Gå til innhold

Imovane og avhengighet

Anbefalte innlegg

Hvor stor er risikoen for at jeg blir avhengig av imovane etter ca. fire ukers bruk? Og er det trygt å bruke det til over jul, altså ca. 6-7 uker? Bør jeg ta et opphold? Jeg har absolutt ingen planer om å begynne å bruke det fast, fikk det nå i en kjempetøff periode hvor jeg heller ikke sov om natten (eller på dagtid for den saks skyld). Har det tøft fortsatt, og vet at julen blir vanskelig. Men er samtidig livredd for å bli avhengig av imovane. Tør ikke stole helt på at legen passer på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256649-imovane-og-avhengighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

et eller annet nick

Imovane skal ikke være særlig vanedannende. Har brukt Imovane selv i perioder (også i lengre perioder enn det anbefales i vedlegget, dvs. et par - tre måneder). Når man slutter er det vanlig med en eller et par urolige netter, men ikke verre enn det. Det går sikkert fint å ta dem sånn som du sier.

et eller annet nick

Imovane skal ikke være særlig vanedannende. Har brukt Imovane selv i perioder (også i lengre perioder enn det anbefales i vedlegget, dvs. et par - tre måneder). Når man slutter er det vanlig med en eller et par urolige netter, men ikke verre enn det. Det går sikkert fint å ta dem sånn som du sier.

Her er et fagsvar om samme tema: http://www.doktoronline.no/section/psych/?action=showQA&url_topic=322&QAEntryId=2300303

Vel... Jeg brukte imovane i lang tid. Etter en stund virket den ikke lenger og jeg måtte opp i dose, og så over på Apodorm for å få sove. Gikk på disse i mange år og ble avhengig.

Til slutt bestemte jeg meg for å kutte ut. Hadde dårlig søvn og fæle abstinenser i flere uker før jeg fikk tilbake normal søvn. Nå sover jeg som et barn :-)

Du må regne med at legen ikke klarer å følge med. Tar man imovane daglig i 4 uker eller mer begynner effekten å forsvinne og du blir da nødt til å øke dosen for å bli trøtt og det er IKKE bra.

Nja, her er vi så forskjellige. For noen holder det med den vanlige dosen på 7.5mg, mens andre må øke etterhvert og da kan det lett utvikle seg feil. Men funker Imovane bra kan det være en kjempe hjelp for å stabilisere søvnen. Og 6-7 uker er ikke altfor lenge.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...