Gå til innhold

Stabilisering av vekt

Gjest ønsker gode råd

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker gode råd

Jeg har slitt med overvekt siden ten-årene, og har flere ganger hatt en svært høy vekt (ved en anledning BMI helt oppe i 47) men også klart å komme meg ned i nærheten av normalvekt flere ganger. Jeg har vært heldig og ikke utviklet helsemessige problemer som følge av min overvekt.

For tre år siden bestemte jeg meg for å ta tak i vektproblemet, og gikk da ned 43 kg slik at jeg oppnådde en BMI på ca 28, noe som for meg er en en ok vekt (selv om jeg selvfølgelig kunne tenke meg å være en del slankere, så ser jeg ca 10 kg lettere ut enn jeg faktisk veier).

De siste to årene har jeg hatt stabil vekt, noe som for meg er ganske eksepsjonelt. Jeg må jobbe for ikke å gå oppover i vekt, og har løst dette med å ha et kosthold som består av en kombinasjon av mye proteiner i form av rent kjøtt og melkeprodukter som cottage cheese,kesam og ost, mens jeg ikke er så god på å spise fisk. I tillegg spiser jeg mye frukt og grønnsaker, Spiser et par knekkebrød om dagen, forøvrig spiser jeg ikke brød, poteter, ris ol - og selvfølgelig ikke søtsaker av noe slag.

Dette er et kosthold som jeg trives med, men jeg får en del kommentarer fra omgivelsene av typen "du går jo glipp av så mye gjennom et slikt kosthold". For meg er det slik at jeg heller vil kunne spise mye frukt i løpet av en dag enn det meste av annen mat. Jeg unner meg å kose meg meg kaffe latte daglig, så jeg opplever meg ikke som "asketisk" i mitt kosthold.

Når det gjelder trening så har jeg noe begrensete muligheter til det pga funksjonshemning, men jeg sørger for å gå tur ca 4-5 dager pr uke.

Jeg ønsker meg innspill på hvordan jeg best mulig kan stabilisere vekten min. Min opplevelse er at høyt inntak av proteiner og frukt/grønnsaker gjør at apetitten reduseres og at suget etter mat forsvinner. Er dette en rent psykologisk mekanisme?

Kan jeg håpe på at det med årene vil bli lettere å holde en stabil vekt eller må jeg regne meg å jobbe for å klare dette resten av livet?

Bør jeg ta noen form for kosttilskudd med et slikt kosthold som det jeg beskrev?

I løpet av en dag vil jeg typisk spise:

- Frokost: 1 appelsin, 1 pære, 150 g cottage cheese med litt lettyoughurt. (alternativt: 400 g jordbær blandet med 200 g mager kesam)

- Lunch: 2 rugsprø med 2-3 hardkokte egg og 10 g kaviar eller 2 rugsprø med ost (rikelig med ost). En stor kopp kaffe latte med lettmelk.

- Middag: Feks. 200 g karbonadedeig med en boks knuste tomater, litt bønner og gulrøtter. Eller 200 g roastbeef og grønnsaker. Eller ertesuppe med skinke og ost. Eller grønnsaksrett av blomkål, erter , tomater og ost. Eller en stor porsjon lapskaus med mye kalvekjøtt.

Kvelds: 150 g cottage cheese med lettyoughurt,

I tillegg spiser jeg mellommåltider med gulrøtter og frukt i løpet av dagen.

Har du noen kommentarer til det opplegget jeg har laget for meg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er tilhenger av lavkarbo-mat, og jeg synes det virker som om du spiser veldig bra.

Du sier selv at du trives med måten du spiser på, og det er kjempebra!

Og du, så utrolig flink du har vært som har gått ned så mye og klarer å holde deg der.

Jeg antar vennene dine som synes du går glipp av mye tenker på raske karbohydrater - fin gjærbakst, godterier osv. Vel, det kan du absolutt fint leve uten!

Det er ikke psykologisk at du føler deg mett lenger og ikke har trang til så mye mat når du spiser mye proteiner. Proteiner metter mer og lenger enn karbohydrater, og proteiner gir deg ikke søtsug heller.

