Gå til innhold

forskjeller?

Gjest stakkars dumme meg

Anbefalte innlegg

Gjest stakkars dumme meg

Når det sies resultater av spørreundersøkelser så sier de gjerne 3 av fire bla bla bla. Andre ganger sier de ni av ti. Hva er forskjellen? De har nok spurt en god del hundre personer. Hvordan regnes dette ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en forenkling. Det regnes ut en prosentandel. F.eks. 75% svarte sånn og sånn, det blir 3 av 4 personer, fordi 75% tilsvarer 3/4 av 100%. Dårlig forklart, men forstår du?

Dersom tallet er 77%, 80% vil nok media likevel skrive 3 av 4 siden det likevel er en forenkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stakkars dumme meg

Dette er en forenkling. Det regnes ut en prosentandel. F.eks. 75% svarte sånn og sånn, det blir 3 av 4 personer, fordi 75% tilsvarer 3/4 av 100%. Dårlig forklart, men forstår du?

Dersom tallet er 77%, 80% vil nok media likevel skrive 3 av 4 siden det likevel er en forenkling.

takk jeg forstår bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av 4 og 9 av 10 er ganske stor forskjell.

3 av 4 er utgjør 75 % av de spurte, mens 9 av 10 utgjør 90 %.

De kunne selvsagt ha oppgitt alt i prosenter i stedenfor f.eks 3 av 4. Men jeg tror kanskje at 3 av 4 sier mer for folk flest enn om de oppgir det i prosent(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...