Gå til innhold

Er glad nå;legen henviser meg til psyk.men hvem skal jeg prate med inntil da..?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31
Skrevet

Hei hei.. jeg har vært hos legen og føler en utrolig lettelse over å bli tatt på alvor. Jeg blir nå henvist hos psykiater og bare MÅ fortelle dette, få det ut..!!

Jeg klarte endelig å åpne meg og fortelle hvordan jeg strever i hverdagen med depresjon og angst og la også igjen et brev til ham på 4 sider hvor jeg beskrev mine psykiske probl. Han hadde lest brevet jeg sendte på forhånd.

Jeg fortalte ham også at jeg hadde forhørt meg hos N.H.D og bare det tror jeg hjalp utrolig mye slik at jeg ble tatt på alvor fordi jeg er et lukket menneske og har vanskelig for å snakke om meg selv.

Tankene jeg imidlertid sitter igjen med nå er jo at det er lang ventetid for å komme inn hos psykiater, og han ga meg heller ikke noe tilbud om å få komme til ham i "mellomtiden". Jeg sitter med mange tanker og skulle så gjerne hatt noen å dele dem med men har ingen..

Hva gjør man i mellomtiden?? For det sliter jo på oss alle sammen dette her..

Håper på svar :-)

Skrevet

Jeg synes du kan bruke legen din i mellomtiden! Skulle bare mangle. Bestill time, og når du kommer forteller du han at du har behov for å prate med noen.

Han er der for deg! Kanskje han ikke tenkte på det selv engang...

Synes du har vært kjempeflink, og nå er du på rett vei. Du har all grunn til å være glad og fornøyd med deg selv!

Har du mye på hjertet en gang kan du bestille dobbelttime! Ikke vær redd for å bruke legen...

Ble så glad på dine vegne!

Gjest Jente31
Skrevet

Jeg synes du kan bruke legen din i mellomtiden! Skulle bare mangle. Bestill time, og når du kommer forteller du han at du har behov for å prate med noen.

Han er der for deg! Kanskje han ikke tenkte på det selv engang...

Synes du har vært kjempeflink, og nå er du på rett vei. Du har all grunn til å være glad og fornøyd med deg selv!

Har du mye på hjertet en gang kan du bestille dobbelttime! Ikke vær redd for å bruke legen...

Ble så glad på dine vegne!

Ok.. men har ikke han mye å gjøre og viktigere ting å ta seg av da..?? Han snakket om at jeg kunne ta kontakt over nytt år pga sykemelding..

Skrevet

Ok.. men har ikke han mye å gjøre og viktigere ting å ta seg av da..?? Han snakket om at jeg kunne ta kontakt over nytt år pga sykemelding..

Hva er mer viktig enn din psyke? Andre pasienter får jo den hjelpen de trenger, så hvorfor skulle ikke du også få det...?

Han er forpliktet til å hjelpe deg. Spør om muligheten for en psykiatrisk sykepleier, som kan komme hjem til deg.

Nå skal du tenke på deg SELV, og ikke på hva andre tenker, for det er ikke ditt problem...

Du har slitt lenge, og endelig tatt tak i deg selv, nå er det bare å stå på videre.

klem

Gjest Jente31
Skrevet

Hva er mer viktig enn din psyke? Andre pasienter får jo den hjelpen de trenger, så hvorfor skulle ikke du også få det...?

Han er forpliktet til å hjelpe deg. Spør om muligheten for en psykiatrisk sykepleier, som kan komme hjem til deg.

Nå skal du tenke på deg SELV, og ikke på hva andre tenker, for det er ikke ditt problem...

Du har slitt lenge, og endelig tatt tak i deg selv, nå er det bare å stå på videre.

klem

Ok-takk for rådet. Det hjelper meg utrolig mye. Stor klem tilbake!!!

Skrevet

Dessverre er det ventetid på timer hos stort sett alle legespesialister - enten det gjelder psykiatri eller andre områder. Siden du selv nå har kommet frem til at du ønsker hjelp er det selvfølgelig frustrerende å måtte vente, men samtidig så er det viktig å ikke helt miste perspektivet på at du har holdt ut med dine vansker gjennom lang tid, så dersom ikke ventetiden blir altfor lang så går det kanskje greit å vente?

Dersom ting topper seg helt for deg så kan du selvfølgelig kontakte din fastlege. Men det er langt fra alle fastleger som er gode på samtalebehandling. Siden du nå er blitt henvist til spesialist, vil nok fastlegen først og fremst hjelpe deg med "brannslukking" i ventetiden.

Du kan fortsette å skrive om ting her dersom det hjelper deg, og du kan også til en viss grad snakke med noen blant venner og familie.

