Gå til innhold

Antidepressiva eller ikke..?

Anbefalte innlegg

Håper på å få et svar og litt info om antidepressiva!

Var hos legen i går, og han mente at jeg nå hadde gått deprimert så lenge at han ville anbefale meg medisiner for å gi meg en bedre hverdag mens jeg venter på å få komme til psykolog. Selv er jeg litt skeptisk til å ta medisiner..vil helst greie det uten.. sikkert fordi jeg har vokst opp i et hjem hvor begge mine foreldre har hatt alkoholproblemer, liker ikke å trappe i meg noe slik at jeg får det bedre, det er jo det mine foreldre alltid har gjort..

Har vært sykemeldt i 6 uker nå, og skal være det resten av året.. Har gått på en skikkelig smell, og er mye sliten og tungsinnet. har holdt meg oppe ved å alltid jobbe som en idiot og tilsynelatende alltid godt humør, utad var det ingen som merket noe. Men nå greide jeg altså ikke mere..Har 25 år med opplevelser som skal opp og fram fra undertrykkelsen..

Er medisiner det rette..? har ikke lyst til å "dope" meg ned og bli likegyldig heller.. Men skal innrømme at jeg ikke har noe spesiel kjennskap til hvordan de virker..

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256289-antidepressiva-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Prøvet m god effekt. Lykke til!

Vil anbefale trening i steden for medisiner. Råd fra NHD i en tidligere tråd:

30 min rask gange eller annen aktivitet m tilsvarende intensitet 4 g pr uke gir god effekt mot depresjon i løpet av 1,5 - 2 uker. treningen/mosjonen bør man fortsette med for å opprettholde effekten.

Det er også allment kjent at trening gir like god og bedre effekt enn medisiner. Rart at leger ikke informerer om dette?

Også viktig å gjøre hyggelige aktiviteter, være sammen med friske folk, sammen med folk du trives med, stå opp til rett tid (for mye søvn øker neg. tanker, for lite søvn gir også neg tanker)

Se også tidligere tråder om kognitiv terapi på dette forumet.

Antidepresiva virker ikke som dop. Det kan ikke sammenlignes med feks å ta en valium.

Det er ingen ruseffekt av antidepresiva. De er ufarlige, og de hjelper ganske mange. Har du tung depresjon, bør du absolutt ta det. Du blir heller ikke sløv eller sjanglete etc. Det tar noen uker før virkningen setter inn. Det er ingen misbruksfare ved ssri medisiner(anti depresiva).

Synes det er sunt å være skeptisk. Og (personlig, men er for all del langt fra å være lege eller psykolog) synes jeg du skal prøve "alt annet" først om du klarer det. Det være seg trening, prøve å komme seg ut å være sosial og gjøre gøyale ting som får opp humøre og gir deg energi. Sove nok og spise sunt! Ser det er endel jeg kjenner til som "hviler" på tabelettene når de først har begynt. Piller er vel og bra det, men OM du er skeptisk så prøv alt annet først! Så kan du alltids prøve pillene etterpå, eller om det bare går nedover!

Lykke til og håper du finner din måte!

Gjest tablettizz

Synes det er sunt å være skeptisk. Og (personlig, men er for all del langt fra å være lege eller psykolog) synes jeg du skal prøve "alt annet" først om du klarer det. Det være seg trening, prøve å komme seg ut å være sosial og gjøre gøyale ting som får opp humøre og gir deg energi. Sove nok og spise sunt! Ser det er endel jeg kjenner til som "hviler" på tabelettene når de først har begynt. Piller er vel og bra det, men OM du er skeptisk så prøv alt annet først! Så kan du alltids prøve pillene etterpå, eller om det bare går nedover!

Lykke til og håper du finner din måte!

en grunn til å begynne på tablettene er vel når du er så dårlig at du ikke greier begynne med de tingene du nevner oppe her, før depresjonen har blitt bedre med medisinen. Livet mitt kom ikke i gang med trening og normalt sosialliv, skole, blabla, før etter jeg fikk medisin.

Uten ville jeg vært død og/eller uføretrygdet.

Har du en alvorlig depresjon er du for dårlig til å gjennomføre disse rådene ovenfor.

Annonse

Antidepresiva virker ikke som dop. Men de går inn å "fikser" litt på "kjemien" i kroppen.

Noen har god effekt av dem og lite bivirkninger. Noen har god effekt av dem, men mer/mye bivirkninger. Noen har lite/ingen effekt og ingen bivirkninger. Andre har liten/ingen effekt og mye bivirkninger.

Noen opplever også langvarige ettervirkninger etter at de har sluttet med medisinene. Også etter kort tids bruk. Akkurat dette har jeg inntrykk av at det har vært forsket lite på og er et tildels underkjent problem i medisinske kretser.

Å si at bruk av disse medisinene er fullstendig ukomplisert og ufarlig er like usaklig som å hevde at de må unngås for en hver pris. Det er alltid en kost-nyttevurdering.

Hva med å få en ny time hos legen der du ber om bred, balansert og saklig informasjon om de medisinene h*n vil foreslå. _Både_ mulige positive og negative effekter og sannsynligheten for disse.

Får du god informasjon, vil du kunne ta en mer selvstendig avgjørelse fremfor å bare skulle stole blindt på legens anbefalinger.

Etter mitt syn kan leger fort bli for opptatt av å berolige og argumentere fremfor å saklig informere og stole mer på pasientens selvinnsikt og beslutningsevne. En del pasienter blir svært uttrygge av beroligelse framfor fakta...

God bedring.

mvh

en grunn til å begynne på tablettene er vel når du er så dårlig at du ikke greier begynne med de tingene du nevner oppe her, før depresjonen har blitt bedre med medisinen. Livet mitt kom ikke i gang med trening og normalt sosialliv, skole, blabla, før etter jeg fikk medisin.

Uten ville jeg vært død og/eller uføretrygdet.

Har du en alvorlig depresjon er du for dårlig til å gjennomføre disse rådene ovenfor.

Vel, jeg har vært suicidal, så jeg er klar over hvor tungt det er, dog ikke umulig.

Gjest tablettizz

Vel, jeg har vært suicidal, så jeg er klar over hvor tungt det er, dog ikke umulig.

jeg var ikke suicidal. jeg var deprimert, meget syk. bipolar. det kureres dessverre ikke med sosiale tiltak. men medisiner.og det gjelder nok en del unipolare depresjoner og.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...