aldri gjort for meg.

Beklager langt innlegg men håper på svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256171-depresjon-og-konsentrasjonsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

soso1365380441

Jeg kan ikke svare på dine spørsmål , men min erfaring med cipramil sto på i 3 mnd var at det trigget angst hos meg fremfor og dempe. Virket bra på depresjon men ble som du beskriver fryktelig nervøs og susete i hodet. I starten virket de bra , men så.. jeg byttet til seroxat som virket annerledes på meg - de fungerte bra og hadde ikke bivirkninger. Men alle disse medisiner virker jo individuelt...selv om de skal være like på gruppenivå. En ann ting er at sobril har og angst som bivirkning. Jeg ville ikke brukt dette - ingen løsning. prøv heller å lære deg noen avspenningsteknikker ...?

Jeg kan ikke svare på dine spørsmål , men min erfaring med cipramil sto på i 3 mnd var at det trigget angst hos meg fremfor og dempe. Virket bra på depresjon men ble som du beskriver fryktelig nervøs og susete i hodet. I starten virket de bra , men så.. jeg byttet til seroxat som virket annerledes på meg - de fungerte bra og hadde ikke bivirkninger. Men alle disse medisiner virker jo individuelt...selv om de skal være like på gruppenivå. En ann ting er at sobril har og angst som bivirkning. Jeg ville ikke brukt dette - ingen løsning. prøv heller å lære deg noen avspenningsteknikker ...?

Takk for at du prøvde. Avslapningsøvelser hjelper i øyeblikket ikke. Har klart det tidligere, men ikke nå. Anyway, kanskje jeg skal prøve å skifte ssri pille i alle fall.

soso1365380441

Takk for at du prøvde. Avslapningsøvelser hjelper i øyeblikket ikke. Har klart det tidligere, men ikke nå. Anyway, kanskje jeg skal prøve å skifte ssri pille i alle fall.

Avslapningsøvelser hjelper ikke alltid der og da , men om en gjør det konsekvent , øver seg påå akseptere, slappe av og oppmuntre seg selv igjen og igjen - dagg etter dag har ihvertfall jeg opplevd at en kan roe tankene , jobbe seg gradvis ut av ting. Det eneste som er sikkert er at det hjelper ihvertfall ikke om en ikke gjør det - og det kan ikke gjøre ting verre.. + fysisk aktivitet , som nhd har sagt mange ganger - 30 min rask gange daglig.... Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...