Det kan også være til hjelp bare å vite at du vil få hjelp fra spesialist om en viss tid.

Gjest Jente31
Skrevet

Dessverre er det ventetid på timer hos stort sett alle legespesialister - enten det gjelder psykiatri eller andre områder. Siden du selv nå har kommet frem til at du ønsker hjelp er det selvfølgelig frustrerende å måtte vente, men samtidig så er det viktig å ikke helt miste perspektivet på at du har holdt ut med dine vansker gjennom lang tid, så dersom ikke ventetiden blir altfor lang så går det kanskje greit å vente?

Dersom ting topper seg helt for deg så kan du selvfølgelig kontakte din fastlege. Men det er langt fra alle fastleger som er gode på samtalebehandling. Siden du nå er blitt henvist til spesialist, vil nok fastlegen først og fremst hjelpe deg med "brannslukking" i ventetiden.

Du kan fortsette å skrive om ting her dersom det hjelper deg, og du kan også til en viss grad snakke med noen blant venner og familie.

Det kan også være til hjelp bare å vite at du vil få hjelp fra spesialist om en viss tid.

Godt skrevet, frosken! Takk for trøstende tanker og råd.

Ja jeg "trøster" meg selv med å tenke på at jeg har slitt lenge; men at jeg nå er inne i "systemet" og at jeg derfor skal klare å holde ut til jeg kommer inn.

Får bruke fastlegen som "brannslukning" hvis det blir for ille. Det hjelper også å kunne "lufte" sine tanker her inne. Er godt det finnes gode medmennesker her..

Nå har jeg iallefall tatt det første steget, noe som for meg var det vanskeligste med dette.

Derfor er jeg sååå stolt av meg selv også.. JIPPI vil jeg bare si!!!

Nå kan jeg endelig konsentrere meg om andre ting, legge dette til side over jul og glede meg over adventstida.

Stoor klem fra meg til deg:)

Gjest Jente31
Skrevet

Ok-takk for rådet. Det hjelper meg utrolig mye. Stor klem tilbake!!!

Prata nettopp med aetat. De ringte, fordi jeg gjerne vil gjenoppta attføringssaken min. Jeg vil gjerne jobbe og ha noe å gjøre i stedet for å sitte hjemme sykemeldt og "gruble".

(Jeg valgte selv å prøve meg i gamlejobben igjen, gjøre et nytt forsøk og derfor ble saken avsluttet - men dette gikk galt..endte opp med sykemelding..)

Men hun hørtes ikke særlig optimistisk ut..?? Hun snakket om at jeg sikkert ville ha de samme problemene i en annen jobb?! (Jobben er en årsak til min depresjon) Men at jeg nå har krav på sykepenger, slik at jeg iallefall har inntekt.

Hvordan skal man forholde seg til en slik uttalelse da..?Noen med erfaring på dette området også?

*Takker og bukker for svar*

Skrevet

Fabelaktig!

Snart er det min tur! ehh.. (fikk flashback fra og lese "vil bli gravid forumet" her nå... hmmr :)

Gjelder vel nå og ikke grave seg ned og vente på reddningen. Være rundt personer som man liker og prøve og holde seg så aktiv som man kan! :)

Men du, bra jobba da!!

Skrevet

Så fint at det gikk bra hos legen. Vet du var veldig bekymret for det på forhånd.

I mellomtiden? Vet du hvor lang venteliste det er snakk om? Kanskje det ikke er så ille som du er redd for. Hvis ikke må du jo "bare" ringe legen og be om en ny time. Kommunene har jo også en psykiatritjeneste hvor du kan få samtaler hos psykiatrisk sykepleier el. Snakket legen noe om det?

Hvis ikke må du ty til familie og venner, hvis du føler du kan det, oss som skriver her på dol hvis du føler det hjelper, og så finnes det jo forskjellige hjelpetelefoner det går an å ringe hvis ting blir for ille.

Kanskje det ikke blir så ille, at henvisningen har gitt deg det håpet du trenger for å klare deg "alene" en stund til? Nå går det i hvert fall fremover, og godt er det.

Gjest Jente31
Skrevet

Så fint at det gikk bra hos legen. Vet du var veldig bekymret for det på forhånd.

I mellomtiden? Vet du hvor lang venteliste det er snakk om? Kanskje det ikke er så ille som du er redd for. Hvis ikke må du jo "bare" ringe legen og be om en ny time. Kommunene har jo også en psykiatritjeneste hvor du kan få samtaler hos psykiatrisk sykepleier el. Snakket legen noe om det?

