Gå til innhold

Om hormonmedisiner

Anbefalte innlegg

Gjest SolveigK

Kjære Mette Moen.

Jeg trenger virkelig noen råd. Jeg er ei jente som blir 20 år til høsten og det vil da være rundt to år siden jeg fikk diagnosen cancer ovarie - boarderline. Jeg fjernet for snart to år siden begge eggstokkene mine og må nå gå på hormonmendisiner. Jeg er klar over at ulike medisiner passer til den enkelte.

Jeg brukte de første 8 mnd. trisekvens og disse virket å være for svake - plager med å være sliten + hetetokter - gikk over il trisekvens forte som jeg har gått på i 11mnd. etter å gå på de denne stunden kom mange symptoner av bivirkninger frem. Være sliten, hodepine, hetetokter(meget).. m.m jeg følte ikke jeg fikk gode nok råd av legen, kjente på hva magefølelsen sa - jeg gikk over til trisekvens igjen. Slik jeg følte det virket det om som jeg fikk en slags overproduksjon av hormoner med trisekvensforte..men dette er nok ikke tilfellet. Legen min kunne heller ikke bekrefte dette.. jeg er så ung.. i en situasjon som pleier å være.. for eldre.

Jeg tenker det må være andre enn meg her i landet med kanskje samme problemer. Jeg har fått vite om livial og har faktisk kjøpt de også. Etter at jeg gikk tilbake til trisekvens.. har jeg blitt mindre sliten og hetetoktene har dempet seg. Det virker mer som kraftige rødmer .. som jeg får med overanstrengerlser.

Jeg vet lite om livial; vil jeg miste den kunstige menstruasjonene med denne medisinen? kan jeg få kraftige hudreaksjoner?

Jeg ville gjerne vite mer om denne medisinen.. og andre alternativ som kan gi meg en mulighet å få min hverdag mer lik slik den var før. Jeg skal flytte til varmere strøk for en periode snart.. vil dette ha noe påvirkning, og i tillegg..kan jeg nevne at jeg har startet på mitt andre brett av trisekvens igjen. Jeg har mye å gjøre det avsluttende året på skolen nå og dette kan kanskje også ha litt påvirkning på hvorfor jeg er sliten. Ønsker å få noen råd av noen som har kunnskaper om dette. Det hadde vært fint om du kunne hjelpe, om du ikke kan, ville det vært stor hjelp for meg om du kunne hevise meg eller fortelle om andre alternativ der jeg kanskje kan få råd i samme grad.

På forhånd takk.

Vennlig Hilsen Solveig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25636-om-hormonmedisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var fint at forandringene på eggstokkene ble oppdaget i tide før det utviklet seg til 'ekte' kreft. Nå sliter du med bivirkninger av operasjonen hvor man fjernet organene som produserer kvinnelige kjønnshormoner. Jeg vil tro at du trenger mye hormon og at Trisekvens forte ville være det beste

Livial vil gi småblødninger i starten (3-4 måneder) , men så vil det gi seg og blødningene blir borte. Den er ikke så effektiv mot hetetokter. Den gir vanligvis ikke hudreaksjon. Den kan virke positivt på sexlyst og energi. Du kan evt ta to tabletter om dagen for effekt. Den er dyrere, men din lege kan skrive den på blå resept til du er ca 50 år.

En mulighet er å få en hormonspiral i livmorene og så bruke østrogentabletter eller plaster ved siden av. Så kan du evt slippe blødninger og du kan øke dosen med østrogen til det som gir effekt.

Jeg synes du skal ta kontakt med en gynekolog for videre oppfølgning så du kan få effektiv hjelp. Man må ofte prøve seg fram for å finne det som passer den enkelte kvinne. Det burde kunne lykkes å hjelpe deg.

Spør bare igjen om noe er uklart, men legg det inn som nytt spørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25636-om-hormonmedisiner/#findComment-106601
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...