Gå til innhold

NHD: å øke dosen på Cipralex pga store PMS-plager..

Anbefalte innlegg

Gjest elvira 76

PMS'en er så voldsom at den ødelegger en stor del av hverdagen,. 10 dager i måneden har jeg det slik, i tillegg kommer mensen hvor jeg er sur og ofte uopplagt.

Jeg går på Cipralex og Lamictal for bipolar lidelse.

Har forsøkt p-piller men måtte slutte pga bivirkninger- opplevde økt depresjon pga det. Pga Lamictalen er det en del type p-piller som er utelukket.

Kan man øke dosen på Cipralex fra 15 mg til 20 , kanskje 30?. Og gjør man det selv om seriumspeiler viser at man er innen normalområdet?.

Mye info og spørsmål her, men håper du kan svare :).

Fortsetter under...

Gjest elvira 76

unnskyld at jeg blander meg inn siden det ikke er noe på spm ditt, men lurer ... hvilke typer p-piller er uteluket pga lamictal? har aldri hørt om dette før...:S

jeg har lest her på DOL og også fått høre av apoteket at bare minipille kan brukes når man går på Lamictal. så fremt man ikke da øker dosen på Lamictalen som NHD skrev her et sted. Rett meg hvis jeg sier noe feil nå NHD :).

Men ta det opp med lege for sikkerhetsskyld. Kan hende at det er ulike meninger rundt dette.

Gjest milliee

jeg har lest her på DOL og også fått høre av apoteket at bare minipille kan brukes når man går på Lamictal. så fremt man ikke da øker dosen på Lamictalen som NHD skrev her et sted. Rett meg hvis jeg sier noe feil nå NHD :).

Men ta det opp med lege for sikkerhetsskyld. Kan hende at det er ulike meninger rundt dette.

at en øker dosen vil jo ikke si at en ikke kan bruke p-piller. det er helt uproblematisk da. Er bare å ta en blodprøve og så tar du evt en eller to tabl til... bivirkninger øker ikke. for du har jo akkurat samme dose i blodet som før :)

Gjest elvira 76

at en øker dosen vil jo ikke si at en ikke kan bruke p-piller. det er helt uproblematisk da. Er bare å ta en blodprøve og så tar du evt en eller to tabl til... bivirkninger øker ikke. for du har jo akkurat samme dose i blodet som før :)

Jeg forsto ikke hva du mente her:).

Men altså: virkestoffene i P-piller kan påvirke efffekten av Lamictal. NHD har skrevet tidligere at en løsning er å øke dosen på Lamictal. Min fastlege som også er spesialist i psykiatri mener at det ikke har noe for seg. Så det er delte meninger rundt dette. men jeg forsto det slik at minipille kan brukes uavhengig om man går på Lamictal eller ikke .

Annonse

Gjest milliee

Men altså: virkestoffene i P-piller kan påvirke efffekten av Lamictal. NHD har skrevet tidligere at en løsning er å øke dosen på Lamictal. Min fastlege som også er spesialist i psykiatri mener at det ikke har noe for seg. Så det er delte meninger rundt dette. men jeg forsto det slik at minipille kan brukes uavhengig om man går på Lamictal eller ikke .

da tror jeg ikke din lege er helt oppegående... no offence.

både jeg og venninna mi bruker både lamictal og p-piller.

det er overhodet ikke et problem.

Eneste er at du tar en blodprøve.

du ser blodprøven hvor mye mer du skal ha. Brukte 300 mg før, og bruker 500 mg nå.

Tusenvis av kvinner bruker lamictal og p-piller.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kan ikke dreie seg om meningsforskjeller, men om uvitenhet.

Om en bruker Lamictal og så starter med p-piller, må en justere dosen i tråd med svaret på serumkonsentrasjonsmålinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...