Jeg synes ikke du skal endre på så mye jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer denne livsstilen for deg, så er det vel bare supert, eller hva? Det er DU som skal kjenne om det føles ok eller ikke, ikke la andre fortelle deg hva du burde savne, føle etc. :)

Tips til å stabilisere vekta? Du har jo holdt den i to år!! Knallbra dette. Jeg vil tro det bare blir lettere etter som kroppen "venner seg til" og innstiller seg på den lavere vekta. Men du må nok rekne med å alltid passe litt på, er jeg redd.

Lurer du på om du mangler noen næringsstoffer/om kosten er ok, så gå og få sjekket opp dette hos legen. Gjøres enkelt med hjelp av blodprøve. Du spiser jo mye frukt og grønt, så jeg vil tro at det går bra å få i seg vitaminene og mineralene du trenger, selv om du har et lavt inntak av karbohydrater.

Det eneste jeg tenker på, er om mengden egg og ost(helfeit?) er litt i største laget...Har du sjekket kolesterolet ditt? Kan kanskje være en idé, bare sånn for sikkerhets skyld. Det er alltid en fare med dietter som er høye på protein; det følger ofte en del mettet fett med proteinene. Noe som ikke skader under vektnedgang(da det jevnes ut av at man går ned i kroppsfett, og t.o.m atkins-tilhengere kan oppleve forbedring å få lavere kolesterol), men skal man holde stabil vekt, KAN dette påvirke blodfettene negativt. Bare sånn just in case:)

Som jubalong70 skriver, metter proteiner bedre enn hva fett og karbohydrater gjør. Det er bevist, så effekten er altså ikke bare psykologisk.

Til slutt:bra jobba, og lykke til videre! :) Du har gjort en kjempeinvestering for den framtidige helsa di, og det er sikkert veldig positivt og inspirerende for andre med fedmeproblemer å lese suksesshistorier som din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør legge inn et fiskemåltid om dagen. Cellene i kroppen din trenger fiskefettet. Vi kan bruke fisk som pålegg eller til middag og variere mellom forskjellige påleggstyper. Etter mine anbefalinger blir det litt for mange kjøttretter og egg. Kanskje kan du erstatte kjøttrettene dine med kalkunbryst eller kyllingbryst? Jeg forstår det slik at du ikke har lagt nevneverdig på deg igjen etter at du gikk ned de 43 kiloene. Men for å beholde vekta du er på bør du også spise en del langsomtvirkende karbohydrater som metter en del. En liste over disse kan du finne på nettet ved søkeordet "langsomtvirkende karbohydrater". Jeg ser at du spiser en del frukt og grønnsaker, men jeg vil råde deg til å spise mer grønnsaker enn frukt. Spesielt oppbyggende er de grønne grønnsakene som inneholder en del antioksydanter som styrker cellene. Mat av denne type vil også bygge opp immunforsvaret ditt. Jeg ser at du går turer 4-5 ganger i uka, men hvis du greier å øke tempoet du går i litt mer for hver uke, vil du bygge opp mer muskelmasse og da vil du forbrenne fettet i kroppen mye fortere. Du skriver ikke hvilken funskjonshemning du har, men jeg forstår at den fysiske aktiviteten er noe begrenset på grunn av denne. Jo mer aktiv du er for å bygge opp muskelmassen, jo lettere er det å bevare vekta på et nivå som er normalt for deg. Du kunne ha nytte av et kosttilskudd med omega-tre-fettsyrer. Om du trenger ytterligere råd og hjelp, vil jeg råde deg til å kontakte lærings og mestringssenteret ved nærmeste sykehus.

Med hilsen

Dr Med Grethe Støa Birketvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempebra du klarer å holde vekten, og det virker som du får i deg godt med grønnsaker. Det eneste jeg reagerer på er at du fremdeles får i deg en del mettet fett via kjøtt og melkeprodukter. Er høyt kolesterol utelukket? Å bytte ut kjøtt og melkeprodukter med produkter som inneholder umettet fett bør være et mål. Selv om du har normalt kolesterol virker dette gunstig på hele kroppen.

I stedet for får og okse, går det an å spise kjøtt som renskåret svin og kylling- og kalkunbryst. Her er det nesten ingen fett (og lite kalorier). Å steke med f.eks. rapsolje er positivt. Å kutte ut ost, eller gå over til lettost skjærer også mye ned på det mettede fettet. Om du ikke liker fisk, smaker det kanskje bedre med røykelaks eller makrell i tomat på skiven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...