Gå til innhold

Paroxetin og vektøkning NHD

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så i tvil hva jeg skal gjøre. Jeg har gått opp 23 kg. siden i april/mai da jeg begynte med Paroxetin (20mg).

For en del år siden skjedde akkurat det samme. Jeg la på meg over 20 kg. Prøvde da forskjellige andre tabeletter, men de hadde ikke samme gode effekt.

Denne gang virker ikke medisinen på samme måte eller like godt, men for all del...jeg er veldig mye bedre og er i tilnærmet full jobb.

Men overvekten begynner å plage meg veldig. Jeg er nok en av de få som får vektøkning som bivirkning.

NHD...hva skal jeg gjøre?? Jeg er fortvilet over dette...isolerer meg fra gamle venner osv. Knærne er blitt vonde også!

Er det et annet preparat du kan anbefale?

Jeg har depresjon og panikk-angst. Det siste er vel værst egentlig.

Svært takknmelig for svar.

Kvinne 45 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256387-paroxetin-og-vekt%C3%B8kning-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aurorix gir ikke vektøkning og hjelper bra på både angst og depresjon. Indikasjonen er egentlig bare depresjon, men brukererfaringer tyder også på at det hjelper godt på angst. Skjønner egentlig ikke at den søkes om angst som virknings/ indikasjonsstatus.

Obs. felleskatalogen sin dosering er for lav, ofte må den tas i doser fra 6- 900 mg.

Må bare legge til at jeg føler meg sulten hele tiden. Jeg er blitt så voldsomt fokusert på mat....er nesten redd for å utvikle et spiseproblem også.

Sliter selv med voldsom appetitt på grunn av medisinene. La på meg 30 kg. Da jeg er avhengig av de medisinene jeg går på valgte jeg å be fastlegen om hjelp og det har gått veldig bra. Jeg har fått tett oppfølging og lært meg å velge matvarer som ikke gir vektøkning og har gått ned mange kilo. Var hos legen hver 14 dag og veide meg og det var veldig motiverende.

Lurte på om det var noe du kunne prøve også

Hvilke ande medisiner har du forsøkt som ikke ga ønsket effekt?

Jeg har forsøkt aurorix og cipramil...men det er altså mange år siden. Den gang sytes jeg disse ikke virket like godt som paroxetin, så jeg valgte å bli tjukk.

Ettersom jeg nå opplever at paroxetin virker annerledes enn første gang, så virker de andre pillene kanskje annerledes også (dvs. bedre)...

Det virker som legen min vil at jeg skal bruke SSRI...men han vet ikke at jeg har lagt på meg så mye.

Er det andre SSRI som kan være et alternativ for meg tror du? Eller bør jeg forsøke aurorix igjen.

Det å begynne med AD var svært angstskapende for meg, og jeg vet at det vil bli vanskelig å gå over til et annet preparat nå når jeg er "trygg" på paroxetin. Men jeg orker jo heller ikke denne overvekten....er blitt ganske fremmed i min egen kropp. Og jeg vet det vil ta måneder og år for meg å bli slank igjen.

Er også redd for å få en ny sykemeldingsperiode i det jeg går over til et nytt preparat (inntil dette begynner å virke).

Uff...dette er så vanskelig. Hva tror du NHD?

Annonse

Sliter selv med voldsom appetitt på grunn av medisinene. La på meg 30 kg. Da jeg er avhengig av de medisinene jeg går på valgte jeg å be fastlegen om hjelp og det har gått veldig bra. Jeg har fått tett oppfølging og lært meg å velge matvarer som ikke gir vektøkning og har gått ned mange kilo. Var hos legen hver 14 dag og veide meg og det var veldig motiverende.

Lurte på om det var noe du kunne prøve også

Hvilke medisiner bruker du? (Du trenger ikke svare)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har forsøkt aurorix og cipramil...men det er altså mange år siden. Den gang sytes jeg disse ikke virket like godt som paroxetin, så jeg valgte å bli tjukk.

Ettersom jeg nå opplever at paroxetin virker annerledes enn første gang, så virker de andre pillene kanskje annerledes også (dvs. bedre)...

Det virker som legen min vil at jeg skal bruke SSRI...men han vet ikke at jeg har lagt på meg så mye.

Er det andre SSRI som kan være et alternativ for meg tror du? Eller bør jeg forsøke aurorix igjen.

Det å begynne med AD var svært angstskapende for meg, og jeg vet at det vil bli vanskelig å gå over til et annet preparat nå når jeg er "trygg" på paroxetin. Men jeg orker jo heller ikke denne overvekten....er blitt ganske fremmed i min egen kropp. Og jeg vet det vil ta måneder og år for meg å bli slank igjen.

Er også redd for å få en ny sykemeldingsperiode i det jeg går over til et nytt preparat (inntil dette begynner å virke).

Uff...dette er så vanskelig. Hva tror du NHD?

Jeg synes du skal forsøke Cipralex.

Cipramil var ikke like bra som Seroxat/paroxetin. Med Cipralex har produsenten fått frem et stoff som kan måle seg med paroxetin. Det har mindre tendens til å gi vektøkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...