Hvis ikke må du ty til familie og venner, hvis du føler du kan det, oss som skriver her på dol hvis du føler det hjelper, og så finnes det jo forskjellige hjelpetelefoner det går an å ringe hvis ting blir for ille.

Kanskje det ikke blir så ille, at henvisningen har gitt deg det håpet du trenger for å klare deg "alene" en stund til? Nå går det i hvert fall fremover, og godt er det.

Henvisningen har gitt meg et stort håp..! Bare det hjelper på meg og styrker meg nå, tror jeg.

I følge aetat hadde min tidligere lege satt en diagnose på meg uten at jeg har vært hos spesialist:

Tilbakebvendende depressiv lidelse og tretthetssyndrom (var sykm.ett år og gikk over på attføring). Dette var jeg ikke helt klar over..

Ser frem til å få komme til en spesialist, slik at jeg kansje, forhåpentligvis, vil få hjelp og en bedre hverdag. Inntil da skal jeg prøve å kose meg med familie og venner.

Tror ikke at jeg klarer å snakke med noen venner om dette, men aetat fortalte om denne tjenesten hos kommunen som du nevner.

Hvordan går det med deg da, orio?

Skrevet

Henvisningen har gitt meg et stort håp..! Bare det hjelper på meg og styrker meg nå, tror jeg.

I følge aetat hadde min tidligere lege satt en diagnose på meg uten at jeg har vært hos spesialist:

Tilbakebvendende depressiv lidelse og tretthetssyndrom (var sykm.ett år og gikk over på attføring). Dette var jeg ikke helt klar over..

Ser frem til å få komme til en spesialist, slik at jeg kansje, forhåpentligvis, vil få hjelp og en bedre hverdag. Inntil da skal jeg prøve å kose meg med familie og venner.

Tror ikke at jeg klarer å snakke med noen venner om dette, men aetat fortalte om denne tjenesten hos kommunen som du nevner.

Hvordan går det med deg da, orio?

Må si jeg har hatt det bedre. Har vært (og er?) veldig deprimert en stund, og sliter med selvmordstanker. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan gi seg når jeg egentlig vet at jeg ikke kommer til å gjøre noe med det. Savner veldig å kose meg med juleforberedelsene, har liksom ikke glede av noen ting lenger.

Skjønner godt hva du mener med at henvisingen har gitt deg håp. Husker første gang jeg fikk resept på antidepressiva. Jeg fløy på en bølge av håp og lettelse ut av legekontoret. Hadde ikke hatt det så bra på mange måneder. Det er utrolig hvor mye HÅP har å si.

Gjest Jente31
Skrevet

Må si jeg har hatt det bedre. Har vært (og er?) veldig deprimert en stund, og sliter med selvmordstanker. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan gi seg når jeg egentlig vet at jeg ikke kommer til å gjøre noe med det. Savner veldig å kose meg med juleforberedelsene, har liksom ikke glede av noen ting lenger.

Skjønner godt hva du mener med at henvisingen har gitt deg håp. Husker første gang jeg fikk resept på antidepressiva. Jeg fløy på en bølge av håp og lettelse ut av legekontoret. Hadde ikke hatt det så bra på mange måneder. Det er utrolig hvor mye HÅP har å si.

Det er ikke en form for tvangstanker du har da..vet ikke, jeg bare tenker litt høyt.. kan ikke noe særlig om slike tanker..har du snakket med psykologen din om disse tankenne?

Jeg har en slags "tvangstanke" eller hva jeg nå skal kalle det: Jeg klarer ikke å la være å tenke på at jeg må beskytte ungene mest mulig slik at det ikke går utover de at jeg er dårlig. For hvis jeg lar dette gå utover dem så kan barnevernet komme..

Den vil ikke gi seg, selv om jeg vet at jeg har "god" samvittighet og at jeg gjør alt for å beskytte ungene..hmmmm..

Skjønner at du sliter fælt, orio..Går du ofte hos psykolog, slik at det ikke blir så lenge mellom hver gang, mener jeg..??

Varm klem til deg fra

Gjest melmøll
Skrevet

Hyggelig å høre at det gikk så bra hos legen! Utifra innleggene dine å lese, ser det ut som om du har et stort pågangsmot, så jeg er sikker på at du vil holde ut ventetiden.

*klem*

Gjest Jente31
Skrevet

Fabelaktig!

Snart er det min tur! ehh.. (fikk flashback fra og lese "vil bli gravid forumet" her nå... hmmr :)

Gjelder vel nå og ikke grave seg ned og vente på reddningen. Være rundt personer som man liker og prøve og holde seg så aktiv som man kan! :)

Men du, bra jobba da!!

Takk:-) Lykke til du også da..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...